Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De Ford Mustang is een icoon in de Verenigde Staten en een icoon voor iedere echte autoliefhebber. En deze Mustang is nu vernieuwd, verbeterd en laat je glimlachen als je hem ziet, hoort of ermee aan het rijden bent. Een Mustang doet geen concessies en dat hebben ze bij Ford heel goed begrepen. Z’n looks zijn niet te evenaren: kijk zelf maar even naar de neus en de dubbele pijpen aan de achterkant. Het geluid is nog wel een onderwerp. De 2.3 Ecoboost rijdt voortreffelijk maar mist datgene wat de 5.0 liter V8 extra heeft. Het is niet hinniken – wat je zou verwachten bij een paard – het is niet kermen van plezier, maar het is ouderwets brullen. Ongegeneerd keihard geluid en als je wilt laat hij scheten.
Zoals gezegd doet de Ford geen concessies. Het automerk heeft met de Ecoboost echt geweldige motoren in huis. Van de Fiësta tot aan deze Mustang: zuinig, schoon en binnen de normen met echt voldoende vermogen. Dus als je wilt kun je ook zo’n Mustang rijden, eentje waarvoor je je niet hoeft te schamen. Maar wij vinden de schaamteloze versie nu eenmaal leuker.
De 5.0 liter Ford Mustang
De 5.0 liter Mustang heeft meer vermogen gekregen en kan een hoger toerental draaien door de introductie van een ‘duel fuel injectiesysteem’. Techniek waardoor je ook het koppel verbetert bij een laag toerental. Het resultaat is nog meer plezier wie met deze geüpgrade Ford Mustang gaat knallen. Gewoon rijden lukt gewoon niet, net als met de ramen dicht rijden. Je wil hem horen en voelen, dat gebeurt er met je als je met een Mustang op stap gaat. Die 5.0 liter is goed voor 450 Mustangs (in auto-mensen-taal 331 kW) onder de motorkap en een maximale koppel van 592 Nm. Je hebt de keuze uit en handgeschakelde 6-bak met hele lange versnellingen of een 10-traps automaat met flippers. Bij die laatste leer je letterlijk hoe je moet flipperen als je vanuit een hoge snelheid even een haarspeldje moet maken.
Het is de Mustang die je gedrag verandert, in een tunnel of onder een viaduct. Je wilt dat geluid horen, terugschakelen, gas erop en weer opschakelen. U mag zo hard mogelijk brullen als u dat leuk vindt denk je dan. Als je wilt kan de Mustang zich ook beheersen in de Good Neighbour-modus waarmee het uitlaatgeluid op vastgestelde tijden verandert in fluistermodus zodat de buurt kan blijven slapen.
Een Mustang kun je niet vergelijken
Het vermogen laat zich niet vergelijken omdat je deze Mustang niet kan vergelijken. Hij heeft z’n eigen categorie – Mustang genaamd – die je niet kunt vergelijken op prijs, op model met Europeanen of met een intreder uit Zuid-Korea. Het is een zinloze actie. Dit brommende geweld kost in de Verenigde Staten amper 30.000 dollar, in België rond de 50.000 euro en in het Nederlandse Belastingparadijs waar automobilisten vogelvrij zijn verklaard vanaf 110.000 euro.
Line Lock, Launch control en Drag mode
Waarschijnlijk frons je je wenkbrauwen bij deze termen. Niet raar want op welke andere auto heb je deze opties. Waarschijnlijk zullen criticasters van het groene leger Line Lock en Launch control verderfelijk vinden. Je vindt de details hiervan soms op het wegdek: het zijn die zwarte strepen van gitzwart bandenrubber die langzaam vervagen naar grijs. Bij Line Lock worden alleen de voorste remmen geactiveerd zodat de achterwielen kunnen gaan spinnen; het bandenopwarmertje van Ford wat met een flinke rookontwikkeling plaats vindt.
Ford vindt dat dit gewoon moet kunnen, zoals gezegd compromisloos. Launch control zorgt ervoor dat je maximale tractie krijgt bij een staande start, kies je extra voor Drag mode dan schakelt de auto nog net wat scherper en win je enkele tienden van seconden bij van 0 naar 100 km/uur.
De Ford Mustang 2.3 liter Ecoboost
We komen terug bij de zeer aimabele Mustang 2.3 liter Ecoboost. Dat de 5.0 liter kneiter hard is moet inmiddels wel duidelijk zijn. De Ecoboost edition is wel degelijk een echte Mustang en brengt – hoe bijzonder dat ook klinkt – wel degelijk iets extra’s. Zo ging het driften met deze ‘lichte’ versie met iets andere banden deze Mustang aanzienlijk makkelijker af. De besturing is lichter en hij brult inderdaad een stuk minder.
We kunnen hier redelijk kort in zijn. Als de Mustang jouw auto is, bepaalt je beschikbare budget je keuze. Past de 2.3 liter Ecoboost jou beter, ga dan voor die versie en vergeet het geweld van de 5.0 liter. Ga je toch in beide rijden, dan maak je het jezelf aanzienlijk moeilijker. Eigenlijk is de laatste gewoon een andere auto in hetzelfde jasje. De Ford Mustang 2.3 Ecoboost levert je 290 Mustangs en 440 Nm. Nog steeds een heerlijke auto, dat is zeker.
Bij een Mustang hebben we het niet over het verbruik
De reden dat we niet praten over het verbruik van deze Mustangs moeten we even uitleggen. Het heeft namelijk weinig zin prachtige (lees gunstige) verbruiksnormen te noemen die rustig rijdend bij 80 km/u worden gemeten. Wij weten 100 procent zeker – welke koper dan ook – dat mogelijk voordelige gebruik nooit gaat halen. Als je een Mustang koopt, ga je daar niet mee op de cruise control op de rechterbaan van een snelweg rijden.
Een Mustang moet je rijden zoals een Mustang wil worden gereden en dan bepaal jijzelf hoe diep je de gaspedaal indrukt en waar je zelf de grens legt. Beide rijstijlen kosten brandstof, ook al doe je het nog zo netjes mogelijk. Wij zijn in ieder weer opnieuw verliefd geworden op dit Amerikaanse raspaard en we hopen dat Ford nog heel lang Mustang-fans over de hele wereld blij blijft maken.
Verder lezen over Ford
Automotive08.08.2024
Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading
een nieuw Guinness WereldrecordAutomotive31.07.2024
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive15.11.2023
Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve
Automotive27.10.2023
Ford zet rem op EV-investeringen
Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtigerAutomotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive28.08.2023
Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW
Automotive01.08.2023