Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Vanaf eind augustus vind je de nieuwe Mazda CX-30 bij de dealer. Kwam de Japanse autofabrikant eerder dit jaar met de nieuwe Mazda3, met de lancering van de CX-30 richten ze zich op een nieuw marktsegment. Bij de ontwikkeling van de SUV hield Mazda hun doelgroep steeds in gedachten. De auto moet ook geschikt zijn voor het stadsleven en daarom compact, maar wel met voldoende ruimte uitgerust. Op deze manier wordt het voor bijvoorbeeld gezinnen met kinderen een geschikte auto.
Verfijnd Kodo-design
De CX-30 wordt geplaatst tussen de CX-3 en CX-5. We horen je denken: waarom dan geen CX-4? Het antwoord is heel simpel: in China is al een model op de markt dat zo heet. Mazda koos daarom voor de CX-30 en onze eerste indruk van de buitenkant is alvast goed. Het kenmerkende Kodo-design van de Japanse autofabrikant is weer duidelijk terug te zien: op de zijkant van de auto zien we mooie lijnen en schaduwen. Zeker op een zonnige dag zien we een duidelijke S-vorm in de weerspiegeling. Daarmee heeft Mazda het voor elkaar gekregen om een crossover af te leveren die in ieder geval een onderscheidend design heeft. We kunnen niet wachten om te gaan rijden in de compacte SUV.
Comfortabel zitten
Het werd ons al meerdere keren verteld door Mazda: de CX-30 moet heel comfortabel zijn op alle vlakken: van het rij- tot het zitcomfort. Inderdaad zitten we meteen prima in de CX-30. Mazda neemt het ontwerp van de autostoelen en de rest van het interieur dan ook heel serieus: ‘menscentrische ontwikkeling’ noemt de fabrikant het. De stoelen geven veel steun in de lende en rug, maar we missen wel wat lengte op het zitvlak. Deze is vrij kort en sluit daarom niet helemaal aan. Je kunt de zitting kantelen, maar dit is niet voldoende voor onze Europese benen. Overigens hebben we hier tijdens het rijden geen last van gehad.
Soepel en stil
De CX-30 ligt lekker op de weg en stuurt soepel, maar niet tè. Dat gaat lekker in de bochten. De auto gaat niet snel hoog in toeren en is opvallend stil tijdens het rijden. Het doet ons meteen denken aan de Mazda3 qua rijcomfort en wegligging. Ons zicht is trouwens prima, we hebben geen moment het idee dat we iets missen of ons zicht belemmerd wordt. Prettig! Het schakelen gaat soepel en vanzelf, de pook ligt lekker in de hand en is iets naar voren geplaatst. De CX-30 heeft een relatief korte wielbasis in vergelijking met de nieuwe 3: die van de CX-30 meet 2.66m, tegenover 2.72m van de Mazda3.
Ruimte in de Mazda CX-30
De compacte SUV is 1.54m hoog, heeft een lengte van net geen 4.4m en is, inclusief spiegels, 2.04m breed. Dat maakt het een kleinere crossover, die heel ruimtelijk aandoet. Aan boord is en voelt de auto ook ruim. Zelfs voor bestuurders die langer dan 1.80m zijn, je hebt dan nog steeds voldoende hoofdruimte. Achterin zit je wat meer rechtop, maar is er nog steeds genoeg plek voor je benen en je zit, als volwassene, niet direct in de rug van de bestuurder of bijrijder. Over de inhoud van de bagageruimte heb je waarschijnlijk niet te klagen (430L), je kunt er gerust mee langs de meubelboulevard of een aantal koffers in kwijt. Het is jammer dat de achterbank niet in te klappen is via de bagageruimte (dit doe je vanaf de achterbank).
‘Less is more’-filosofie: weinig afleiding tijdens het rijden
Omdat ze bij Mazda van mening zijn dat het interieur niet teveel mag afleiden, is gekozen voor de ‘less is more’-filosofie. Beide displays, zowel het centrale als het Active Driving Display, zijn duidelijk. Tijdens het rijden verspringt de kilometerteller continu om de maximale snelheid in het rood weer te geven. Dat stimuleert je als rijder om je te houden aan de snelheidslimiet. Het stuur is lekker klein en bevat geen onnodige knoppen. Het infotainment display staat, net als in de Mazda3, iets gedraaid in de richting van de bestuurder. De ruitenwissers liggen onder de motorkap en daardoor heb je extra veel zicht. Al met al oogt het interieur rustig. Het is strak afgewerkt en heeft een luxe uitstraling. In het door ons geteste model was blauw-leren bekleding aanwezig met wit stiksel. Dit viel bij ons zeker in de smaak.
De nieuwe Skyactiv-X motor
De Mazda CX-30 kun je ook bestellen met de nieuwe Skyactiv-X motor, deze heeft een door de fabrikant ontwikkelde technologie en unieke verbrandingsmethode. De Japanners noemen het een benzinemotor met de voordelen van een diesel. Met een compressieontsteking en toch een laag verbruik en de kracht van een dieselmotor. De Skyactiv-X motor heeft 180pk, stoot 96g/km CO2 uit en krijgt energielabel A.
Mazda’s nieuwe 2.0 liter Skyactiv-X motor is ’s werelds eerste in serie geproduceerde benzinemotor die voorzien is van de voordelen van een diesel met compressieontsteking. Hoe dit werkt? Mazda legt het als volgt uit: De Skyactiv-X motor gebruikt een mengsel van weinig brandstof en veel lucht. De vonkontsteking van de bougie zorgt voor een kleine explosie rondom de elektrode van de bougie in plaats van een grote vlam waarbij veel energie wordt verspeeld. Na de kleine explosie (rond de bougie) loopt de druk en temperatuur nog verder op waardoor de compressieontsteking zoals bij een diesel er voor zorgt dat het brandstofmengsel in een grote explosie ontbrandt. Rijden in lage toerentallen kan het brandstofverbruik tot 30% verminderen.
In deze video legt Mazda uitgebreid uit hoe de Skyactiv-X werkt.
Mazda CX-30 eind augustus in de showroom
De Mazda CX-30 staat binnenkort bij de dealer en is verkrijgbaar in een benzine- en dieseluitvoering én met de nieuwe Skyactiv-X motor. Aangezien je hiervoor ‘slechts’ € 1250,- meer betaalt dan het model met de Skyactiv-G, is dit zeker het overwegen waard wat ons betreft. Je krijgt voor dit geld namelijk een motor met meer power (58 PK extra) en een zuiniger verbruik. Vanaf oktober is de CX-30 met Skyactiv-X op de markt.
De crossover is in 9 carrosseriekleuren te verkrijgen en uiteraard ook in het prachtige Soul Red Crystal. Ook in de bekleding heb je ruime keus, waaronder wit leer (bij de Luxury-uitvoering).
Prijzen beginnen (rijklaar) vanaf € 29.990,-. Daarvoor krijg je een stoere crossover, die voorzien is van alle comfort en luxe die je van Mazda gewend bent. De Mazda CX-30 voelt aan als het grotere broertje van de Mazda3 en dat is absoluut een compliment.
Verder lezen over Mazda
Automotive14.10.2024
Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub
Automotive15.11.2021
De Mazda MX-30, de eerste vegan elektrische auto
Automotive04.08.2021
Mobiel werken in de Mazda CX-5 SkyActive-D
Automotive24.01.2021
Roadtrip door het wonderschone en ruwe landschap van Kazachstan
Automotive03.02.2020
Review Mazda2 2020: vernieuwd design, bekend rijgevoel
Automotive23.10.2019
Mazda presenteert hun eerste elektrische auto de Mazda MX-30
Automotive23.10.2019
Mazda 3 met een SkyActiv-X benzine motor
Automotive07.03.2019