Het is precies 18 jaar geleden dat de allereerste Audi RS 4 Avant werd gelanceerd. Inmiddels is bekend dat de vierde generatie van dit power station beschikbaar komt. De nieuwe Audi RS 4 Avant combineert weer de handige dagelijkse bruikbaarheid met echt goede prestaties. De 2.9 TFSI V6-motor levert 331 kW/450 pk en 600 Newtonmeter aan trekkracht. Hij sprint hiermee van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden.
De designers van de Audi RS 4 Avant hebben inspiratie geput uit de Audi 90 quattro IMSA GTO uit 1989. Aan de voorkant is het topmodel van de A4-reeks te herkennen aan grote luchtinlaten met honingraatstructuur. De optionele Matrix LED koplampen hebben een donkere behuizing. Voordeel hiervan is dat je continu met groot licht kunt rijden zonder je tegenliggers te verblinden. Dit wordt bewerkstelligd doordat bepaalde LED-units tijdelijk kunnen worden uitgeschakeld.
In vergelijking met de Audi A4 Avant zijn de wielkasten van de RS 4 Avant aan beide zijden met 30 millimeter verbreed. Aan de achterkant vallen vooral de diffuser, dakspoiler en ovale pijpen van het RS-uitlaatsysteem op. De wagen is standaard uitgerust met 19 inch lichtmetalen velgen, maar kan ook worden besteld met 20 inch exemplaren.
Voorin de Audi RS 4 Avant ligt een 2.9-liter biturbo V6 met 331 kW/450 pk. Zijn koppel van 600 Nm (170 Nm meer dan voorheen) is beschikbaar tussen 1.900 en 5.000 tpm.
De RS 4 Avant sprint hiermee in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u en gaat door naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Iets dat met een RS dynamics-pakket nog te verhogen is naar 280 km/u.
De 2.9 TFSI is gekoppeld aan een achttraps tiptronic-transmissie met korte schakeltijden en aan quattro permanente vierwielaandrijving. Op verzoek monteert Audi een sportdifferentieel op de achteras. Hij weegt overigens 1.790 kilogram en gemiddeld verbruikt de RS 4 Avant 8,8 liter per 100 kilometer. Daarmee is hij 17 procent efficiënter en 80 kilogram lichter dan het vorige model.
Bestuurders kunnen verder de rijervaring aanpassen aan hun eigen voorkeuren met het standaard Audi drive select dynamic handling systeem. Het ESC Electronic Stability Control heeft een speciale RS-afstelling en kan op drie manieren worden ingesteld. Naast de normale modus is er ook de sportmodus, waarbij het ESC iets later ingrijpt.
Het in zwart uitgevoerde interieur van de RS 4 Avant onderstreept zijn sportieve inborst. Het RS-logo is terug te vinden op de RS-sportstoelen, het afgeplatte RS-sportstuur, het paneel rondom de schakelpook en de verlichte aluminium instaplijsten. De Audi virtual cockpit en het (optionele) head-up display hebben RS-specifieke meters die de bestuurder informeren over bandenspanning en -temperatuur, g-krachten, vermogen en koppel.
Voor het eerst is hij ook leverbaar met een trekhaak. De Audi RS 4 Avant is direct te bestellen en zal in Nederland een vanafprijs hebben van € 119.000.