Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Dit jaar reden we in heel wat auto’s. Het zal je niet verbazen dat dit heel vaak om een SUV of Crossover ging. Het zijn de populairste modellen, waarvan ook zeker is dat hun aandeel alleen nog maar zal toenemen. Ze zijn er in alle soorten en maten, soms worden ze een compacte SUV of compacte Crossover genoemd. Waar die scheidingslijn nu precies ligt laat zich niet makkelijk beschrijven. Zeker is dat je een stuk hoger zit dan in andere auto’s maar dat kan soms echt nog wel eens een flink stukje schelen. En dan is er het verschil tussen een voorwiel aangedreven SUV en de 4×4 modellen waarbij de laatste beduidend meer off-road capaciteiten hebben. Bijzonder is dat een SUV vaak voor de laatste categorie wordt aangezien. Maar niets is minder waar, veel van deze moderne auto’s zijn vaak ‘slechts’ tweewiel aangedreven.
Ze zijn er zoals al gezegd letterlijk in alle soorten en maten, met een groot verschil in uitvoering. Zo in het begin van het nieuwe jaar geven we je graag een overzicht van wat voor ons de meest opvallende SUV’s en Crossovers waren van 2017. Sommige van deze modellen vonden hun introductie al in 2016 maar kwamen pas een jaar later op de markt. De keuze voor de mooiste, beste, leukste, meest luxe en meer is volledig op basis van eigen smaak, keuze en voorkeur. Het was in ieder geval genieten want vrijwel iedere nieuwe auto vandaag is vaak een genot om te kunnen ervaren, ook al zijn de verschillen nog zo groot. De voorkeur voor auto’s en vooral SUV’s is blijvend.
Peugeot 3008, auto van het jaar en ‘way of life’
We moeten eerst zoals dat ook hoort beginnen met de auto van het jaar, de Peugeot 3008. Inmiddels een succesnummer, modern vormgegeven, ruim vanbinnen en gebouwd op een platform van PSA dat we inmiddels ook terugvinden bij andere automerken. De 3008 is echter het origineel en een SUV met een geheel eigen karakter en zeer stoere uitstraling. Het is zoals we al eerder hebben geschreven een van de meest trendy SUV’s in de markt. Dat komt zeker door zijn krachtige neus en geheel eigen vormgeving.
Aan de binnenzijde is hij in de markt zijn tijd ver vooruit dankzij de geheel nieuwe i-cockpit. Het spectaculaire en futuristisch ogende dashboard verdient dankzij de zeer luxe afwerking en de absoluut unieke pianotoetsen wat ons betreft het predicaat ‘premium’. Peugeot laat met de 3008 zien wat de toekomst van het Franse merk is. ‘It’s a way of life’ zeggen ze zelf en wij kunnen ons daar helemaal in vinden. En voordat we het vergeten te melden, de overtreffende trap van deze 3008 is er natuurlijk ook nog, de Peugeot 3008 DKR, alleen voor stoere mannen.
Alfa Romeo Stelvio, mooiste SUV van 2017
De Alfa Romeo Stelvio is wat ons betreft de mooiste SUV van 2017. Het is gelijk ook de eerste SUV van het prachtige Italiaanse merk. Wie had dat ooit gedacht, een SUV van Alfa Romeo. De Stelvio zou zo maar een terechte auto van het jaar 2018 kunnen worden. Daarmee zou de jury van deze verkiezing tegelijkertijd hun twijfels van vorig jaar kunnen rechtzetten, toen de Alfa Romeo Giulia de gedoodverfde favoriet was maar nét een puntje te weinig kreeg. De Stelvio was in iedere geval een echte verrassing voor iedereen die verliefd is op het Italiaanse merk. Wie het niet doet voor de snelle basisversie kan zijn hart ophalen aan de Stelvio Q(uadrifoglio) editie. Een raspaardje zonder concurrentie in zijn segment met een 2.9 V6-turbomotor (510 pk) onder de motorkap, sprint van stilstand naar 100 km/u in 3.8 seconden en een topsnelheid van maar liefst 283 km/u. Vierwielaandrijving is standaard net als alle rijgenot en bijkomende emoties. De prijs ligt ergens rond de 125.000 euro, maar dat is slechts een detail.
Het is in alle opzichten een Italiaans raspaardje waarmee je echt een statement kunt maken. Één in de categorie ‘not the regular’, een SUV die je ook niet op iedere hoek van de straat gaat tegenkomen. Daarnaast maakt het niet uit welk model je gaat kiezen. De ‘gewone’ Stelvio heeft een 2 liter motor met slechts ‘280 pk’. ook die levert al genoeg plezier. We weten het dat over smaak niet valt te twisten maar voor ons is de Alfa Romeo Stelvio wel de mooiste SUV van 2017.
Mazda CX-5 de beste SUV van 2017
Als er een mooiste SUV van 2017 is moet er ook zoiets als de beste SUV van 2017 zijn en dat is wat ons betreft de nieuwe Mazda CX-5. Niet gekozen op basis van duurtesten en vergelijkend warenonderzoek, maar puur op basis van eigen ervaring waarbij de prijs voor deze echt geweldige rijdende SUV zeker heeft meegespeeld. Het ontwerp is mede door het fameuze Kodo design (de inmiddels bekende designtaal van Mazda) volledig in balans. Sierlijk met prachtige lijnen, compact en toch ongekend ruim. De CX-5 verdient wat ons betreft ook het premium label want vanbinnen biedt deze Mazda veel luxe. Naast het design en de luxe valt de Mazda CX-5 ook op door de sportieve en prettige motoren die het rijden in de SUV tot een plezier weet te maken.
De CX-5 is op dit punt moeilijk te verslaan en kan moeiteloos de concurrentie aan met aanzienlijk duurdere modellen van Duitse automerken. Het is de SUV die je eigenlijk altijd even moet gaan rijden als je een dergelijk model wilt gaan aanschaffen. Wie dat doet zal als hij of zij uitstapt het met ons eens zijn: dit is echt in alle opzichten een geweldige SUV en daarvoor krijgt hij de titel ‘beste SUV van 2017’.
Nissan Qashqai, nog steeds de meest populaire SUV
De Nissan Qashqai mag eigenlijk nooit in lijstjes ontbreken. Het is de categoriewinnaar in het populairste SUV-segment waarin de meeste grote autofabrikanten wel een model hebben rondrijden. De Qashqai verdient zijn populariteit door zijn ruimte, rij-gedrag, uitrustingsniveau en prijsstelling. In zijn categorie is hij op deze punten moeilijk te verslaan. Je kunt ook zeggen dat hij niet alleen de populairste compacte SUV is maar in zijn klasse ook misschien wel de beste keus.
Nissan maakt met het uitrustingsniveau echt een statement naar de markt. Met de komst van Pro-pilot (begin 2018), onderdeel van het Nissan Intelligent Mobility programma behoort de Qashqai daarmee direct ook tot een van de veiligste SUV’s in zijn klasse. Het model bestaat inmiddels al 10 jaar maar met de update in 2017 kan hij weer jaren mee.
De Land Rover Velar, niet te evenaren luxe
De Land Rover Velar is om stil van te worden. Ongekend groot, ongekend mooi, ongekende luxe en zoals het bij Land Rover nu eenmaal past met een prijskaartje waar je even van moet slikken. Bij een Land Rover kijk je niet naar de basisuitvoering, maar het liefst naar de bovenkant van de modellenreeks. Daar waar je Velar is uitgerust met een 3.0 liter V6 380 pk Supercharged benzinemotor. Goed, je praat dan al snel over 1,5 ton aan euro’s of meer maar who cares.
Dit is luxury pur sang en met bijna niet te evenaren rijcapaciteiten. Want naast alle luxe is dit de auto waarmee je naar de Noordpool kunt rijden, het Himalaya gebergte achteruit op rijdt of een vrachtwagen los trekt die in de modder vastzit. Bij Land Rover zijn er nauwelijks grenzen en als ze er al zijn moet ook die uitdaging worden aan gepakt. Dit zijn de auto’s waar ook wij heel stil van worden.
Nissan X-Trail, alleskunner van de buitencategorie
De Nissan X-Trail. Voor sommige een grotere Qashqai, voor kenners een alleskunner van de buitencategorie. Dit is niet zo maar een gewone SUV maar een 4×4 waarmee je op welk terrein dan ook moeiteloos mee uit de voeten kunt. En misschien voelt hij zich off-road ook wel prettiger. Duidelijk is dat de nieuwe X-Trail de lat weer een stukje hoger heeft gelegd. Wie er mee gaat rijden ervaart echt dat hij in een aanzienlijk ruimere SUV zit.
Net als de Qashqai krijgt ook de X-Trail in 2018 Propilot. Maar goed, voor ons valt deze alleskunner in de buitencategorie en is hij geschikt om in het meest ruwe terrein de competitie aan te gaan met de natuurwetten en al zijn concurrenten. Een 4×4 SUV met 5 sterren.
Kona by Hyundai, fraaie en kleurrijke nieuwkomer
In de afdeling nieuwkomers is daar de Kona by Hyundai. Ja en je leest het goed, de naam is niet Hyundai Kona maar andersom dus. Gewoon omdat deze compacte SUV een nieuw tijdperk moet inluiden voor het Zuid-Koreaanse automerk. En dat doen ze gelijk goed want de Kona is in zijn segment gelijk een voltreffer en biedt heel wat meer dan een aantal concurrenten.
Hij oogt zeer fraai en is rijkelijk uitgerust. Belangrijker is dat deze nieuwe Hyundai ook nog eens voortreffelijk rijdt. We weten dat een nieuwe auto altijd pas gaat opvallen als er een paar duizend rondrijden om hem te gaan herkennen, zeker als hij echt een eigen stijl heeft. Dat laatste is meer dan goed gelukt dankzij de alom geprezen talenten van Hyundai, topontwerper Peter Schreyer (de voormalig design-guru van Audi en Volkswagen) die als geen ander begrijpt hoe je een auto kunt laten opvallen.
Wat zeker gaat bijdragen is het fraaie kleurenpalet van deze Kona. Kleur wordt weer hot en wat zou dat ook leuk zijn tegenover de grijze brigade. Hyundai komt met kleuren als Blue Lagoon, Acid Yellow en Pulse Red. Wat je krijgt bij deze Kona is een volledig nieuw design, nieuwe techniek en nieuwe kleuren. Leuk om het jaar mee te beginnen.
Subaru XV, voor de anderen, the outlaw
Ze verkopen blijkbaar slechts 800 exemplaren van deze alleskunner per jaar in Nederland. Laten we eerlijk zijn, Subaru’s waren in het verleden nou niet auto’s die een designprijs wisten te winnen. De superlatieven over het uiterlijk laten we liever maar even weg. Leuker is het om te kijken naar de nieuwe Subaru XV die in ruw terrein behoorlijke Jeep en Land Rover-trekjes vertoont. Sterker nog: we hebben hem niet kunnen betrappen op enige twijfels in een bovengemiddeld zwaar terrein. Deze compacte alleskunner met nog immer een boxermotor heeft een onverwoestbaar karakter, is favoriet bij caravanbezitters en in de nieuwe uitvoering luxer en fraaier afgewerkt als ooit te voren.
Het is een echte outlaw. Een compacte SUV voor iedereen die eens echt iets anders wil. Betaalbaar, onverwoestbaar en veilig. Enige vreemde trekje is dat kopers deze Subaru het liefst minimaal 10 jaar voor de deur laten staan voordat ze er over na gaan denken hem in te ruilen voor wederom een (nieuwe) Subaru. Hmmm, dat is best een mooi feitje eigenlijk.
DS 7 Crossback, avant garde voor echte francofielen
DS was tot eind 2017 de luxury brand van Citroën. Inmiddels staat het merk op eigen benen. Los van de moeder, al is de band er ontegenzeggelijk. De DS 7 Crossback is het paradepaardje van het Franse merk. Avant gardistisch in veel opzichten, want als het anders kan dan moet het ook anders vinden ze bij DS.
Het resultaat een uiterst luxe SUV met eigenwijze trekjes van een horloge op het dashboard tot handgestikte versiersels in de stoelen. De DS 7 heeft een longlist van luxe details. Het is tevens een SUV voor iedereen die eens niet op zoek is naar het reguliere en een auto zoekt met een geheel eigen karakter. Hij is in alle opzichten een Franse grande voiture. En daar gedraagt hij zich ook naar. De DS 7 Crossback is met recht avant garde.
Volvo XC-40 the urban version
Volvo lanceerde aan het einde van 2017 de nieuwe XC40. Er was al een XC90, een XC60 dus nu alle tijd voor een XC40. Eigenlijk alleen kleiner dan beide familieleden maar verder in alle opzichten 100% Volvo. Ruim, veel aandacht voor veiligheid, premium afwerking en waarschijnlijk heel snel ook een publiekslieveling. Het is ook de (compacte) SUV waar heel wat Volvo-rijders waarschijnlijk op hebben zitten wachten.
Volvo zet vol in op veiligheid (in 2020 mag niemand meer ernstig gewond raken of overlijden in een nieuwe Volvo). Daarnaast is ruimte voor alle inzittenden en opbergruimte (dat schijnt een ding te zijn) een belangrijk statement. Volvo wil met het concept ‘Car by Volvo’ inspelen op een veranderende markt als het gaat om het bezit van een auto. Goed initiatief maar voorlopig worden wij blij met de door ons gereden introductieversie, een T5 met een automaat en 260 pk die hem ook nog eens lekker snel maakt. Wij denken dat deze XC40 geschikt is voor een hele grote doelgroep. Dit is wel een SUV die we vaak op straat gaan tegenkomen, the Urban Volvo ofzo.
Jeep Compass, runner-up met een vertrouwde neus
Jeep lanceerde dit jaar de nieuwe Jeep Compass. Het model zit op de centimeter nauwkeurig tussen de Renegade en de Cherokee in. Het is zo’n beetje de som van beide gedeeld door twee. Dat betekent 100% Jeep, vooral stoer, buitengewone rijcapaciteiten (offroad), sporty en die altijd herkenbare (seven slot grill) neus.
Eigenlijk is deze Jeep Compass een voltreffer van het inmiddels Italiaanse merk al is de DNA nog steeds zo Amerikaans als het maar zijn kan. Gemaakt voor SUV liefhebbers, modern met veel electronica die rijden veiliger maakt, 4×4 fun en gepositioneerd tussen al die andere populaire SUV’s. Het is een auto die eigenlijk veel meer aandacht verdient dan dat hij krijgt. Bij een Jeep denken we al snel aan offroad maar de Compass bewijst dat het ook gewoon een leuke auto is. lekker onderscheidend en die helemaal past in deze tijd. Onze favoriete uitvoering voor 2018: matgroen met zwarte wielen.
Verder lezen over Auto
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Automotive23.10.2024
10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum
Automotive18.10.2024
Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Je krijgt minder snel een boete op je verkeersboete
Technology16.09.2024
Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size
De Ferrari onder de autostoelen?Automotive16.08.2024