Nederland is weer een flitspaal rijker. Alsof we er nog niet genoeg hadden. De snelheids- en roodlicht flitspalen kent iedereen wel. Ook de speciale flitsers (camera’s) die in de auto kunnen kijken of je niet met je smartphone of tablet aan het ‘spelen’ bent, worden steeds vaker ingezet. Relatief nieuw is de zogenoemde lawaaiflitspaal. Zoals de naam al aangeeft gaan die straks voertuigen flitsen – voornamelijk motoren, maar zeker ook luidruchtige auto’s – die te veel decibels produceren.
Dus, ga jij met je ronkende Harley of gillende Ducati de weg op, zorg dan dat je tweewieler niet te veel lawaai maakt, want een boete kan behoorlijk in de papieren lopen. Een overschrijding van 4 decibel kan je namelijk al 450 euro gaan kosten. Bij lawaaierige motorvoertuigen denkt vrijwel iedereen natuurlijk meteen aan motoren. Toch wordt in woonwijken en natuurgebieden ook veel geklaagd over knetterende scooters en auto’s met sportuitlaten. Ook die kunnen, als ze de geluidslimieten overschrijden, door de lawaaiflitspaal ‘gekiekt’ worden.
Toch duurt het volgens insiders nog enkele jaren voordat met de lawaaiflitspalen in Nederland – die in een aantal gemeenten al getest worden –de eerste boetes uitgedeeld gaan worden.
Dat wil niet zeggen dat je helemaal niet beboet kunt worden voor een te luidruchtige uitlaat. De politie voert al jaren met enige regelmaat ‘lawaaicontroles’ uit, met name in gebieden waar veel motoren rijden. Denk bijvoorbeeld aan het Zuid-Limburgse Heuvelland. Bestuurders van motorvoertuigen die bij dergelijke controles, met een decibelmeter, te veel lawaai blijken te produceren, worden getrakteerd op een bekeuring en, als ze pech hebben, de mededeling dat ze niet meer verder mogen rijden voordat hun voertuig weer aan de geluidsnormen voldoet.
De vraag is natuurlijk waar de grens ligt. Het geluidsniveau dat een motorvoertuig produceert verschilt nogal wanneer de afstand tussen de uitlaat en het oor van de ‘luisteraar’ varieert. Een motor mag volgens de norm, rijdend op 7,5 meter van de uitlaat, maximaal 77 dB produceren. Bij statische metingen, op 50 centimeter van de uitlaat, ligt het geluidsniveau veel hoger. Afhankelijk van de cilinderinhoud is dat tussen de 91 dB (voor een 80cc) tot 106 dB (voor een motorinhoud van meer dan 1000 cc). Bij een controle worden die ‘maximale waarden’ dan ook bepalend voor het al dan niet uitschrijven van een boete.
Voor auto’s ligt de maximale geluidsnorm momenteel, afhankelijk van het vermogen per 1000 kilo (leeggewicht) tussen 70 en 74 decibel. Daarnaast krijgt elke in Nederland goedgekeurde (type goedkeuring, dus niet de APK) auto een maximaal, statisch en rijdend, geluidsniveau ‘toegewezen’. Die vind je in de RDW-registratiegegevens van het voertuig. Ook bij auto’s geldt dus dat bij statische metingen andere waarden gelden dan bij rijdene metigen. In de praktijk komt het er in Nederland vooralsnog op neer – zo blijkt uit informatie van de RDW – dat bij controles 95 dB als bovengrens aangehouden wordt. Maakt je auto meer lawaai, dan riskeer je een boete.