Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Enkele weken geleden schreef ik een artikel over de Duitse A45 en hoe die autosnelweg de komende twaalf tot vijftien jaar beter gemeden kan worden. In totaal moeten 38 bruggen en ruim 60 viaducten en flyovers gerenoveerd, of helemaal vervangen, worden.
De val van de Rahmede Talbrücke
Dit weekend kwam een van de grootste bruggen aan het eind van zijn latijn. De brug over het Rahmede dal bij Lüdenscheid. Die was al voor alle verkeer afgesloten van december 2021. Het opblazen, na maanden van voorbereidingen, was spectaculair. Het bewijs daarvan kun je in onderstaande video zien, met dank aan Autobahn Westfalen. Zo verander je 17.000 ton aan beton en staal in enkele seconden in een berg puin.
Vijftien jaar wegwerkzaamheden op de A45
De zogenoemde Sauerland Autobahn is een populair alternatief voor werkverkeer en vakantiegangers wanneer de andere routes naar het zuiden (de A61 en A3) druk zijn. Tot 2037, als alles volgens planning verloopt, wordt een ritje over de A45 meer een etappekoers, van baustelle naar baustelle. En op sommige plekken, zoals in Lüdenscheid, zorgt dat zelfs buiten de spits en vakantieperiodes al tot de nodige opstoppingen. Dat kan je zomaar een half tot twee uur meer reistijd kosten. De nu opgeblazen Rahmede Talbrücke werd tot zijn sluiting dagelijks door 64.000 voertuigen bereden. Hij was ooit, bij de bouw tussen 1965 en 1968, berekend op 25.000 voertuigen per dag
Kortom, je doet er goed aan de A45 van Dortmund naar Aschaffenburg (bij Frankfurt) de komende vijftien jaar links te laten liggen. De Duitse Autobahn AG en de verkeersminister van Nordrhein Westfalen verwachten dat de nieuwe brug bij Lüdenscheid in 2027 geopend kan worden, maar dat is dus maar één van de tientallen bruggen die (ver)bouwd worden.
En de A45 is niet de enige Duitse autosnelweg met achterstallig onderhoud. Sinds vorig jaar is bij onze oosterburen heel veel te doen over de erbarmelijke staat waarin veel snelwegen, bruggen en viaducten verkeren. Duitslands trots, de Autobahn, lijkt langzaam maar zeker af te brokkelen. Wordt vervolgd!
Voor de liefhebbers. Hieronder staat nog een video die ik zondag 7 mei zelf maakte van de ‘val van de Rahmede Talbrücke. De eerste twee knallen, na ca 8 seconden, zijn voor het verjagen van wild. Een half minuutje later valt de brug.
Verder lezen over Technology
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024
Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer
Technology07.05.2024