Automotive18.02.2020

​De Ford Puma in een nieuw vachtje, een verleidelijke hybride crossover


Kennen we ‘m nog, de Ford Puma? Na even neuzen in de Ford-stal heeft dit solide Amerikaanse automerk de Puma eruit getild en een complete make-over gegeven. Het resultaat? Een verleidelijke hybride crossover met de befaamde Ford EcoBoost motor. De Puma met een prachtig nieuw vachtje. Hoewel: de bolle koplampen doen je nog een beetje denken aan die kleine sportieve coupé uit de jaren ‘90. De nieuwe Ford Puma is vergelijkbaar met de Fiesta, maar dan net iets groter en ruimer, vooral qua laadruimte.

Veel standaard opties en extra’s

Wij mochten ‘m testen in het zonnige Marbella. Ford had het leuk aangepakt en gaf ons de keuze tussen een relaxing of active programma. Die was snel gemaakt, met nog steeds die sportieve ‘90 coupé op mijn netvlies. Active, natuurlijk! Want daar hoort ook een active Puma bij en glimlachend stap ik de vette Dessert Island Blue ST-Line X versie in. Ik druk op de startknop en zie vanuit een swoosh een blauw/roze Puma in het digital display op het dashboard verschijnen. Welkom in de Puma. Deze rappe Puma – hij doet zijn naam eer aan – heeft een 1 liter EcoBoost Hybrid motor en 155PS. Met wat leuke extra’s: sport tuned suspension, check. Sportief leren handzaam stuurtje, check. Leren sportieve kuipstoelen, check. B&O sound system (ja, belangrijk voor lange ritten die ja graag wil maken in deze crossover), check. Zomaar even een greep uit de standaard uitrusting. Optioneel is de Large rear spoiler, die op de versie natuurlijk niet mag ontbreken. Let’s put some miles on this baby!

Hij was er in het rood.
Hij was er in het rood.
Of blauw.
Of blauw.

Ford Puma ST-Line X

Het is dynamisch rijden in de ST-Line met genoeg power om in z’n 4 de berg op te gaan. Nu is dat natuurlijk niet mijn keuze, dus ik schakel terug en vlieg vooruit de kammen over. De Puma gromt vermakelijk en stuurt keurig en strak de bochten door, hij plakt redelijk goed op de weg. Er is dan ook aan alle veiligheid gedacht: cross traffic alert met actief remsysteem, road egde (in alle weersomstandigheden op de weg blijven), waarschuwing als je de verkeerde weg inrijdt, intelligent speed assist en ESA. ESA in het kort: het stuurt de auto in de juiste positie en behoedt zo de bestuurder voor een botsing. Je blijft binnen de lijntjes, zeg maar. Dat is even wennen, maar draagt toch bij aan het dynamisch rijden. Ik heb ‘m na een paar kilometer wel uitgezet.

Na een temparamentvolle bergenrit, op naar mountainbiken. Een dodenrit, zo blijkt, over smalle wegen, slippen, sliden, langs kliffen, maar wat een robuuste gruwelijk mooie natuur in Andalusië. Met een adrenaline nog sky high en een rommelende maag, koersen we naar de overheerlijke, verantwoorde lunch in een van de mooie golfresorts van Marbella. Gevolgd, hoe kan het ook anders, door een golf clinic door een van de golfchamps van Spanje met natuurlijk een wedstrijdelement. Dit was fun. Om 5 uur cruisen we terug naar het prachtige Nobu Hotel in Marbella en kom ik heel even tot rust.

Lined up
Lined up
Uitzicht onderweg
Uitzicht onderweg

Ford Puma Titanium X

De volgende dag krijg ik de Ford Puma Lucid Red 125PS Titanium X toegewezen mét panorama dak dat open kan. Hoe fijn, in 22 graden! Wederom gaan we de bergen in. Deze Puma heeft beduidend meer moeite de hellingen te trotseren. Terug naar z’n 2 en gas erop, dat gaat gestaag. Mijn conclusie: voor de stad en op autowegen is deze Ford Puma zeker jouw auto. Heerlijk cruisen, op je gemak en genieten van de rust. Beide versies zijn stil, het rollen van de banden is eigenlijk het enige geluid dat je hoort.

De Puma’s zijn ook een beetje groen, door de advanced powertrain technologie. Dit houdt in door de EcoBoost je energie terugwint dat bijdraagt aan een schoner milieu want je hebt minder uitstoot. Nog een aardig detail: de Puma heeft de grootste bagageruimte in zijn klasse. Met een extra diep vak waardoor bijvoorbeeld je golftas gewoon rechtop kan staan. Dit vak is ook heel goed te gebruiken om de koelbox in te plaatsen, je natte kleding in op te bergen, vieze schoenen etc.

Ja, hebben dus die Puma

Al met al: De Ford Puma is er eentje die ik zou kopen. De Puma rijd je niet, die belééf je. Prima wegligging, dynamische of relaxte rijbeleving, uitgebreide standaard opties en een mooi pakket extra opties. Ik ga voor de ST-Line vanwege zijn power en zijn ubersportieve en rauwe rijgedrag.

Rondrijden in een mooie omgeving
Rondrijden in een mooie omgeving
Ook tijd voor een potje golf
Ook tijd voor een potje golf
En natuurlijk fietsen
En natuurlijk fietsen
swoosh
swoosh
...

Verder lezen over Ford

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

Webfleet, bekend van het wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft het Guinness Wereldrecord verbroken voor de langste afstand die een elektrische auto heeft afgelegd op één batterijlading: 916,76 kilometer.

Automotive08.08.2024

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

een nieuw Guinness Wereldrecord
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

Zonder handen autorijden, en eigenlijk zelfs helemaal niet zoveel zelf rijden. Dat is nu mogelijk in deze auto. Maar: wel je ogen op de weg houden.

Automotive31.07.2024

In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Het is niet de eerste keer dat we naar de Algarve rijden, en ook zeker niet de eerste keer dat we dit met een elektrische auto doen. Lange afstanden en de zuidelijke landen lijken echter nog steeds veel EV-rijders af te...

Automotive15.11.2023

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Ford zet rem op EV-investeringen

Ford heeft deze week bekendgemaakt dat de autofabrikant geplande investeringen ter waarde van 12 miljard dollar in de ontwikkeling van EV’s en -accu’s (tijdelijk) gaat vertragen. Daardoor wordt onder andere de bouw v...

Automotive27.10.2023

Ford zet rem op EV-investeringen

Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtiger
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Prijsdalingen Tesla doen EV-tak van Ford geen goed

Ford presenteerde vorig jaar ambitieuze plannen voor haar EV-divisie. Na een ietwat weifelend begin, in de jaren daarvoor, zag uiteindelijke ook een van ’s werelds grootste autofabrikanten in dat de tijd van de verbran...

Automotive01.08.2023

Prijsdalingen Tesla doen EV-tak van Ford geen goed