Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Enkele maanden geleden was op de autosalon van Parijs voor het eerst de nieuwe Fiat 500X te zien. Bij een dergelijke aankondiging zou je kunnen denken dat het om een nieuwe variant van de huidige Fiat 500 gaat. Dat laatste is het zeker niet, de Fiat 500X is een splinternieuwe cross-over met wel de ‘iconische stijlelementen’ van de Fiat 500 maar qua design volstrekt vernieuwend genoeg en technisch het Italiaanse broertje van de Jeep Renegade.
De auto is werkelijk vanaf scratch ontwikkeld vertelt Roberto Giolito als we buiten in het zonnetje op de fameuze Balocco proving ground in Italië staan te praten. Zijn team van 20 jonge ontwerpers wilde maar één ding, een heel nieuwe Fiat met in het achterhoofd al die details die de good-old Fiat 500 zo herkenbaar maakte.
En laten we maar gelijk met de deur in huis vallen, daar zijn ze verdomd goed in geslaagd, deze Fiat 500X is een heel fraaie nieuwe auto met een eigen karakter. Dit wordt nog eens onderstreept als je de auto van dichtbij bekijkt en je het bijzonder gevoel hebt ergens onderhuids het oude Fiatje 500 te zien en dan toch ook weer niet. De grill op de neus en de greep van de achterklep zijn heel herkenbaar, net als de vorm van de achterruit. En zo zijn er heel veel kleine dingen te ontdekken aan de 500X waar je als liefhebber van het merk blij van wordt.
Bij Fiat moeten ze zelf net zo blij worden van dit design nadat want laten we voorzichtig zeggen de Fiat 500L nou niet bepaald als het hoogtepunt van Italiaans design mocht worden beschreven. Maar goed over smaak valt niet te twisten en daarbij is de zeer ruime 500L wereldwijd wel degelijk een verkoopsucces geworden.
Roberto Giolito en zijn team zoeken al decennia naar uitersten in hun design want je moet toch echt van een andere planeet zijn gekomen om een Fiat Multipla te ontwerpen. Als ik dat zeg tegen Roberto moet hij hard lachen, hij is ook de ontwerper van de Multipla, daar sta je dan, maar gelukkig herkent hij het wel. Z’n eigen twijfels verdwenen definitief toen de stijlelementen van de Fiat Multipla opdoken in het designmuseum in London. En wat denk je van de vierkante vormen van zijn ontwerp van de Fiat Panda, nog steeds een absoluut succesnummer.
Fiat weet dat hun ontwerpen de grens opzoeken maar niet zonder reden en succes. Bij deze Fiat 500X ligt dat allemaal duidelijk anders want de auto heeft als je er langs kijkt de mooie en aparte lijnen die je herkent van een klassieke Fiat. De auto heeft voor Fiat veel potentie al zal het nog niet makkelijk zijn om hem goed gepositioneerd te krijgen in een overvolle markt. Liefhebbers van het Italiaanse merk zullen er verliefd op worden en al helemaal bij lifestylers met een voorliefde voor alles wat uit Italië komt. En dat is eigenlijk best een goede reden om in een eigenwijs gekleurde Fiat 500X rond te gaan karren.
Misschien is dit ook wel de lang verwachte doorgroei-imago-auto voor iedere starter en al die bedrijfjes die het ooit ‘dollig’ vonden om voor een beletterde Fiat 500 te kiezen en inmiddels volwassen zijn. De 500X is zowel een mannen als vrouwenauto. Met een 500X gooi je ook dat ‘typisch een vrouwenauto‘ gedoe, vooral opgelegd door de markt, gelijk van je af. Dit is een serieuze auto en in het weekend met een surfplank half uit het achterraam voldoe je ook nog aan de hipster-norm. Met deze Fiat 500X zit het eigenlijk op alle punten wel goed.
Later op de middag spreek ik met GianLuca Italia, CEO EMEA van het Fiat-concern. Ons gesprek gaat over passie en wat het merk met hem doet. Als je zelf meer dan een dozijn Fiat’s en Alfa’s hebt versleten weet je wat hij bedoeld als hij vol enthousiasme spreekt over de historie van de Fiat 500, het succes van de Fiat Panda, de emotie van Alfa Romeo en over de lancering van deze nieuwe 500X die heel belangrijk is voor Fiat. GianLuca ademt Fiat en met zijn ‘Italian looks‘ kan hij moeiteloos figureren in een reclamespotje en eigenlijk zou hij dat ook moeten doen. Over geloofwaardigheid gesproken!
Het siert Fiat dat ze hebben gekozen voor een nieuwe topman voor Europa die meer dan wie ook begrijpt hoe belangrijk vandaag merkemotie is bij een consument met een totaal ander koopgedrag dan in het verleden. In ons krankzinnige Nederlandse bijtellingssysteem lijkt die emotie misschien iets minder aanwezig maar uiteindelijk kies je toch voor een auto die echt bij je past. En deze 500X zou zo maar eens bij heel veel mensen kunnen passen.
Wanneer we s’ochtends wegrijden in Turijn en de 500X parkeren op het Piazza Castello merken we wat een nieuwe Fiat in het straatbeeld van deze stad betekent. Fiat is van Italië en meer nog van de inwoners van Turijn. Het is niet eenvoudig de auto zonder de aanwezigheid van mensen te fotograferen. Men wil weten wat hij kost, wanneer hij op de markt komt, aanraken en fotograferen. Voor de mensen hier is dit iets groots en voel je aan alles hoe trots ze zijn.
We rijden vandaag met een van de duurste uitvoeringen, de 500X Cross 4X4 2 liter diesel met een 9 traps automaat en een heerlijke auto om mee te toeren door het glooiende Italiaanse landschap. Rap is de motor niet echt maar de automaat zorgt voor veel rijplezier.
De stoelen zitten echt goed en achterin zaten we tijdens ons eerste ritje prima. Het dikke stuur geeft veel grip en wat betreft de bediening van alle elektronica heb je geen instructieboekje nodig (wie nog wel eigenlijk). De afwerking is van uitstekende kwaliteit en het valt op hoe solide alles overkomt. Qua design zit het van binnen wel ok en hadden we eigenlijk niet anders verwacht van deze Italiaan met allure. Origineel detail: de plattegrond van zijn geboortegrond, de Melfi-fabriek, tref je aan als print op de vloermatten. Meest bijzonder, het retro-look dashboardkastje in de 500X Lounge.
De 500X heeft serieuze afmetingen is 4,25 meter lang, de Cross-versie is 2 cm. langer, 1,80 meter breed en 1,60 meter hoog. De achterbak is goed voor een inhoud van 350 liter, niet groot maar groot genoeg.
Als de wagen in Nederland op de markt komt kun je kiezen uit drie verschillende motoren. Een 1,4-liter MultiAir-benzinemotor met een vermogen van 140 pk (maximumkoppel van 230 Nm), topsnelheid 190 km/h. Het gemiddeld verbruik is 6 l/100 km (fabrieksnorm) maar met een beetje sportief rijden wat past de auto zul je dat waarschijnlijk niet gaan halen. Daarnaast komen er twee dieselmotoren. Een handgeschakelde 1,6-liter Multijet, goed voor 120 pk (320 Nm). topsnelheid 186 km/h. De diesel rijdt een stuk voordeliger en komt uit op een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km. De duurste en tevens onze testauto is de 2,0-liter Multijet II. Met een vermogen van 140 pk en een maximumkoppel van 350 Nm. sprint de negen-traps-automaat naar 100 km/h in 9,8 seconden en heeft hij dezelfde topsnelheid van 190 km/h.
De 500X heeft als toetje nog een ‘Mood Selector’ voor het selecteren van de rijmodus. Bij de ‘gewone‘ versie zijn dat ‘Auto’, ‘Sport’ en ‘All Weather’. Op de Cross uitvoering krijg je de optie ‘Traction’ ipv. All Weather. De nieuwe Fiat 500X wordt aangeboden met twaalf nieuwe lakkleuren waarvan er sommige echt cool zijn zoals ‘GrigioArte’ en ‘Mat Brons, acht ontwerpen voor de velgen (16, 17 of 18 inch) en ook nog een aantal interieur-configuraties.
De Fiat 500X komt uit met twee versies: de Fiat 500X en de 500X Cross met een op off-roadgebruik gericht uiterlijk. Voor de 500X zijn er drie uitrustingsniveaus te kiezen: Pop, Easy en Lounge. Gaat de voorkeur uit naar de 500X Cross dan worden er twee uitrustingsniveaus aangeboden: Cross (vergelijkbaar met de Easy) en Cross+ (vergelijkbaar met de Lounge). De standaarduitrusting en prijzen van de nieuwe Fiat 500X worden op een later moment bekendgemaakt maar wij verwachten dat het goedkoopste model een prijs krijgt net boven de 20.000 euro.
Verder lezen over Auto
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Automotive23.10.2024
10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum
Automotive18.10.2024
Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien
Automotive14.10.2024