De Range Rover is al bijna 50 jaar een icoon. ‘He’s British’ dus met de bijbehorende style, opvallend, robuust, te groot voor je achteruitkijkspiegel, te groot voor een gemiddeld parkeervak, sterk genoeg om een paardentram te trekken, favoriet van dierenartsen, niet opvallend in de PC Hoofd, wel opvallend in Urk, geschikt voor ieder terrein, sexloos en een wannahave voor mannen en vrouwen. Hoeveel kratten bier er in kunnen weten we niet maar 8 vaten van 50 liter moet minimaal kunnen als je de achterbank weet neer te klappen. Hoe het allemaal zo ver gekomen is kun je zien en een 120 seconden durende over de evolutie van deze luxe SUV.
De Range Rover was één van de eerste SUV’s met permanente vierwielaandrijving, het eerste voertuig dat in het Louvre-museum in Parijs getoond werd en het eerste 4×4-model met ABS. De huidige, vierde generatie was ’s werelds eerste SUV met een volledig aluminium structuur en beschikt hij over het semiautonome All-Terrain Progress Control (ATPC), een geavanceerd systeem dat je als bestuurder o.a. de mogelijkheid biedt om in ruw terrein een bepaalde snelheid in te stellen en aan te houden
De Range Rover wordt geproduceerd in het Verenigd Koninkrijk en verkocht in 170 landen. Sinds de introductie 48 jaar geleden zijn wereldwijd al meer dan 1,7 miljoen exemplaren verkocht.
Sinds de lancering van de eerste generatie in 1970 is het model absoluut uitgegroeid tot een icoon in het SUV-segment, met de nodige primeurs en bijna onovertroffen terreincapaciteiten die je als toetje kunt bekijken in de Inferno Downhill Challenge. Als bestuurder moet je geloven in de capaciteiten van deze Range Rover anders donder je letterlijk van de berg af.