Als er een autotype is dat wel als laatst geassocieerd wordt met elektrisch rijden, dan is het wel een muscle car. Die moeten grommen en veel power hebben. Nu kunnen elektrische auto’s ook heel veel power hebben, dat is al meer dan eens bewezen, maar dat geluid van een muscle car weten ze niet voort te brengen in diezelfde mate. Maar toch, als we zo naar de Dodge Charger Daytona EV kijken, dan vergeten we dat al gauw: een heel gave elektrische muscle car.
Natuurlijk zijn er ook afbeeldingen van deze auto in het oranje, want dat is immers wat veel mensen denken als ze een Charger zien: de General Lee uit The Dukes of Hazzard. Toen nog met een ronkende V8, maar dat kan ook anders, zo blijkt.
Dodge heeft zijn eerste elektrisch rijdende muscle car onthuld en dat heeft na de conceptcar die 2 jaar geleden werd gepresenteerd niet al te lang geduurd. De nieuwe Charger komt met een 400 voltsysteem en een 100,5 kilowattuur batterij.
Wilde je kracht? Deze auto komt met 670 paardenkrachten en kan dus wel wat laten zien. De bolide heeft 3,3 seconden nodig om van 0 naar 97 kilometer per uur te gaan. Brute kracht dus, maar dat is ook waar Dodge op inzet: de actieradius is minder belangrijk. “Dit is ontworpen om de ultiem presterende muscle car te zijn: tot we met de Banshee komen, uiteraard”, aldus Dodge, dat overigens liever spreekt over eMuscle dan over EV.
Nu is die 670 paardenkrachten wel met Power Shot, want normaal is de Scrat Pack-versie van de auto 630 paardenkrachten. Dat Power Shot voel je in je range, want de auto heeft ruim 400 kilometer actieradius. Opladen kan op maximaal 183kW en als je een 175kW-lader kunt vinden, dan ben je in 52 minuten van 5 procent naar 80 procent geladen, of in slechts 32 minuten als je een 350kW-oplader kunt vinden.
Er is een sedan-variant met vier deuren, maar de gewone versie is een tweedeurs coupe. Kun je het idee van een ouderwetse muscle car echt niet loslaten, dan is er ook een variant op fossiele brandstoffen. Brult goed, maar is in het kader van wet- en regelgeving toch iets minder toekomstbestendig. En ja, als je auto Charger heet, dan moet het eigenlijk wel een EV zijn, toch?