De BMW Isetta was een iconische ‘bubblecar’ uit de jaren 50 van de vorige eeuw. Een tweezitter waarbij de deur aan de voorkant zit. Voor een goed gerestaureerd exemplaar betaal je vandaag de dag al gauw 35.000 euro. De urban mobilty trend heeft ervoor gezorgd dat de afgelopen jaren diverse nieuwe, moderne, varianten van onder andere de Isetta op de markt verschenen zijn. En, geheel in stijl met de huidige tijd, die zijn natuurlijk volledig elektrisch. Opel heeft sinds vorig jaar de Rocks-e en Cirtoën presenteerde enkele jaren geleden al de Ami.
Ook de iconische BMW Isetta maakt een comeback. Eerder zagen we al de Evetta, die vanaf 2024 ook in Nederland geproduceerd zou worden, bij VDL NedCar. Of dat nog doorgaat is de vraag, gezien de problemen bij de Nederlandse autofabriek. Het goede nieuws is nu dat na deze zomer een andere ‘Isetta revival’ microcar in de Nederlandse showrooms zal verschijnen. Louwman heeft namelijk aangekondigd dat het de Microlino hier gaat verkopen.
De Microlino is een van oorsprong Zwitserse microcar die gemaakt wordt door pionier Micro Mobility. Hij is geïnspireerd op de voordelen van een scooter en het comfort van een auto. Het is bedacht als een betaalbare oplossing voor stedelijke mobiliteit. De microcar biedt ruimte aan twee personen en heeft een bagageruimte van 220 liter. Er zijn verschillende uitvoeringen, met een (WLTP) bereik van 95, 145 of 230 kilometer.
Zoals gezegd komt hij na deze zomer naar Nederland. Louwman heeft nog niets geroepen over de prijs, maar die is wel al bekend. De Zwitserse bubblecar heeft een prijskaartje dat afhankelijk van de uitvoering, tussen de 16.000 en 21.000 euro ligt. Niet bepaald goedkoop dus, maar nog altijd goedkoper – en milieuvriendelijker – dan een goed gerestaureerde BMW Isetta van 70 jaar.
Enkele jaren geleden moest je bij het zie van een microcar, of brommobiel, toch vooral denken aan een invalide of iemand anders die geen autorijbewijs (meer) had, maar zich wel op vier wielen gemotoriseerd wilde voortbewegen. Die zogenaamde 40-kilometer autootjes zijn de afgelopen jaren ook razend populair geworden onder jongeren die wel al een brommer of snorscooter mogen besturen, maar nog te jong zijn voor het B-rijbewijs.
De Aixam’s, Ligier’s en Microcar’s (ja, het is ook een merk) die je tegenwoordig op de weg ziet, verschillen uiterlijk niet meer veel van ander kleine volwaardige auto’s. Ze zijn er inmiddels ook in allerlei carrosserie-varianten, van Pick-up tot SUV. En ze kosten ook hetzelfde. Waar je ze vroeger voor een paar duizend euro kon aanschaffen, kosten veel modellen nu al meer dan 7.000 en kunnen de prijzen oplopen tot bijna 20.000 euro.