Automotive10.06.2023

De elektrische Microlino bubblecar komt naar Nederland


Een moderne BMW Isetta

De BMW Isetta was een iconische ‘bubblecar’ uit de jaren 50 van de vorige eeuw. Een tweezitter waarbij de deur aan de voorkant zit. Voor een goed gerestaureerd exemplaar betaal je vandaag de dag al gauw 35.000 euro. De urban mobilty trend heeft ervoor gezorgd dat de afgelopen jaren diverse nieuwe, moderne, varianten van onder andere de Isetta op de markt verschenen zijn. En, geheel in stijl met de huidige tijd, die zijn natuurlijk volledig elektrisch. Opel heeft sinds vorig jaar de Rocks-e en Cirtoën presenteerde enkele jaren geleden al de Ami.

De terugkeer van de bubblecar

Ook de iconische BMW Isetta maakt een comeback. Eerder zagen we al de Evetta, die vanaf 2024 ook in Nederland geproduceerd zou worden, bij VDL NedCar. Of dat nog doorgaat is de vraag, gezien de problemen bij de Nederlandse autofabriek. Het goede nieuws is nu dat na deze zomer een andere ‘Isetta revival’ microcar in de Nederlandse showrooms zal verschijnen. Louwman heeft namelijk aangekondigd dat het de Microlino hier gaat verkopen.

De Microlino is een van oorsprong Zwitserse microcar die gemaakt wordt door pionier Micro Mobility. Hij is geïnspireerd op de voordelen van een scooter en het comfort van een auto. Het is bedacht als een betaalbare oplossing voor stedelijke mobiliteit. De microcar biedt ruimte aan twee personen en heeft een bagageruimte van 220 liter. Er zijn verschillende uitvoeringen, met een (WLTP) bereik van 95, 145 of 230 kilometer.

Zoals gezegd komt hij na deze zomer naar Nederland. Louwman heeft nog niets geroepen over de prijs, maar die is wel al bekend. De Zwitserse bubblecar heeft een prijskaartje dat afhankelijk van de uitvoering, tussen de 16.000 en 21.000 euro ligt. Niet bepaald goedkoop dus, maar nog altijd goedkoper – en milieuvriendelijker – dan een goed gerestaureerde BMW Isetta van 70 jaar.

Louwman sloot een deal met Micro Mobility voor het dealerschap van de Microlino in Nederland.
Louwman sloot een deal met Micro Mobility voor het dealerschap van de Microlino in Nederland.

De brommobiel is ook ontdekt door de jeugd

Enkele jaren geleden moest je bij het zie van een microcar, of brommobiel, toch vooral denken aan een invalide of iemand anders die geen autorijbewijs (meer) had, maar zich wel op vier wielen gemotoriseerd wilde voortbewegen. Die zogenaamde 40-kilometer autootjes zijn de afgelopen jaren ook razend populair geworden onder jongeren die wel al een brommer of snorscooter mogen besturen, maar nog te jong zijn voor het B-rijbewijs.

De Aixam’s, Ligier’s en Microcar’s (ja, het is ook een merk) die je tegenwoordig op de weg ziet, verschillen uiterlijk niet meer veel van ander kleine volwaardige auto’s. Ze zijn er inmiddels ook in allerlei carrosserie-varianten, van Pick-up tot SUV. En ze kosten ook hetzelfde. Waar je ze vroeger voor een paar duizend euro kon aanschaffen, kosten veel modellen nu al meer dan 7.000 en kunnen de prijzen oplopen tot bijna 20.000 euro.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden