Alles en iedereen lijkt er klaar voor te zijn. We gaan vanaf 2020 daadwerkelijk massaal elektrisch rijden. Vrijwel alle grote merken komen dan ook met een elektrische auto. Denk hierbij aan Opel met de Corsa-e, de Peugeot met de e-208 en de Volkswagen met de e-Golf. Het wordt spannend komend jaar. Ook Renault is er helemaal klaar voor en zal met de nieuwste ZOE in dit middensegment naar alle waarschijnlijkheid wederom behoorlijk goed mee gaat doen.
Ik zeg wederom want met bijna 40.000 nieuw verkochte exemplaren in 2018 is bijna één op de vijf elektrische auto’s in Europa al een Renault ZOE. Met dit nieuwe 100% elektrische model maken de Fransen elektrische auto’s toegankelijk voor een breed publiek. Kort samengevat heeft de nieuwste ZOE (ontwikkeld en geproduceerd in Frankrijk) een aanzienlijk verbeterde batterij, een nieuwe motor en is hij uitgerust met een nieuw dubbel laadsysteem. Verder is hij van buiten wat moderner en zit vrijwel alles wat je kunt bedenken aan technische systemen standaard ingebouwd. Hij is dan ook verrassend compleet.
Ze zijn bij Renault slim geweest want de ZOE is al sinds begin oktober op de markt en wanneer je hem nog dit jaar besteld is hij dus nog leverbaar met 4 procent bijtelling in plaats van 8 procent in 2020. Natuurlijk moet hij wel op voorraad zijn, maar Renault zegt voldoende capaciteit te hebben en dat het geen probleem is om de auto nog voor de jaarwisseling te leveren.
Renault heeft misschien wel de meeste ervaring opgedaan als het gaat om elektrisch rijden. In 2012 kwamen ze al met hun eerste elektrische auto. Naar eigen zeggen, zijn ze nummer 1 in Europa als het gaat om elektrische mobiliteit. Ze hebben dan ook ruim tien jaar technische ervaring op het gebied van elektrisch rijden. Dit natuurlijk gezien het feit dat ze wereldwijd al maar liefst 250.000 elektrische auto’s hebben verkocht. De nieuwste ZOE, wat inmiddels alweer de derde generatie is, wordt dan ook echt gezien als referentie auto.
De nieuwste Renault ZOE is wel degelijk anders dan zijn voorganger ondanks dat je dat aan de buitenkant niet direct zou zien. Het verschil zit hem met name onder de motorkap. Zo reed je met de eerste generatie ZOE destijds 150 elektrische kilometers. Bij nummer 2 moest hij na 200 kilometer weer aan de lader. De nieuwste ZOE heeft maar liefst een range van 395 kilometers (WLTP). In de praktijk zal dit waarschijnlijk neerkomen op 325 kilometer. Hij heeft een 100 kW sterke elektromotor. Met 136 pk ben je dan ook in minder dan 10 seconden op de 100 kilometer per uur. Knap gedaan, zeker als je weet de 52 kWh-batterij niet groter is geworden. De ZOE is vooral veel efficiënter geworden. Op dat punt is het 1 – 0 ten opzichte van de belangrijkste concurrenten Peugeot en Opel. Echter, de vraag is of de consument het ook zo ziet.
Van buiten valt op dat de lijnen op de motorkap naar het nog grotere logo in het midden van Renault lopen. Achter het prominente logo zit de aansluiting om de ZOE op te laden.
De ZOE heeft een 2 laadaansluiting en is geschikt voor 22 kW AC-laden en hij heeft dus ook een aansluiting voor een CCS-lader (Combined Charging System) om de batterij met gelijkstroom (DC) op te laden tot 50 kW (snelladen).
Zoals ik al aangaf, is hij opvallend compleet uitgerust. Standaard tref je bijvoorbeeld het mooie 10-inch display aan voor de bestuurder. Ook het 7-inch touchscreen met daarin het EASY LINK multimediasysteem is ook standaard op de basisuitrusting van de ZOE. Tevens kun je je telefoon draadloos opladen en is de ZOE klaar om je smartphone te verbinden en apps te tonen via Apple CarPlay en Android Auto. Ook zijn de verschillende rijhulpsystemen (ADAS) standaard aanwezig. De ZOE is bovendien standaard uitgerust met LED-koplampen en achterlichten, die een 75% grotere lichtopbrengst bieden dan halogeenlampen, terwijl het energieverbruik vergelijkbaar is. Gaaf zijn ook de dynamische richtingaanwijzers die vanuit het midden naar de buitenzijde toe bewegen.
Een elektrische auto hoor je uiteraard vrijwel niet. Bij Renault zijn ze nog een stapje verder gegaan en hebben ze een zogenaamde akoestische voorruit geplaatst. Deze akoestische voorruit verlaagt het geluidsniveau binnen. Ook hebben ze de betere geluidsisolatie in de deurpanelen aangebracht waardoor je echt vrijwel niets hoort.
Tijdens de rit valt op dat je je rempedaal nauwelijks hoeft te gebruiken. Als je de B-modus inschakelt, vertraagt de auto veel sterker wanneer je het (stroom)pedaal los laat. Vooral in de stad of in de file is dit een stuk prettiger.
De nieuwste kleuren Bleu Celadon, Rouge Flamme en Blanc Quartz passen perfect bij deze vernieuwde ZOE. De ZOE is snel, rijdt sportief en is voorin opvallend ruim.
Je zit ook wat hoger en is er voldoende opbergruimte aanwezig. Zelf geven ze aan dat de auto met een bagageruimte van 338 liter zeker geschikt is als gezinsauto. Achterin vond ik het echter niet heel ruim. Natuurlijk heb je net wat meer ruimte dan een brandstofauto in een vergelijkbare grootte, kun je er 2 kinderstoeltjes in plaatsen en is er voldoende ruimte voor je boodschappenkratjes, maar om nu te spreken over een gezinsauto?
Er is veel te doen over de batterij en de eventuele restwaarde ervan. Renault biedt ook de mogelijkheid om de batterij te huren. Nogal veel mensen in Europa besluiten om de batterij te huren. Het percentage is ongeveer 70% huren en 30% kopen. Vanaf ongeveer 25.000 euro koop je de nieuwste ZOE en huur je de accu. Deze prijs voor het huren van de accu is onder andere afhankelijk van het aantal kilometers wat je rijdt, maar start vanaf zo’n 74 euro per maand (7.500 km). Inclusief accu wordt hij aangeboden vanaf 33.000 euro.