Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Bij menig autoliefhebber verschijnt er een grijns op het gezicht bij het horen van de woorden Toyota Supra. Goed nieuws want in 2019 volgt er de langverwachte comeback van dit iconische model van Toyota. Het is de auto waar velen alweer ruim 16 jaar op hebben zitten wachten. Een gloednieuwe Supra. Alweer de zesde generatie (als je 2000GT meetelt) van een icoon in de wereld van automotive.
De nieuwe Supra was afgelopen zomer al te zien tijdens het Goodwood Festival of Speed. Rijdt nu nog rond in camouflage (geheel in stijl van Toyota Gazoo Racing) en ook nog niet alle specs zijn bekend. Maar dat maakt allemaal niet uit. Toyota laat weten dat cijfertjes niks zeggen, het gaat om het gevoel dat je bij de wagen krijgt. En dus kruipen we in Madrid op en rond het Jarama circuit achter het stuur van de nieuwe Supra om zelf te ervaren wat dit model zo speciaal maakt.
Toyota Gazoo Racing Team
Maar dan gaan we wel even terug naar het begin. Het Toyota Gazoo Racing Team. Het Europese debuut hiervan werd gemaakt tijdens de Paris Motor Show in 2016. Het is sindsdien de overkoepelende organisatie voor alle race- en rallyactiviteiten van Toyota. In de afgelopen twee jaar zijn er al meerdere successen geboekt in ondermeer de WRC (World Rally Championship) en WEC (World Endurance Championship) maar ook tijdens Dakar en op de Nürburgring.
Toyota Gazoo Racing wil alle ervaringen die ze op het circuit opdoen overbrengen naar modellen die beschikbaar komen voor de consument. Als eerste model volgde vorig jaar de introductie van de Toyota Yaris GRMN. En tijdens de Autosalon in Parijs volgende maand zal de wereldpremière volgen van de Yaris GR Sport, eveneens een model met een vleugje Gazoo Racing.
Toyota Supra A90
En dan is er natuurlijk de nieuwe Toyota Supra A90. De laatste generatie werd tot 2002 gebouwd. Maar daar gaat nu, 16 jaar later, verandering in komen. 2019 zal het jaar worden van de terugkeer van een legende.
In maart van dit jaar, op de Autosalon van Genève, werd al bekendgemaakt dat de terugkeer van de Supra eraan zat te komen. Tijdens het Goodwood Festival of Speed was er een prototype van de nieuwe Toyota Supra te zien. Die overigens ook gewoon in actie kwam op de beroemde Goodwood HillClimb. En daar werd eveneens bekend dat Toyota trouw blijft aan zijn erfgoed van een pure sportauto met dus een voorin geplaatste zescilinder in lijn en achterwielaandrijving. Het prototype is uitgevoerd in de kleuren van Toyota Gazoo Racing (zwart, rood en wit).
Toyota onderzocht de mogelijkheden van een high-performance sportauto met geavanceerde lichtgewicht materialen, een verlaagd onderstel, racewielen en een interieur dat voldoet aan race-standaarden. En daarin zijn ze geslaagd. De nieuwe Toyota Supra voldoet aan al deze eisen. En meer. Dat maakt het een wagen die je gewoon zo op straat kan rijden, in de normale rijmodus.
Maar ook een die wanneer je hem in sport stand zet, zijn mannetje staat op het circuit. En dat is natuurlijk wel de modus waarvoor deze wagen is ontwikkeld. In sport stand gromt de motor lekker, is het gaspedaal meer direct en lekker agressief. Maar dan worden ook de eigenschappen van de versnellingsbak wat aangepast, zorgt het actieve differentieel voor meer tractie en balans in de bochten, en ook de adaptieve ophanging zorgt voor dan voor een verbeterde demping. Allemaal eigenschappen die ervoor zorgen dat de wagen perfect is voor het Circuito del Jarama. Een technisch circuit, met veel bochten en hoogteverschil.
Wat we weten van de nieuwe Toyota Supra
De wagen beschikt over een 3.0 liter motor, single turbo, zescilinder op lijn. Goed voor meer dan 300pk. Heeft een voorin geplaatste motor met achterwielaandrijving. Gaat van 0-100 in minder dan 5 seconden. En verder benadrukt Toyota dat de wagen beschikt over de perfecte gewichtsverdeling voor / achter van precies 50:50. En dat ook de verhouding tussen de wielbasis, de bandbreedte en de hoogte van het zwaartepunt van de auto allemaal perfect op elkaar afgestemd zijn.
Hiermee behalen ze een ‘golden ratio’ voor een buitengewoon chassis. Punten die overigens fundamenteel waren voor het ontwikkelingsteam van de nieuwe Supra. En dat zal je zelf beleven als je achter het stuur kruipt. Dat merk je namelijk vooral door de onmiddellijke reactie van de auto als je stuurt en de toch uitzonderlijke prestaties in de bochten.
De wielbasis van de auto is korter dan die van de GT86. En het zwaartepunt licht ietsje lager (7mm) ten opzichte van dat model. En dan is er nog de hoge stijfheid van het carrosserie. Door het optimale gebruik van staal en aluminium is dat bij de Supra ten opzichte van de Lexus LFA nog een niveautje hoger.
En uiteraard is de Supra ook uitgerust met een krachtig remsysteem van Brembo, en is de wagen verder uitgerust met Michelin Pilot Super Sport banden.
Toyota Supra in Madrid
“Numbers are one thing, but it’s the feeling that matters.” Met die filosofie is men aan de slag gegaan bij Gazoo Racing voor de nieuwe 2019 Toyota Supra. En daar zijn ze ook met vlag en wimpel in geslaagd. Na een korte introductie staan er dan 4 wagens te wachten op het circuit in Madrid.
En dan begint natuurlijk de echte fun. Als je zelf in deze wagen een heel aantal ronden over het circuit mag rijden. Vanaf moment 1 merk je waarom men bij Toyota zo ontzettend trots is op de nieuwe Supra. Je moet jezelf een beetje in de auto hijsen, zo laag hangt hij. En als je achter het stuur kruipt zit je als het ware een beetje in een cockpit. Het dashboard is nog helemaal afgedekt, dat zal in een later stadium pas te zien zijn. Maar de focus ligt wel volledig op de bestuurder. En zodra je dan de wagen start, begint de motor te grommen, en krijg je zin dat gaspedaal in te trappen.
De eerste paar rondjes is het een beetje de bochten en het circuit leren kennen, en als je dan eenmaal de feeling hebt, ook met de wagen, dan is het genieten. Bij het intrappen van het gaspedaal reageert de Supra onmiddellijk. Het sturen gaat heel direct. En de bochten neemt hij vloeiend. Op het lange rechte stuk van het Jarama circuit haal je dan ook snelheden ruim boven de 200 km/u. Aan het einde ga je vol in de remmen en doen de remklauwen hun werk.
Deze versie is overigens nog begrensd op 250 km/u, hoe dat voor de uiteindelijke Supra zal zijn is nog niet bekend. De Supra is nu voor pakweg 90% helemaal af. Maar er zijn nog wat details die uitgewerkt moeten worden.
Pre-order de nieuwe Toyota Supra
De echte liefhebbers kunnen niet wachten tot de nieuwe Toyota Supra beschikbaar komt. En als echte liefhebber maakt het niet uit wat de uiteindelijke specs worden. Die willen hem gewoon hebben. Vanaf januari 2019 zal de nieuwe Supra te pre-orderen zijn.
Hieronder nog wat extra beelden, video’s en meer! Enjoy. Toyota heeft zichzelf in ieder geval overtroffen met de nieuwe Supra A90. Nu begint het wachten tot 2019 tot we de uiteindelijke versie te zien krijgen en daarna natuurlijk tot het moment waarop hij beschikbaar komt!
Verder lezen over Toyota
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive04.12.2023
Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen
Automotive20.10.2023
Toyota pakt uit met drie elektrische concepten
Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zienAutomotive21.09.2023
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen
Toyota levert in Parijs 500 Mirai's afTechnology20.09.2023
Toyota opent basisschool voor robots
Automotive12.09.2023
Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op
Automotive13.06.2023
Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s
Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerdAutomotive10.05.2023