Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Citroën heeft gedacht, we moeten eens iets anders bedenken dan alles wat we al eerder hebben gedaan. Het moet zuinig zijn, gemaakt voor in de stad (dan doet ook die verrekte range er niet zo erg toe), vernieuwend (dat is lastig vandaag), opvallend (is een optie) en gemaakt voor een doelgroep die we nog moeten gaan ontdekken. Het resultaat heet de Citroën Ami, een finale ontwikkeling van de vorig jaar getoonde Ami conceptcar.
En laten we eerlijk wezen, toen die werd getoond dacht niemand dat Citroën deze Ami daadwerkelijk op de markt zou gaan brengen. Met een topsnelheid van max. 45 km/uur is de vergelijking met een brommobiel, minicar of microcar snel gemaakt. En daar rijden in Nederland voornamelijk oudere mensen in. Een dergelijk voertuig mag in Nederland op de openbare weg mits hij is voorzien een EG goedkeuring. Verder is het verboden te rijden op autosnelwegen, autowegen en fietspaden. Minimum leeftijd 16 jaar. Met die laatste mag je in Amerika gewoon in een Ford Mustang rijden.
Citroen Ami nieuw alternatief voor de brommobiel
Het vrolijke karretje zit ergens tussen een Smart en zo’n brommobiel. Het gaat wat te ver om er gelijk een nieuwe categorie van te maken maar nu is hij heel even uniek. De Citroën Ami is 2.41 meter lang, 1.39 meter breed en 1.52 meter hoog. Op alles waar te besparen valt is dat ook gedaan. Maar wel met smaak, veel kleurtjes en plastic, en kunststof zijramen. Spullen opbergen doe je met elastieken. Het instrumentarium bestaat uit je smartphone. Why not, en eigenlijk best slim. Via de My Citroën app kun je informatie je opvragen over o.a. de (resterende) actieradius, laadstatus van de batterij, de tijd die nog nodig is om de batterij volledig te laden en waar laadpunten te vinden zijn.
Meest opvallend zijn echter de twee in tegengestelde richting opengaande deuren. Waarschijnlijk wel eerder vertoond maar ik kan het me zeker niet herinneren. Of de Ami ook handig is om boodschappen mee te doen, daar kunnen de meningen over verschillen want bagageruimte is er nauwelijks.
De Citroën Ami is elektrisch aangedreven
We mogen de Citroën Ami officieel geen auto noemen, daar moet nog een naam voor komen. Stadskarretje is te basaal maar laat de markt maar beslissen. De Citroën Ami is in ieder geval elektrisch aangedreven en heeft een ‘accupakket’ met een capaciteit van 5,5 kWh. Met een normale huis-tuin-en-keuken stekker kost het je waarschijnlijk 3 uur om hem volledig weer op te laden. Met een volle batterij kan hij maximaal ergens rond de 70 km halen. Maar hou voor de veiligheid maar 50 km+ aan, dan kom je nooit stil te staan.
Minicar bezitters en het Tesla gevoel
De Citroën Ami is in Frankrijk vanaf juni te koop. In Nederland moet eerst nog een robbetje worden gevochten over de wetgeving en waarschijnlijk hoeveel belasting ze kunnen heffen. Want wees ook hier eerlijk, al is die Ami nog zo klein, er is altijd wel een wetje te bedenken die hem net duurder maakt als in alle andere Europese landen. Iets waar we in Nederland een reputatie mee hebben hoog te houden.
Frankrijk brengt de Citroën Ami in meerdere aanschaf opties op de markt. Er komt een huurconstructie met een vaste aanbetaling en een maandelijks vast bedrag van tussen de 20 tot 25 euro. Of gewoon 7.000 euro aftikken, al komen daar ook nog een paar varianten op. Via de free2move provider in Frankrijk is de Ami ook per minuut, per uur of per dag beschikbaar. De prijs per minuut € 0.26. Een beschikbare Ami is via een aparte app te lokaliseren en in te zetten. Tja en in Nederland zetten we in op minimaal een paar duizend euro duurder als in Frankrijk.
En de doelgroep voor de Citroën Ami, iedere bejaarde minicar bezitter die het ultieme Tesla gevoel wil krijgen, luie jongeren met teveel geld die bang zijn om nat te worden in de regen en voor niet autobezitters in grote steden die even snel alternatief vervoer zoeken. Verder zouden we het nog niet weten. Leuk is tie zeker.
Ik zou het bijna vergeten
Oh ja Citroën, goed bezig jullie en top dat je het lef hebt om een bijzondere ‘concept car’ maar eens gewoon op de markt te brengen. Maar als je echt ‘balls’ hebt dat moet je nu ook maar de Citroën 19-19 in de markt zetten. Count us in.
Verder lezen over Citroën
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive27.01.2023
Citroën Ë-C4 X fastback en het einde van de SUV
Automotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive29.09.2022
Citroen Oli hoe leuk kan een conceptcar zijn
Automotive27.09.2022