Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
De nieuwe Audi Q8 is vanaf de herfst leverbaar in Europa en dus wordt het tijd om te gaan kijken of dat het moeite van het wachten waard is. De Q8 is een soort hybride model, dat de ruimte van een SUV biedt gecombineerd met de sportieve carrosserielijn van een vierdeurs coupé. Het Europese model wordt een zuinige 50 TDI met 210 kW/286 pk.
De SUV-coupé van Audi wordt als Q8 50 TDI gelanceerd. De krachtige 3.0 TDI-motor produceert 210 kW/286 pk en 600 Nm koppel, waarmee hij in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en een top van 245 km/u haalt. Met de achttraps tiptronic-automaat is dat dus heerlijk en ongecompliceerd rijden. Volgend jaar krijg je meer keuze: dan breidt Audi het aanbod voor de Q8 uit met de Q8 45 TDI (170 kW/231 pk) en met de Q8 55 TFSI (250 kW/340 pk).
Slim en mooi
Er zit ook een 48 Volt-systeem in de Q8 met een lithium-ion batterij en een startmotor/generator. Als er geremd wordt kan het systeem tot 12 kW aan energie terugwinnen en die Mild Hybrid-technologie zorgt ervoor dat de Q8 over een relatief lange afstand kan ‘zeilen’ met losgekoppelde aandrijflijn. Het betekent ook dat het start/stop-systeem al bij 22 km/u begint te werken. Het resultaat is een brandstofbesparing tot maximaal 0,7 liter per 100 kilometer.
Dankzij een grondspeling van 25,4 centimeter, korte overhangen voor en achter, quattro permanente vierwielaandrijving en Hill Descent Control voelt de Q8 zich overal thuis, ook als het geplaveide asfalt ophoudt. Met de imposante, achthoekige Singleframe-grille is de Audi Q8 meteen het nieuwe gezicht van de Q-familie. Het uiterlijk van de grote auto kenmerkt zich door zijn elegant aflopende daklijn, forse wielkasten die qua design de onderhuidse quattro-aandrijving aanzetten, standaard LED-koplampen (HD matrix LED-verlichting is optioneel) en grote lichtmetalen velgen.
Ook mooi van binnen
De twee touchscreens van het MMI-systeem verdwijnen bijna volledig in het zwarte oppervlak van het dashboard als ze zijn uitgeschakeld. Het infotainment- en navigatiesysteem en de verwarming, airconditioning en andere comfortfuncties worden met die twee schermen bediend, maar je kunt ook stemcommando’s gebruiken. Ook heel gaaf: een heads-up display projecteert de belangrijkste informatie in de voorruit.
De Audi Q8 is (afhankelijk van de uitvoering) voorzien van tot wel vijf radarsensoren, zes camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner. Hij heeft onder meer Adaptive Cruise Assist, Efficiency Assist, Crossing Assist, Lane Change Warning, Curb Warning en een 360 graden-camera. Remote Garage Pilot volgt in 2019, waarmee de SUV, onder supervisie van de bestuurder, autonoom in en uit een garage kan rijden. Voor nog meer details over de Q8 kun je op het Audi-blog kijken.
[Afbeeldingen © Audi]
Verder lezen over Audi
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive25.08.2023
Bayern spelers verkopen hun Audi’s
Automotive02.02.2023
Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist
Online04.11.2022
VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al
Hallo HolorideAutomotive25.10.2022
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas
nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideoAutomotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive12.09.2022