Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Ze worden steeds zeldzamer, auto’s met monsterlijke motoren met acht of meer cilinders. Onder andere omdat autofabrikanten er steeds beter in slagen honderden pk’s uit kleinere motoren te persen. Een 1 liter driecilinder met 100 pk is al lang geen uitzondering meer. Daarnaast hebben we natuurlijk te maken met de elektrificatie die uiteindelijk het einde van de V8, V10 en V12 zal inleiden. Gelukkig duurt dat nog een paar jaar. Dat moeten ze ook bij Aston Martin gedacht hebben toen ze hun nieuwste sportieve bolide ontwikkelden: de DB12.
Snel en krachtig… voor een ICE
Nee, de nieuwe Aston Martin heeft geen 12 cilinders, zoals je uit de naam van het model zou kunnen afleiden. De V12 is verleden tijd en was voor het laatst te ‘zien’ in zijn voorganger, de DB11. De DB12 moet het doen met een 4.0 liter V8 krachtbron met twin turbo die goed is voor 680 pk en 800 Nm trekkracht. Daarmee trek je de DB12 binnen drie en een halve seconde naar 100 kilometer per uur en, als je het gas op de plank houdt – bij voorbaat op een circuit of een rustige Duitse autobahn – stopt de snelheidsmeter uiteindelijk bij 325 km/h.
Ik hoor sommige EV-eigenaren al in hun vuistje lachen. ‘Meer dan drie seconden om van 0 tot 100 te komen?!? Mijn Tesla S Plaid doet dat binnen 2.6 seconde!’. Ja, dat klopt, en er zijn nog veel meer EV’s die lachen om 3.5 seconde. De Porsche Taycan Turbo en de Lucid Air bijvoorbeeld. Maar dat zijn – op de Porsche na misschien – natuurlijk geen auto’s van het kaliber Aston Martin. Laten we daar even duidelijk over zijn. Met een Aston Martin maak je een statement. ‘Ik wordt de nieuwe Bond… James Bond’.
75 jaar Aston Martin DB
En dat is precies wat de Aston Martin DB12 ook is: een statement. Het is tevens een jubileummodel voor de Britse fabrikant. Het merk bestaat dit jaar namelijk 110 jaar. En de DB-lijn viert haar 75e verjaardag. Take that! Tesla en Lucid.
En, als we het statement van Aston Martin mogen geloven, dan is het einde voor het merk en de DB-lijn nog lang niet in zicht. “De prestaties en ultraluxe van de DB12 vormen de speerpunt van de volgende generatie sportwagens van Aston Martin. Daarmee luidt het merk een nieuw tijdperk in. Een model waarin alle Aston Martin-modellen worden gekenmerkt door wonderbaarlijke prestaties en nauwkeurige dynamiek, naadloze integratie van geavanceerde technologieën en de sublieme stijl en het voorbeeldige vakmanschap waar het merk al lang bekend om staat”, aldus de fabrikant.
Uiteraard is de nieuwe DB12 ook uitgerust met de modernste technische snufjes die ervoor moeten zorgen dat iedereen deze bolide, ook bij hoge snelheden, op de weg kan houden. Over het prijskaartje doet Aston Martin nog geen uitspaken, maar dat zal ongetwijfeld weer iets hoger of in de buurt liggen van zijn voorganger, de DB11. Die kon je voor 250.000 tot bijna 300.000, afhankelijk van de uitvoering, aan je collectie toevoegen. En weer hoor ik enkele EV-rijders in hun vuistje lachen. Dat mag 😉
Verder lezen over Aston Martin
Automotive14.02.2024
Aston Martin Vantage GT3 het begin van een nieuw tijdperk in GT-racen
Automotive29.09.2023
Aston Martin Valhalla wordt een hemels racemonster
De eerste hybrid Aston Martin met een middenmotorAutomotive26.06.2023
Aston Martin en Lucid gaan samen elektrische auto’s maken
Gadgets20.07.2018
Must have: De Aston Martin DB5 van James Bond in Lego
Get your license to buildAutomotive03.05.2018
Aston Martin project Neptune, een limited edition duikboot
Automotive08.03.2018
Aston Martin Lagonda Vision Concept – A new kind of luxury mobility
Automotive19.02.2018
Dit is de nieuwe Formule 1 wagen voor Max Verstappen en Daniel Ricciardo
Automotive30.09.2017