Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Vrijdag 5 januari start de Dakar weer, ’s werelds meest uitdagende en uitputtende – zowel voor mens als machine – rally van het jaar. De editie van 2024 start in het olieland bij uitstek, Saudi-Arabië, maar kent ook een soort van primeur die eigenlijk onvermijdelijk was. Voor het eerst heeft de rally een aparte klasse voor zero-emission voertuigen, De M1000. In die klasse strijden dus hybride of volledig (waterstof) elektrische rally-auto’s om de winst.
Korte etappes
Helemaal nieuw is de deelname van hybride auto’s en bolides die op synthetische brandstoffen rijden niet. Fabrikanten als Audi en Mini reden (deels) al met hybride rallywagens. Zoals het rijdende E-Tron ’testlab’ van Audi in 2022.
Echter, de hele Dakar rijden met een EV, is nog niet echt een optie. Met etappes van 500 tot bijna 900 kilometer, en geen laadpalen in de woestijn, kom je natuurlijk niet ver. Voor de deelnemers in de M(ission) 1000 klasse is daarom een alternatief parcours uitgezet. Zij rijden tien etappes van elk maximaal 100 kilometer.
De routes van die etappes zijn overigens gescheiden van de van de route van de ‘volwaardige’ Dakar. Doel van de M1000 klasse is vooral om constructeurs de kans te geven waar de grenzen van de huidige EV-technologie voor rallyraces zoals de Dakar liggen en om te bepalen welke technische vernieuwingen en concepten de moeite waard om in de toekomst door te ontwikkelen.
Tien deelnemers
In totaal telt de M1000 klasse tien deelnemers die in drie subklasses strijden: volledig elektrisch, volledig waterstof aangedreven en hybride technologie. Formeel racen ze niet voor de winst – er wordt dus geen ‘zero emissie Dakar trofee’ uitgedeeld. Maar, zo stelt de organisatie, zowel de coureurs als de voertuigen zullen tijdens de tien etappes wel degelijk beoordeeld en op de proef gesteld worden.
Uiteindelijk zal Dakar ook mee moeten met de energietransitie. Daarvoor heeft de organisatie 2030 als streefdatum vastgesteld. Dan moeten alternatieve brandstoffen en energieën op grote schaal ook de meest uitdagende rally ter wereld aandrijven.
Van Parijs-Dakar naar De Dakar
De Dakar begon ooit als Parijs-Dakar, refererend aan de vaste start en finishplaatsen van de rally. Inmiddels wordt de Dakar al jaren niet meer tussen Parijs en Dakar in Senegal verreden. Geopolitiek gedoe (met kans op aanslagen) en milieuactivisten zorgden ervoor dat de organisatie de rally vanaf 2008 naar andere continenten verhuisde. Sinds 1992 werd overigens al vaker geëxperimenteerd met andere finishplaatsen en routes, maar tot en met 2007 werd de Dakar wel nog altijd in Afrika, en dwars door de Sahara verreden.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024