Automotive27.12.2023

Dakar heeft een nieuwe ‘zero emission’ rallyklasse


Vrijdag 5 januari start de Dakar weer, ’s werelds meest uitdagende en uitputtende – zowel voor mens als machine – rally van het jaar. De editie van 2024 start in het olieland bij uitstek, Saudi-Arabië, maar kent ook een soort van primeur die eigenlijk onvermijdelijk was. Voor het eerst heeft de rally een aparte klasse voor zero-emission voertuigen, De M1000. In die klasse strijden dus hybride of volledig (waterstof) elektrische rally-auto’s om de winst.

Korte etappes

Helemaal nieuw is de deelname van hybride auto’s en bolides die op synthetische brandstoffen rijden niet. Fabrikanten als Audi en Mini reden (deels) al met hybride rallywagens. Zoals het rijdende E-Tron ’testlab’ van Audi in 2022.

Echter, de hele Dakar rijden met een EV, is nog niet echt een optie. Met etappes van 500 tot bijna 900 kilometer, en geen laadpalen in de woestijn, kom je natuurlijk niet ver. Voor de deelnemers in de M(ission) 1000 klasse is daarom een alternatief parcours uitgezet. Zij rijden tien etappes van elk maximaal 100 kilometer.

De routes van die etappes zijn overigens gescheiden van de van de route van de ‘volwaardige’ Dakar. Doel van de M1000 klasse is vooral om constructeurs de kans te geven waar de grenzen van de huidige EV-technologie voor rallyraces zoals de Dakar liggen en om te bepalen welke technische vernieuwingen en concepten de moeite waard om in de toekomst door te ontwikkelen.

Tien deelnemers

In totaal telt de M1000 klasse tien deelnemers die in drie subklasses strijden: volledig elektrisch, volledig waterstof aangedreven en hybride technologie. Formeel racen ze niet voor de winst – er wordt dus geen ‘zero emissie Dakar trofee’ uitgedeeld. Maar, zo stelt de organisatie, zowel de coureurs als de voertuigen zullen tijdens de tien etappes wel degelijk beoordeeld en op de proef gesteld worden.

Uiteindelijk zal Dakar ook mee moeten met de energietransitie. Daarvoor heeft de organisatie 2030 als streefdatum vastgesteld. Dan moeten alternatieve brandstoffen en energieën op grote schaal ook de meest uitdagende rally ter wereld aandrijven.

Van Parijs-Dakar naar De Dakar

De Dakar begon ooit als Parijs-Dakar, refererend aan de vaste start en finishplaatsen van de rally. Inmiddels wordt de Dakar al jaren niet meer tussen Parijs en Dakar in Senegal verreden. Geopolitiek gedoe (met kans op aanslagen) en milieuactivisten zorgden ervoor dat de organisatie de rally vanaf 2008 naar andere continenten verhuisde. Sinds 1992 werd overigens al vaker geëxperimenteerd met andere finishplaatsen en routes, maar tot en met 2007 werd de Dakar wel nog altijd in Afrika, en dwars door de Sahara verreden.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Elektrisch rijden

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Hoewel tientallen Chinese merken de automarkt volstorten met nieuwe modellen zijn er ook nieuwe merken die niet uit het land van de lange muur komen. Neem het Zuid-Koreaanse bedrijf KG. Dat kocht het eveneens Koreaanse S...

Automotive14.03.2024

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

Het Amerikaanse autobedrijf Rivian heeft drie nieuwe elektrische bolides geïntroduceerd. De Tesla-concurrent komt met een elektrische SUV genaamd R2, maar ook met twee crossovers die in een lager prijssegment zitten: R3...

Automotive08.03.2024

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Als er een autotype is dat wel als laatst geassocieerd wordt met elektrisch rijden, dan is het wel een muscle car. Die moeten grommen en veel power hebben. Nu kunnen elektrische auto’s ook heel veel power hebben, dat i...

Automotive06.03.2024

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Hey, het is de General E!
​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan st...

Automotive27.02.2024

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

​Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s

Mercedes-Benz was van plan om vanaf 2030 alleen nog maar elektrische voertuigen te verkopen, maar trekt die belofte in. Het heeft aangegeven dat het niet haalbaar is. Drie jaar geleden dacht Mercedes daar nog heel anders...

Automotive23.02.2024

​Mercedes-Benz redt het niet: verkoopt in 2030 niet alleen EV’s

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets

Dat Dacia lekker bezig is, dat weten we nu al een tijdje. En nu is daar dan ook de langverwachte lancering van de vernieuwde Dacia Spring. De eerste volledig elektrische auto van het merk. Vorige week mochten we in Parij...

Automotive23.02.2024

​De vernieuwde Dacia Spring is goedkoop, elektrisch én voorzien van toffe gadgets