Automotive27.12.2023

Dakar heeft een nieuwe ‘zero emission’ rallyklasse


Vrijdag 5 januari start de Dakar weer, ’s werelds meest uitdagende en uitputtende – zowel voor mens als machine – rally van het jaar. De editie van 2024 start in het olieland bij uitstek, Saudi-Arabië, maar kent ook een soort van primeur die eigenlijk onvermijdelijk was. Voor het eerst heeft de rally een aparte klasse voor zero-emission voertuigen, De M1000. In die klasse strijden dus hybride of volledig (waterstof) elektrische rally-auto’s om de winst.

Korte etappes

Helemaal nieuw is de deelname van hybride auto’s en bolides die op synthetische brandstoffen rijden niet. Fabrikanten als Audi en Mini reden (deels) al met hybride rallywagens. Zoals het rijdende E-Tron ’testlab’ van Audi in 2022.

Echter, de hele Dakar rijden met een EV, is nog niet echt een optie. Met etappes van 500 tot bijna 900 kilometer, en geen laadpalen in de woestijn, kom je natuurlijk niet ver. Voor de deelnemers in de M(ission) 1000 klasse is daarom een alternatief parcours uitgezet. Zij rijden tien etappes van elk maximaal 100 kilometer.

De routes van die etappes zijn overigens gescheiden van de van de route van de ‘volwaardige’ Dakar. Doel van de M1000 klasse is vooral om constructeurs de kans te geven waar de grenzen van de huidige EV-technologie voor rallyraces zoals de Dakar liggen en om te bepalen welke technische vernieuwingen en concepten de moeite waard om in de toekomst door te ontwikkelen.

Tien deelnemers

In totaal telt de M1000 klasse tien deelnemers die in drie subklasses strijden: volledig elektrisch, volledig waterstof aangedreven en hybride technologie. Formeel racen ze niet voor de winst – er wordt dus geen ‘zero emissie Dakar trofee’ uitgedeeld. Maar, zo stelt de organisatie, zowel de coureurs als de voertuigen zullen tijdens de tien etappes wel degelijk beoordeeld en op de proef gesteld worden.

Uiteindelijk zal Dakar ook mee moeten met de energietransitie. Daarvoor heeft de organisatie 2030 als streefdatum vastgesteld. Dan moeten alternatieve brandstoffen en energieën op grote schaal ook de meest uitdagende rally ter wereld aandrijven.

Van Parijs-Dakar naar De Dakar

De Dakar begon ooit als Parijs-Dakar, refererend aan de vaste start en finishplaatsen van de rally. Inmiddels wordt de Dakar al jaren niet meer tussen Parijs en Dakar in Senegal verreden. Geopolitiek gedoe (met kans op aanslagen) en milieuactivisten zorgden ervoor dat de organisatie de rally vanaf 2008 naar andere continenten verhuisde. Sinds 1992 werd overigens al vaker geëxperimenteerd met andere finishplaatsen en routes, maar tot en met 2007 werd de Dakar wel nog altijd in Afrika, en dwars door de Sahara verreden.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Elektrisch rijden

Tientallen Tesla Cybertrucks beklad met F Elon Musk

Tesla Cybertruck is een gevaarte dat nogal opvalt, zeker als er een parkeerplaats mee vol staat. Dat zag ook een persoon met een graffitispuit en een hekel aan Elon Musk...

Automotive24.06.2024

Tientallen Tesla Cybertrucks beklad met F Elon Musk

Kijk je ogen uit bij de eerste beelden van de Bugatti Tourbillon

Hoewel het de opvolger van de Chiron wordt genoemd, onthult Bugatti dat geen enkel onderdeel hetzelfde is: alles aan Bugatti Tourbillon is gloednieuw. 

Automotive24.06.2024

Kijk je ogen uit bij de eerste beelden van de Bugatti Tourbillon

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

DS Automobiles presenteert zijn derde generatie Formula E-auto: FE23

Het Franse DS Automobiles, inmiddels onderdeel van Stellantis, is al jaren succesvol in het FIA Formula E Wereldkampioenschap met het raceteam DS Techeetah. Inmiddels hebben ze ook meerdere kampioenschappen gewonnen, zowel bij de rijders al bij de constructeurs.

Automotive23.05.2024

DS Automobiles presenteert zijn derde generatie Formula E-auto: FE23

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

Op de techbeurs VivaTech 2024, die van 22-25 mei in Parijs plaatsvindt, toont Peugeot zijn visie op toekomstig rijplezier met een innovatief Hypersquare stuursysteem. Dit systeem is een van de vele technologische vooruitgangen in het volledig elektrische Inception Concept, dat nu zijn publieke debuut maakt in Parijs.

Automotive23.05.2024

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Het is een leuke bolide om te zien: de Zeekr Mix. Of hij ook goed rijdt, dat moeten we nog afwachten: en überhaupt of deze bolide ook naar Europa komt.

Automotive30.04.2024

Nieuwe elektrische auto Zeekr Mix doet denken aan een VW-busje

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Elektrisch rijden is aantrekkelijk, maar niet voor iedereen. Sommige mensen willen per se een privé-laadpaal, anders willen ze niet elektrisch rijden.

Technology29.04.2024

Ruim eenderde mensen wil pas elektrisch rijden met eigen laadpaal

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Tesla heeft zijn nieuwe bolide gepresenteerd. Het is niet een gloednieuwe reeks, maar een nieuwe variant Model 3. De Model 3: Performance.

Automotive24.04.2024

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw