13.12.2023
Automotive

Dacia wil Dakar winnen en strikt vijfvoudig kampioen

By: Ron Smeets

BlogAutomotive

De Dacia Duster was jarenlang de goedkoopste SUV op de markt. Eentje van het kaliber: je vindt hem prachtig of foeilelijk. Ik wil hem qua haat of liefde niet meteen vergelijken met de Fiat Duplo… uhm, sorry… Multipla, maar ietwat vergelijkbare emoties riepen de eerste modellen van de Duster bij sommige mensen wel op. Ik zat er tussenin, mijn vriendin vond, en vindt, hem geweldig.

Nieuwe Duster alom geprezen

Tot zover de historie, want het onlangs gepresenteerde nieuwste model van de Dacia Duster wordt door het automotive journaille alom geprezen. Het verhaal gaat zelfs dat de nieuwe Duster in ruig terrein oer-SUV’s van Jeep en Land Rover in hun hemd laat staan. Om dat nog wat meer kracht bij te zetten heeft Dacia enkele maanden geleden besloten dat ze met de Duster een gooi willen doen naar de overwinning in de Dakar-rally. Dat is natuurlijk het ultieme off-road autosport event.

Voor de meesten onder ons klinkt die ambitie misschien wat erg ambitieus, maar Dacia maakt er wel werk van. Deze week werd namelijk bekend dat een groot Dakar-kampioen, Nasser Al-Attiyah die deze race al vijf keer op zijn naam geschreven heeft – voor drie verschillende merken – in 2025 ook voor Dacia zal rijden. Net als de eerde al gepresenteerde rally-grootheid Sebastian Loeb.

De nieuwe Duster werd, wellicht met voorbedachte rade, al in een `Dakar landschap` gepresenteerd.
De nieuwe Duster werd, wellicht met voorbedachte rade, al in een `Dakar landschap` gepresenteerd.

Vanaf 2025 een Dacia in Dakar

Het feit dat Nasser Al-Attiyah tussen 2011 en 2023 Dakar vijf keer wist te winnen met drie verschillende merken – Volkswagen (2011), Mini (2015) en Toyota (2019, 2022 en 2023) – moet Dacia goede hoop geven dat ze met deze topper over twee jaar ook echt een kans kunnen maken. Overigens gebeurt het zelden dat een nieuw intredend merk ook direct in het eerste jaar de Dakar wint. Een extra uitdaging voor Dacia dus.

De reden dat Dacia pas in 2025 gaat deelnemen aan de Dakar, heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat je zo’n speciale rallyauto niet in een paar maanden bouwt. Net als bij de meeste autosporten heeft de racevariant van een auto in de praktijk weinig meer weg van het straatmodel, anders dan het uiterlijk.

Bij offroad rallywagens, voor Dakar dus, komen er nog veel meer ‘modificaties’ bij kijken. Die moeten immers ook heel blijven wanneer ze met 160 km/h over een zandheuvel racen en met vier wielen metershoog van de grond komen. Of met dezelfde snelheid over een met keien bedekte zandweg razen. Het zal mij dan ook benieuwen hoe veel de Dakar versie van de Duster straks nog op het straatmodel lijkt.

Share this post