Automotive01.04.2022

Coronapandemie blijkt een boost voor Smart Mobility


Thuiswerken is nu een structureel alternatief

Deze week is de tweede editie van de Smart Mobility Monitor gepubliceerd. Smart Mobility gaat over alles wat te maken heeft met slimme en innovatieve vervoersmiddelen. Met als een van de belangrijkste doelen het zoeken naar oplossingen voor de almaar toenemende drukte op onze wegen. Oplossingen die variëren van de deelauto en de deelfiets tot en met anders (thuis)werken.

Een boost voor thuiswerken

Het eerste Smart Mobility onderzoek werd uitgevoerd in 2020. Sindsdien is er wel het een en ander veranderd in onze maatschappij. Tijdens de coronapandemie waren we noodgedwongen minder mobiel. De gevolgen daarvan zijn duidelijk terug te zien in de Smart Mobility Monitor van 2022.

Voordat we kijken naar de deelvervoersmiddelen valt op dat een andere ontwikkeling, het thuiswerken, de afgelopen twee jaar een enorme boost gekregen heeft. Uiteraard, het was op enig moment tijdens de coronapandemie min of meer een verplichting die ons vanuit de overheid opgelegd werd. Maar dat heeft er wel toe geleid dat nu de pandemie op zijn eind loopt – althans wat impact en (contact)beperkende maatregelen betreft – thuiswerken een ‘blijvertje’ geworden is.

Driekwart wil (deels) thuiswerken

Op dit moment werkt iets meer dan de helft (54%) van alle forensen (deels) thuis. Echter, ruim driekwart (77%) van al die forensen geeft aan dat ze in de toekomst van zijn (deels) thuis te gaan, of blijven, werken. Iets meer dan een vijfde (22%) geeft zelfs aan van plan te zijn om, als dat kan, zoveel mogelijk, en liefst volledig, thuis te willen werken. Ruim de helft (55%) zegt dat ze, net als nu, deels thuis willen blijven werken.

Opvallend is dat vooral de forenzen die van het openbaar vervoer gebruik (moeten) maken het liefst thuiswerken. Bijna 80 procent van de treinforensen wil (deels) thuiswerken. Bij de mensen die met de bus, tram of metro naar het werk gaan is dat 64 procent. Van de autoforensen daarentegen, geeft bijna de helft (46%) aan dat ze nog steeds volledig op kantoor werken.

Deelfietsen en -auto’s worden bekender

De afgelopen twee jaar is het fenomeen deelmobiliteit ook fors gegroeid. In 2022 zijn ruim 10,2 miljoen Nederlanders bekend met de deelfiets. De deelauto is inmiddels een bekend begrip voor ruim 11,5 miljoen Nederlanders. De bekendheid van deze twee deelvervoersmiddelen is daarmee met zo’n 30 tot 30 procent toegenomen. Dit jaar is voor het eerst ook gevraagd naar de deelscooter. Die kent een kleine 10,5 miljoen Nederlanders al.

Die grote bekendheid wil overigens niet zeggen dat ze er al gebruik van maken, al is ook dat fors gegroeid. Ruim 1,4 miljoen Nederlanders geeft aan wel eens een deelfiets te gebruiken. Een ruime verdubbeling vergeleken met twee jaar geleden. Ons land telt inmiddels ook al ruim 1,1 miljoen gebruikers van een deelauto. Ook dat is een verdubbeling ten opzichte van 2020. Tel daarbij ook nog de bijna 1,3 miljoen deelscooter gebruikers bij op en je komt tot een totaal van 3,8 miljoen gebruikers van deelvervoersmiddelen in Nederland, al is niet bekend of daar ook ‘dubbele’ gebruikers bij zitten; die zowel een deelfiets als deelauto hebben, bijvoorbeeld.

Beschikbaarheid deelvervoersmiddelen

Verreweg de meeste gebruikers van deelvervoersmiddelen zijn tussen de 18 en 34 jaar. Voor de deelfietsen ligt dat percentage op 52 procent. Bij de deelauto’s is dat 38 procent. Natuurlijk zijn er ook nog genoeg mensen die liever nog een eigen auto, fiets of scooter gebruiken. Ze vinden dat praktischer of gewoon zo gewend.

Er is echter ook een groep die geen gebruik maakt van een deelvervoersmiddel omdat die in hun omgeving niet beschikbaar zijn. Voor de fiets als auto en scooter schommelt dat percentage tussen de 21 en 28 procent. Kortom, er zijn nog genoeg plekken in Nederland waar deelvervoersmiddelen een slag kunnen maken, áls ze beschikbaar zouden zijn.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over mobility

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar

Nu de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen om alleen fatbikes te belasten met extra regels, zoals een minimumleeftijd en helmplicht, zien fabrikanten van legale fatbikes zich genoodzaakt direct fietsen te ontwikkelen die net buiten de regels vallen.

Gadgets25.09.2024

Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Lucid is van plan om nieuwe standaarden te zetten voor luxe elektrische voertuigen. Tijdens de Geneva International Motor Show in Zwitserland toont de fabrikant drie voor Europa nieuwe elektrische voertuigen. Het in Cali...

Automotive05.02.2024

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step

De populariteit van e-steps (of e-scooter zoals Sharp hem beschrijft) is de afgelopen jaren flink toegenomen. Dit ondanks de moeizame manier waarop wij in Nederland omgaan met het goedkeuren van het gebruik. Officieel...

Gadgets25.01.2024

Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step

Citroën ë-C3 nu in de winkel

Het klinkt bijna als een kassakoopje maar de Citroën ë-C3, de nieuwe 100% elektrische troefkaart van het Franse merk is vanaf nu te bestellen. Het is de auto die zeker gezien zijn prijs vol de concurrentie aan moet gaa...

Automotive25.01.2024

Citroën ë-C3 nu in de winkel