Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Sinds de oorlog in de Oekraïne zijn de benzineprijzen, door de onrust op de oliemarkt, door het dak gegaan. Zonder de accijns-compensatie van de overheid zouden we nu zo’n 2,60 per liter moeten aftikken. Let wel, dat zijn de adviesprijzen, die je doorgaans alleen op autosnelwegen ziet. Dankzij de compensatie liggen die ‘adviesprijzen’ voor een liter Euro 95 (E10) nu rond de 2,40. In de praktijk kun je her en der, bij de ‘witte’ en onbemande pompen, je tank voor rond de 2,25 per liter volgooien. Waar ik woon, in Zuid-Limburg, liggen de prijzen vaak nog iets lager (5 tot 10 cent), net als in veel andere grensstreken. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de goedkopere brandstofprijzen in onze buurlanden, Duitsland en België.
Accijnscompensatie bijna volledig weggepoetst
Enfin, de compensatie die de overheid in april doorvoerde – 17 cent per liter – is inmiddels alweer bijna helemaal weggepoetst door de nog verder gestegen olieprijzen, paniek op de markt en andere ‘oorlog-gerelateerde’ oorzaken. Vlak na de start van de compensatieregeling kon ik in Limburg heel even voor 1,98 tanken. Niet dat ik dat deed, want in België lag de prijs, mede dankzij een hogere korting, op dat moment zelfs onder de 1,70 per liter.
Intussen, we zijn bijna twee maanden later, is de prijs in Nederland alweer met zo’n 15 tot 25 cent per liter gestegen. Uiteraard is de benzine ook in België weer duurder geworden, zo’n 10 cent. Opvallend? Jazeker. Reden? Dat heeft grotendeels te maken met de verschillende compensatieregelingen tussen Nederland en België. De accijnzen zijn zowel in Nederland als België niet gestegen. Echter, in België heeft de overheid ter compensatie in april de BTW op brandstof verlaagd, van 21 naar 6 procent. Dat betekent dat een prijsstijging daarna ook iets minder effect heeft. Dat wil zeggen, als de benzine, zonder BTW, 10 cent duurder wordt, dan zal dat in België een prijsverhoging van 10,6 cent betekenen en bij ons dus 12,1 cent. Op dit moment is tanken in België nog altijd zo’n 30 tot 40 cent per liter goedkoper dan in Nederland. Genoeg om even voor op en neer te rijden.
Duitsland gaat nog een keer compenseren
Zoals gezegd is de benzine de afgelopen twee maanden weer zoveel duurder geworden dat de compensatie, of korting, vanuit de overheid alweer bijna weggepoetst is. Dat geldt ook voor onze buurlanden. Of, en zo ja wat, België en Nederland daar eventueel aan gaan doen is niet bekend. Voor de pomphouders in de grensstreken, en iedereen die te ver van de grens woont, is het te hopen dat ook Nederland nog iets gaat doen aan extra compensatie.
Duitsland heeft deze week wel een nieuwe compensatieregeling bekend gemaakt. Bij onze oosterburen wordt met ingang van 1 juni de accijnzen op brandstof nog eens flink verlaagd. Op dit moment kost een liter Euro 95 (E10) in Duitsland rond de 2,05, afhankelijk van het tijdstip van de dag (daarover later meer).
Op 1 juni gaat de prijs van een liter benzine bij onze oosterburen met maar liefst 30 cent omlaag. Diesel wordt 14 cent goedkoper. Als ik volgende week dus in Duitsland ga tanken, dan betaal ik rond de 1,75 per liter. Dat is goedkoper dan vóór het uitbreken van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. En ja, voor 40 tot 50 cent per liter – mijn auto heeft een 60 liter tank – ben ik best bereid om 20 kilometer (enkele reis) af te leggen naar de Esso, Aral, BP of witte pompen van PM of Jet, aan de andere kant van de oostgrens.
Tanken tussen 18u en 21u het goedkoopst
Dan nog even dit. Mocht jij ook van plan zijn om vanaf volgende week in Duitsland te gaan tanken, als dat zich qua afstand loont, ga dan vooral in de avonduren. Waarom? Nou, in Duitsland worden de benzineprijzen in de loop van de dag bij de meeste tankstations steeds goedkoper. Dat kan, tussen 8 uur in de ochtend en 8 uur ’s avonds, soms wel eens 10 tot 12 cent per liter schelen. Het goedkoopst tanken doe je doorgaans tussen ca 18u00 en 21u00 in de avond.
Waarom tankstations dat doen? Om klandizie te spreiden? Om mensen die ’s ochtends, op weg naar het werk, haast hebben en móeten tanken te ‘straffen’? Wie weet. Andere redenen die genoemd wordt zijn concurrentie – klinkt plausibel – en het lokken van klanten op het moment dat de kans groter is dat ze ook andere producten, uit de shop meenemen. Hoe dan ook, je kunt door het juiste tijdstip te kiezen zomaar nog eens 5 euro meer besparen op een volle tank. Bereid je wel voor op lange wachtrijen, want je zult niet de enige Nederlander zijn die straks naar de Duitse pomp loopt… uhhm… rijdt 😉
Verder lezen over Auto
Automotive15.11.2024
De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo
Gadgets13.11.2024
Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Automotive23.10.2024
10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum
Automotive18.10.2024
Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien
Automotive14.10.2024