Roadtrips, we maken ze al jaren, op de mooiste of meest bijzondere plekken in Europa of waar dan ook elders op de wereld. Het past bij ons en al helemaal bij ons travelplatform Travelvalley.nl. Maar soms vergeten we dat we ze ook in ons eigen landje kunnen maken. Een rondje Zeeland brak op dezelfde site alle bezoekrecords. Rijden door Nederland is populair en misschien nu nog wel meer dan ooit. En dan is een rondje Nederland langs de mooiste plekjes met een eigenlijk een inkoper. En hoe geweldig is het om die roadtrip door Nederland dan maar gelijk co2-neutraal te doen in een van de meest iconische elektrische auto’s, de nieuwe MINI Electric. Oh ja, en dat in één dag.
Het verbaasde ‘autoliefhebbers’ en EV-rijders want was die MINI Electric niet die EV met een range beneden de 200 kilometer? Dat wordt dan een behoorlijke uitdaging, of juist niet. Nu kun je een rondje door Nederland op veel manieren rijden want wegen genoeg. Maar leuker is het om hem langs 10 bijzondere plekjes te maken. Omdat wij in het zuiden wonen hebben we gelijk een mooi startpunt in Breda. De Afsluitdijk is ook een zekerheid, net als het eindpunt op de Posbank bij zonsondergang. En tussendoor de mooiste locaties in Nederland bezoeken fotograferen en het energieverbruik de MINI Electric managen. Want die range van een elektrische auto, zeker als die niet zo groot is, dat zou toch wel eens een probleem kunnen zijn. Of juist helemaal niet.
Elektrische auto’s lijken soms alleen op de range te worden beoordeeld en dat is misschien wel volledig onterecht. Vooroordelen zijn er helemaal als je auto zoals de MINI Electric een range heeft van amper 200 kilometer. Geschikt voor stedelijke omgevingen. Niet wat ons betreft want als het moet rijden we er mee naar China. Met die gedachten in het hoofd is een rondje Nederland een makkie. De enige uitdaging is op tijd op de Posbank zijn met in het hoofd, de MINI Electric op het hoogste puntje van de Veluwe fotograferen tijdens de vermaarde ‘sunset’. En die vooroordelen komen vooral van hen die er geen enkele ervaring mee hebben.
MINI is een lifestyle icoon en het getuigde lef van het Duitse moederbedrijf om de auto zonder designconcessies om te bouwen naar een elektrische auto. Natuurlijk zijn er wat uiterlijke style-elementen toegevoegd en ontbreekt de uitlaat. Zo zit de laadaansluiting op dezelfde plek als de tankdop bij een conventionele MINI.
Ook van binnen is op het nieuwe dashboard na het ook nog steeds de MINI zoals wij die kennen. Onderhuids maakt de MINI Electric gebruik van de bewezen technologie van BMW i3. En dat is geen verkeerde keuze met de leercurve die het merk al heeft doorgemaakt.
De MINI Electric heeft een 184 pk (270 Nm) sterke elektromotor. Accelereren van 0 naar 60 km/u gaat in 3.9 seconden, van 0 naar 100 km/u gaat in 7.3 seconden. Allemaal snel en leuk genoeg. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/u maar dat is meer vanwege energiezuinige redenen. Hij accelereert er volop op los, heeft een geweldige wegligging en is nog steeds een kart oftewel een echte MINI. Voor een roadtrip, zeker als je veel plekjes wilt bezoeken, nog eens uiterst wendbaar ook. Het is dus vooral een dagje genieten van elektrisch rijden, onze MINI, Nederland en het prachtige weer.
Volgens de boeken zou de MINI Electric 232 kilometer halen, aldus de WLTP-norm. Bij volledig laden van de 32.6 kWh lithium-ion accup heeft hij een bereik van 186 km, wat neerkomt op een gemiddeld stroomverbruik ergens rond de 15 kWh/100 km. Het laden kan natuurlijk via een gewoon stopcontact maar normaliter doe je dit via een wallbox bij je woning (onvermijdelijk en meer dan aan te raden), een publiek laadpunt (aanbieders genoeg) of bij een snellader. Normaliter duurt het ruim twee uur (met 11 kW laadvermogen) om de accu tot 80 procent te laden. Die laatste 20 procent kost je dan nog eens een uurtje extra.
Vanuit de ambitie om dit rondje door Nederland ook nog eens in één dag te doen is dat echter niet aan te raden en maken we zoveel mogelijke gebruik van de 50 kW snelladers van Fastned die er gelukkig genoeg zijn te vinden (behalve in Elburg maar dat lees je hieronder). Deze ‘superchargers’ laden de batterij binnen 35 minuten ook vol tot zo’n 80 procent. Met die wetenschap moet je rekening houden.
Voor een rondje Nederland heb je meer km’s nodig dan dat Google Maps je doet geloven. Zeker als je op locaties soms wat moet rondrijden, de omgeving even wil scannen of een fotostop wil maken. Het is dus goed plannen. En wat laadmomenten betreft: altijd twee stops vooruit plannen. Dan wordt het laden ook een stuk efficiënter en laad je met marge bij tot wat je verwacht aan range nodig te hebben. Daarbij word je ook geholpen door de software van de MINI Electric.
Om het laden tijdens deze roadtrip nog wat efficiënter te maken hebben we het gelijk gecombineerd met koffie drinken, sanitaire stops of kort iets te eten. Want dat eindpunt bij Rhenen is echt mikken wat tijd betreft (en een beetje geluk).
En ondanks dat je denkt dat het laadschema in je hoofd waterdicht is gaat het toch bijna fout. Na Giethoorn, onderweg naar Elburg (de laatste stop voor de Poshoorn), besluit ik om binnendoor te rijden. In de wetenschap dat het krap kan worden, besluit je dan onderweg even kort wat bij te laden. Echter klopt op twee plekken de info uit de app niet.
Voor het eerst speelt de range anxiety (de angst om je eindbestemming niet te halen) door mijn hoofd. Het zal toch niet gebeuren hè. Rondvragen helpt, want uiteindelijk wordt op een bijzonder plekje toch een laadpaal gevonden. Geen 50 kwh, dus snel wat eten en dan naar the final stop. Het tijdschema (inclusief reistijd) geeft me nog 17 minuten ruimte voor zonsondergang.
Het complete verhaal over de roadtrip langs de 10 leuke en verrassende stops in Nederland is te lezen op Travelvalley. Ons advies, ga hem zeker rijden maar boek lekker een hotelletje in Friesland en doe hem in twee of wie weet zelfs in drie dagen. Deze roadtrip in de Mini Electric was een feestje in alle opzichten. En op zonnige dagen zie je pas echt hoe mooi ons landje eigenlijk is. We blijven dus gewoon dit soort speciale roadtrips maken, waar en wanneer dan ook.