Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Citroën heeft zojuist in Parijs haar nieuwste concept car gepresenteerd, de Citroën Oli een verbastering van All-e waarvan de betekenis zich laat raden. Voor wie niet van modern design houdt, van het zoeken naar uitersten maar wel verliefd is op vooral de rijke historie van het Franse merk is de Citroën Oli even schrikken. Als Elon Musk met een dergelijk design komt knikken we overigens als iets vanzelfsprekend. Maar niets is minder waar, Citroën heeft ’the balls’ om ook in Frankrijk een nieuwe definitie van modern design te presenteren. En de Oli is daarvan de overtreffende trap.
Binnen PSA, tegenwoordig Stellantis, was het Franse merk altijd wel een beetje een buitenbeentje. Met veel meer bravoure wist het merk decennialang hun klanten aan zich te binden met verrassende ontwerpen met misschien de Citroën C4 Cactus wel als uitschieter. Dat stukje avant-garde zorgde ooit voor de introductie van DS, tegenwoordig een luxury brand binnen het nieuwe concern. Maar allez, we zijn in Paris en Citroen gaat door met nieuwe verrassende concepten.
Oli Design
Het nieuwe concept van Citroen heeft een frisse nieuwe stijl die dwars tegen alle ergonomische aspecten in weet te gaan. Bedenk het maar want een rechte voorruit onder een hoek van 90 graden is redelijk abrupt. Vanaf de zijkant lijkt het wel als of het eerste ontwerp ooit symmetrisch was waarbij voor- en achterkant identiek waren. Pas daarna is er letterlijk een hoek weggesneden, wat resulteerde in het Oli design.
Laten we er maar gelijk een soortnaam aan geven toch. Waarschijnlijk zijn ze bij Lego al bezig er een model van te maken want de Oli neigt met zijn vormen redelijk naar het Deense design van auto’s.
Wie creatief is, ziet zoveel opvallende details en alleen al daarom is het leuk naar Oli te kijken. Je wilt hem eigenlijk als schaalmodel oppakken en daarna van alle kanten goed bestuderen. De Oli is speels vernieuwend op een manier dat je denkt, come on Citroën, nu waarmaken, niet gaan terugtrekken en bijschaven, maar hem binnen 12 maanden op de markt brengen. De orderboeken zijn vanaf 1 november geopend. Tot zover de mening van de auteur.
Citroën Oli
Citroen heeft voor de introductie van de Citroën de merkwaarden in vier mootjes gehakt: de impuls, de ambitie, de vindingrijkheid en de missie.
De Oli impuls
De Citroen Oli komt voor uit de Ami, het tweelingzusje van de Opel Rocks-e, waarbij mobiliteit vooral leuk en betaalbaar moet zijn en passend bij elke levensstijl. Gezien zijn formaat zal de prijs van een dergelijk concept evenredig zijn. Verder praat Citroën van een conceptuele vormgeving. Dat klinkt helaas dan weer wat terughoudend.
De Ambitie van Oli
De Oli-ambitie is om naast bovenstaande betaalbaarheid een soort van rijdend laboratorium te worden waarin veel nieuwe technologieën worden toegepast. Dat klinkt als ‘leuker kunnen we het niet maken’ en laten we hopen dat Citroen dit echt gaat waarmaken.
Oli en vindingrijkheid
De vindingrijkheid is dat Oli geen auto is maar een multifunctionele dagelijkse uitbreiding van je leven die even nuttig is wanneer je nu wel of niet rijdt. Zo omschrijft Citroën Oli als een ‘Elektrisch apparaat’ met slimme V2G- en V2L-mogelijkheden en kracht voor plezierig rijden en leven.
Ik moet toegeven dat het vindingrijk is om een auto niet langer te beschouwen als een auto maar als een lifestyle object dat mijn leven leuker gaat maken. Ik blijf zeggen Citroën, doe het, maak het waar anders is het echt alleen tekst.
De missie van Oli
De missie van Oli staat eigenlijk al beschreven in bovenstaande waarden. Oli is een concept dat mobiliteit moet bieden voor iedereen met als doel het leven leuker te maken met een zo laag mogelijke impact op het milieu.
De designtaal van Oli gaan we straks terugzien in toekomstige productiemodellen. Maar echt leuk wordt het pas als Oli geen concept is maar gewoon ‘the nice next thing’ omdat we niet langer auto mogen zeggen. #teamfanofOli
Verder lezen over Citroën
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive27.01.2023
Citroën Ë-C4 X fastback en het einde van de SUV
Automotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive27.09.2022
Dit is de nieuwe, moderne merkidentiteit van Citroën
Nothing moves us like CitroënAutomotive14.06.2022
Stellantis maakt werk van waterstof-elektrische bestelbussen
FCEV modellen van de Opel Vivaro, Peugeot Expert en Citroën JumpyVerder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024