Automotive29.09.2022

Citroen Oli hoe leuk kan een conceptcar zijn


Citroën heeft zojuist in Parijs haar nieuwste concept car gepresenteerd, de Citroën Oli een verbastering van All-e waarvan de betekenis zich laat raden. Voor wie niet van modern design houdt, van het zoeken naar uitersten maar wel verliefd is op vooral de rijke historie van het Franse merk is de Citroën Oli even schrikken. Als Elon Musk met een dergelijk design komt knikken we overigens als iets vanzelfsprekend. Maar niets is minder waar, Citroën heeft ’the balls’ om ook in Frankrijk een nieuwe definitie van modern design te presenteren. En de Oli is daarvan de overtreffende trap.

Binnen PSA, tegenwoordig Stellantis, was het Franse merk altijd wel een beetje een buitenbeentje. Met veel meer bravoure wist het merk decennialang hun klanten aan zich te binden met verrassende ontwerpen met misschien de Citroën C4 Cactus wel als uitschieter. Dat stukje avant-garde zorgde ooit voor de introductie van DS, tegenwoordig een luxury brand binnen het nieuwe concern. Maar allez, we zijn in Paris en Citroen gaat door met nieuwe verrassende concepten.

Citroën_Oli_22.018.001.
Citroën_Oli_22.018.001.
Citroën_Oli_22.018.006.
Citroën_Oli_22.018.006.
Citroën_Oli_22.018.011.
Citroën_Oli_22.018.011.

Oli Design

Het nieuwe concept van Citroen heeft een frisse nieuwe stijl die dwars tegen alle ergonomische aspecten in weet te gaan. Bedenk het maar want een rechte voorruit onder een hoek van 90 graden is redelijk abrupt. Vanaf de zijkant lijkt het wel als of het eerste ontwerp ooit symmetrisch was waarbij voor- en achterkant identiek waren. Pas daarna is er letterlijk een hoek weggesneden, wat resulteerde in het Oli design.

Laten we er maar gelijk een soortnaam aan geven toch. Waarschijnlijk zijn ze bij Lego al bezig er een model van te maken want de Oli neigt met zijn vormen redelijk naar het Deense design van auto’s.

Wie creatief is, ziet zoveel opvallende details en alleen al daarom is het leuk naar Oli te kijken. Je wilt hem eigenlijk als schaalmodel oppakken en daarna van alle kanten goed bestuderen. De Oli is speels vernieuwend op een manier dat je denkt, come on Citroën, nu waarmaken, niet gaan terugtrekken en bijschaven, maar hem binnen 12 maanden op de markt brengen. De orderboeken zijn vanaf 1 november geopend. Tot zover de mening van de auteur.

Citroën_Oli_22.018.017.
Citroën_Oli_22.018.017.
Citroën_Oli_22.017.014.
Citroën_Oli_22.017.014.
Citroën_Oli_22.018.022.
Citroën_Oli_22.018.022.
Citroën_Oli_22.018.024.
Citroën_Oli_22.018.024.

Citroën Oli

Citroen heeft voor de introductie van de Citroën de merkwaarden in vier mootjes gehakt: de impuls, de ambitie, de vindingrijkheid en de missie.

De Oli impuls

De Citroen Oli komt voor uit de Ami, het tweelingzusje van de Opel Rocks-e, waarbij mobiliteit vooral leuk en betaalbaar moet zijn en passend bij elke levensstijl. Gezien zijn formaat zal de prijs van een dergelijk concept evenredig zijn. Verder praat Citroën van een conceptuele vormgeving. Dat klinkt helaas dan weer wat terughoudend.

De Ambitie van Oli

De Oli-ambitie is om naast bovenstaande betaalbaarheid een soort van rijdend laboratorium te worden waarin veel nieuwe technologieën worden toegepast. Dat klinkt als ‘leuker kunnen we het niet maken’ en laten we hopen dat Citroen dit echt gaat waarmaken.

Oli en vindingrijkheid

De vindingrijkheid is dat Oli geen auto is maar een multifunctionele dagelijkse uitbreiding van je leven die even nuttig is wanneer je nu wel of niet rijdt. Zo omschrijft Citroën Oli als een ‘Elektrisch apparaat’ met slimme V2G- en V2L-mogelijkheden en kracht voor plezierig rijden en leven.

Ik moet toegeven dat het vindingrijk is om een auto niet langer te beschouwen als een auto maar als een lifestyle object dat mijn leven leuker gaat maken. Ik blijf zeggen Citroën, doe het, maak het waar anders is het echt alleen tekst.

De missie van Oli

De missie van Oli staat eigenlijk al beschreven in bovenstaande waarden. Oli is een concept dat mobiliteit moet bieden voor iedereen met als doel het leven leuker te maken met een zo laag mogelijke impact op het milieu.

De designtaal van Oli gaan we straks terugzien in toekomstige productiemodellen. Maar echt leuk wordt het pas als Oli geen concept is maar gewoon ‘the nice next thing’ omdat we niet langer auto mogen zeggen. #teamfanofOli

Citroën_Oli_22.017.006.
Citroën_Oli_22.017.006.
Citroën_Oli_22.017.007.
Citroën_Oli_22.017.007.
Citroën_Oli_22.017.008.
Citroën_Oli_22.017.008.
Citroën_Oli_22.017.011.
Citroën_Oli_22.017.011.
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Citroën

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Citroën ë-C3 nu in de winkel

Het klinkt bijna als een kassakoopje maar de Citroën ë-C3, de nieuwe 100% elektrische troefkaart van het Franse merk is vanaf nu te bestellen. Het is de auto die zeker gezien zijn prijs vol de concurrentie aan moet gaa...

Automotive25.01.2024

Citroën ë-C3 nu in de winkel

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er...

Automotive05.07.2023

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Citroën Ë-C4 X fastback en het einde van de SUV

De contouren van Stellantis, het moederconcern van Citroën, worden steeds duidelijker zichtbaar. De toekomst van de vloot van Stellantis is elektrisch en heeft een stekker. Na recente introducties van Peugeot, Opel, Fia...

Automotive27.01.2023

Citroën Ë-C4 X fastback en het einde van de SUV

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Enkele maanden geleden waren wij bij Stellantis in Rüsselsheim voor een presentatie en demonstratie van waterstof-elektrische bestelbussen. Deze week heeft de fabrikant bekend gemaakt dat deze bestelbusjes, de Opel Viv...

Automotive15.12.2022

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Dit is de nieuwe, moderne merkidentiteit van Citroën

Citroën onthult vandaag zijn nieuwe merkidentiteit en logo. Ze luiden een nieuw tijdperk van durf, emotie en dynamiek in voor het inmiddels al 103 jaar bestaande merk. Het stimuleert Citroën in zijn streven om elektris...

Automotive27.09.2022

Dit is de nieuwe, moderne merkidentiteit van Citroën

Nothing moves us like Citroën
Stellantis maakt werk van waterstof-elektrische bestelbussen

Vorige week was ik te gast bij Opel in Rüsselsheim waar Stellantis een event organiseerde rondom waterstof-elektrisch aangedreven (FCEV) bestelbussen. De Special Vehicles fabriek van Opel in Rüsselsheim is de plek waar...

Automotive14.06.2022

Stellantis maakt werk van waterstof-elektrische bestelbussen

FCEV modellen van de Opel Vivaro, Peugeot Expert en Citroën Jumpy

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden