Automotive27.01.2023

Citroën Ë-C4 X fastback en het einde van de SUV


De contouren van Stellantis, het moederconcern van Citroën, worden steeds duidelijker zichtbaar. De toekomst van de vloot van Stellantis is elektrisch en heeft een stekker. Na recente introducties van Peugeot, Opel, Fiat en Jeep is het nu de beurt weer aan Citroën om met inmiddels hun tweede volledig elektrische auto op de markt te komen. Het Franse merk lanceert in Spanje (op de plek waar deze nieuwe Citroën wordt gebouwd) de Citroën Ë-C4 X met puntjes op de Ë.

De Citroën Ë-C4 X fastback moet een alternatief worden voor conventionele hatchback- en SUV-modellen. Het enige wat er aan op valt te merken is dat het merk spreekt over een tijdloze finesse van een ruime vierdeurs. Dat komt niet helemaal overeen met spraakmakend, juist omdat ze met het design van de Ë-C4 X de traditionele opvattingen over autodesign willen uitdagen. Die twee samen kunnen niets anders opleveren dan een compromis en volgens mij past dat niet bij de ambities van het moederbedrijf en ook niet bij Citroën. Uiteindelijk gaat de markt zelf wel beslissen of zij deze charmante Fransoos met Spaanse DNA gaat omarmen.

De Citro\u00ebn \u00cb-C4 X alleen verkrijgbaar met een stekker
De Citroën Ë-C4 X alleen verkrijgbaar met een stekker

Citroën Ë-C4 X

De nieuwe Citroën Ë-C4 X moet het gat van het Citroën-aanbod tussen de C4 en C5 X gaan opvullen en doet dit dus met een volledig elektrische auto, in ieder geval wat Nederland betreft en dat vraagt enige uitleg. Citroën heeft een eigen agenda. De Citroën Ë-C4 X wordt alleen op de markt gebracht in wat zij omschrijven als toonaangevende markten voor geëlektrificeerde auto’s. Dat betekent sowieso Nederland want EV’s zijn hier populair. Het betekent ook dat de ‘gewone’ C4 X hier niet op de markt gaat komen. De Ë-C4 X die hier wel op de markt komt heeft een 100 kW (136 pk) elektromotor en met een bescheiden accupakket van 50 kWh. In praktijk betekent het dat dit voldoende moet zijn voor een range tussen de 300 en 350 km.

Voor andere markten zijn er ook schone en efficiënte verbrandingsmotoren, in de vorm van de bekende PureTech turbo-benzinemotoren en de BlueHDi dieselmotoren.

De Citroen Ë-C4 X en het einde van de SUV

De marktintroductie van deze nieuwe Citroën komt wel op het ‘moment suprême’. Want op hetzelfde moment strooit Vincent Cobee, CEO van het Franse merk met wat spraakmakende teksten. De populariteit van de SUV is over en dat komt door de komst van elektrische auto’s. Om dat nog even extra lading te geven geeft hij aan dat elektrische SUV’s te zwaar zijn en hun berijders in de toekomst worden gezien als ‘terroristen’. Was getekend Vincent Cobee.

Dat zijn nog eens teksten die echt wel eerst gewogen moeten zijn op PR-waarde. Visionair zijn de uitspraken niet en mogelijk ingegeven omdat de Franse regering snode plannen heeft om de belasting op auto’s te laten bepalen door het gewicht. Was Cobee op de CES in Las Vegas geweest dat had hij kunnen zien dat de toekomst van auto’s er heel anders uit ziet. Modellen (juist hoger) met veel meer ruimte en comfort en accu’s veel kleiner maar wel weer met veel meer laadvermogen.

In de context van de nieuwe, voor Nederland Citroën Ë-C4 X, is de tekst wel ondersteunend want het nieuwe model is een sedan die wel hoog op z’n poten staat. Een auto tussen de C4 en de beduidend grotere C5 X. De weg richting de populaire C5 Aircross Plug-in Hybrid lijkt hiermee ten einde. Die hebben we niet zien aankomen maar is blijkbaar wel realiteit wat Citroën betreft.

Citro\u00ebn \u00cb-C4 X fastback onder elkaar
Citroën Ë-C4 X fastback onder elkaar
Het nieuwe model is een sedan die wel hoog op z\u2019n poten staat
Het nieuwe model is een sedan die wel hoog op z’n poten staat

Het design van de Citroën Ë-C4 X

De Ë-C4 X is een sedan. In Nederland bepaald niet het meest populaire model. Hier regeren toch eerder de SUV en alle compacte varianten daarop. Duidelijk is dat Citroen dit ook beseft en daarom alleen met een elektrische versie op de markt komt. Toch is bewust gekozen voor deze model uitvoering. Waarschijnlijk heeft dat alles te maken met veel grotere markten, alleen al het thuisland maar ook landen als Turkije. Hier zijn dit soort modellen, gewoon met een benzine- of dieselmotor nog steeds erg populair.

In ieder geval is deze Citroën Ë-C4 X daarmee eigenzinnig genoeg en past het wel bij het merk. Het comfort is bijna als vanouds maar zo’n fastback met een ouderwetse kofferdeksel blijft bij mij toch een beetje wringen. Het uiterlijk, zeker op afstand wordt enigszins verstoord door de matzwarte beschermdelen op de wielkastranden en dorpelbeschermers met z.g. Airbump-panelen, het beste zichtbaar bij een witte uitvoering. Deze zorgen ervoor dat de auto als het ware boven de wielen lijkt te zweven. De Ë-C4 X lijkt wat mij betreft geen auto voor de massa maar notoire Citroënrijders kunnen deze nieuwe Citroën zomaar met gejuich ontvangen. Net zoals zakelijke leaserijders die weer eens toe zijn aan een sedan.

Is een 50 kWh batterijpakket voor deze sedan wel voldoende?

De Citroën Ë-C4 X is met z’n 4.60 meter beslist geen kleine auto. De binnenruimte is echt bovengemiddeld. Net als het comfort, al is deze nieuwe generatie van Citroën mede door het gewicht van de auto wel wat strakker geveerd. De aflopende daklijn zorgt ervoor dat achterin de hoofdruimte wat beperkt is. Met z’n positionering tussen de C4 en C5 X moet niet alleen het model kloppen maar ook de prestaties. En dan kom je bij de vraag of je dit model wel goed doet om hem met een batterijpakket van 50 kWh op de markt te brengen. Zo’n sedan refereert toch een beetje als een kilometervreter en dan doe je hem wellicht met een beperkte range een beetje te kort.

The mother of all, Stellantis, heeft in de schappen ook een 156 pk platform met een 54 kWh batterijpakket liggen. Was dat sowieso niet een betere keuze geweest. Het boost de actieradius net wat extra zodat je in ieder geval richting de 400 km gaat. Maar bij dit model auto zou je als consument eigenlijk meer verwachten.

Laadvermogen

Het opladen van de nieuwe Ë-C4 X kan onderweg bij openbare laadstations of thuis aan een wallbox of stopcontact. De laadtijden zijn geoptimaliseerd:

  • Bij een openbaar laadstation laadt een 100 kW DC-snellader in de optimale situatie de batterij op met een snelheid van 10 km per minuut, waarbij de batterij in 30 minuten voor 80% is opgeladen.
  • Met een 7,4 kW / 32-amp wallbox duurt volledig opladen 7,5 uur bij een eenfasige-aansluiting, of 5 uur bij een driefase-aansluiting en de optionele 11 kW boordlader.
Het eigentijdse interieur van de \u00cb-C4 X
Het eigentijdse interieur van de Ë-C4 X
Handig en slim ontworpen, een uitklapbare tablethouder (ook voor je smartphone)
Handig en slim ontworpen, een uitklapbare tablethouder (ook voor je smartphone)
De terugkeer van de klassieke kofferbak (wel veel ruimte)
De terugkeer van de klassieke kofferbak (wel veel ruimte)

Citroën Ë-C4 X gear en gadgets

In de cockpit van de Ë-C4 X met een herkenbare Citroen signatuur bevindt zich een Smart Pad Support, een handige uitklapbare tablethouder (ook voor je smartphone) die in het dashboard is geïntegreerd. Deze is zo handig dat je je afvraagt waarom die niet gelijk ook maar achter de voorstoelen is gemonteerd. Daaronder zit extra een Dashboard Tray, een grote lade die zacht opent en sluit.

Boven het middenconsole bevindt zich een open vak voor het draadloos opladen van smartphones. Daar zijn ook twee USB-aansluitingen te vinden, waarvan één een USB-C.

Bestuurdersassistentie

De Citroën ë-C4 X is zoals je mag verwachten voorzien van flink wat moderne assistentie- en veiligheidstechnologieën.

  • Active Safety Brake:
  • Collision Risk Alert en Post Collision Safety Brake:
  • Highway Driver Assist: voor semi-autonoom rijden niveau twee, waarbij Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Active Lane Departure Warning met elkaar gecombineerd worden.
  • Adaptive Cruise Control met Stop & Go:

Optioneel (lees tegen meerkosten) leverbaar zijn:

  • Blind Spot Monitoring System, Active Lane Departure Warning System, Coffee Break Alert, Driver Attention Alert, Intelligent Beam Headlights en Extended Traffic Sign Recognition and Recommendation.
  • Head-up display in kleur
  • Achteruitrijcamera met Top Rear Vision
  • 360 Vision: Werkt alleen bij manoeuvres op lage snelheid rond de auto met zicht van bovenaf.

Vanaf het najaar in de showroom

De nieuwe ë-C4 X en C4 X worden uitsluitend in Europa geproduceerd, bij de Stellantis Villaverde-fabriek in Madrid, Spanje. De marktintroductie start in het najaar van 2023.

In Nederland alleen verkrijgbaar als een EV..
In Nederland alleen verkrijgbaar als een EV..
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Citroën

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Citroën ë-C3 nu in de winkel

Het klinkt bijna als een kassakoopje maar de Citroën ë-C3, de nieuwe 100% elektrische troefkaart van het Franse merk is vanaf nu te bestellen. Het is de auto die zeker gezien zijn prijs vol de concurrentie aan moet gaa...

Automotive25.01.2024

Citroën ë-C3 nu in de winkel

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er...

Automotive05.07.2023

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Enkele maanden geleden waren wij bij Stellantis in Rüsselsheim voor een presentatie en demonstratie van waterstof-elektrische bestelbussen. Deze week heeft de fabrikant bekend gemaakt dat deze bestelbusjes, de Opel Viv...

Automotive15.12.2022

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Citroen Oli hoe leuk kan een conceptcar zijn

Citroën heeft zojuist in Parijs haar nieuwste concept car gepresenteerd, de Citroën Oli een verbastering van All-e waarvan de betekenis zich laat raden. Voor wie niet van modern design houdt, van het zoeken naar uiters...

Automotive29.09.2022

Citroen Oli hoe leuk kan een conceptcar zijn

Dit is de nieuwe, moderne merkidentiteit van Citroën

Citroën onthult vandaag zijn nieuwe merkidentiteit en logo. Ze luiden een nieuw tijdperk van durf, emotie en dynamiek in voor het inmiddels al 103 jaar bestaande merk. Het stimuleert Citroën in zijn streven om elektris...

Automotive27.09.2022

Dit is de nieuwe, moderne merkidentiteit van Citroën

Nothing moves us like Citroën
Stellantis maakt werk van waterstof-elektrische bestelbussen

Vorige week was ik te gast bij Opel in Rüsselsheim waar Stellantis een event organiseerde rondom waterstof-elektrisch aangedreven (FCEV) bestelbussen. De Special Vehicles fabriek van Opel in Rüsselsheim is de plek waar...

Automotive14.06.2022

Stellantis maakt werk van waterstof-elektrische bestelbussen

FCEV modellen van de Opel Vivaro, Peugeot Expert en Citroën Jumpy

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden