De contouren van Stellantis, het moederconcern van Citroën, worden steeds duidelijker zichtbaar. De toekomst van de vloot van Stellantis is elektrisch en heeft een stekker. Na recente introducties van Peugeot, Opel, Fiat en Jeep is het nu de beurt weer aan Citroën om met inmiddels hun tweede volledig elektrische auto op de markt te komen. Het Franse merk lanceert in Spanje (op de plek waar deze nieuwe Citroën wordt gebouwd) de Citroën Ë-C4 X met puntjes op de Ë.
De Citroën Ë-C4 X fastback moet een alternatief worden voor conventionele hatchback- en SUV-modellen. Het enige wat er aan op valt te merken is dat het merk spreekt over een tijdloze finesse van een ruime vierdeurs. Dat komt niet helemaal overeen met spraakmakend, juist omdat ze met het design van de Ë-C4 X de traditionele opvattingen over autodesign willen uitdagen. Die twee samen kunnen niets anders opleveren dan een compromis en volgens mij past dat niet bij de ambities van het moederbedrijf en ook niet bij Citroën. Uiteindelijk gaat de markt zelf wel beslissen of zij deze charmante Fransoos met Spaanse DNA gaat omarmen.
De nieuwe Citroën Ë-C4 X moet het gat van het Citroën-aanbod tussen de C4 en C5 X gaan opvullen en doet dit dus met een volledig elektrische auto, in ieder geval wat Nederland betreft en dat vraagt enige uitleg. Citroën heeft een eigen agenda. De Citroën Ë-C4 X wordt alleen op de markt gebracht in wat zij omschrijven als toonaangevende markten voor geëlektrificeerde auto’s. Dat betekent sowieso Nederland want EV’s zijn hier populair. Het betekent ook dat de ‘gewone’ C4 X hier niet op de markt gaat komen. De Ë-C4 X die hier wel op de markt komt heeft een 100 kW (136 pk) elektromotor en met een bescheiden accupakket van 50 kWh. In praktijk betekent het dat dit voldoende moet zijn voor een range tussen de 300 en 350 km.
Voor andere markten zijn er ook schone en efficiënte verbrandingsmotoren, in de vorm van de bekende PureTech turbo-benzinemotoren en de BlueHDi dieselmotoren.
De marktintroductie van deze nieuwe Citroën komt wel op het ‘moment suprême’. Want op hetzelfde moment strooit Vincent Cobee, CEO van het Franse merk met wat spraakmakende teksten. De populariteit van de SUV is over en dat komt door de komst van elektrische auto’s. Om dat nog even extra lading te geven geeft hij aan dat elektrische SUV’s te zwaar zijn en hun berijders in de toekomst worden gezien als ‘terroristen’. Was getekend Vincent Cobee.
Dat zijn nog eens teksten die echt wel eerst gewogen moeten zijn op PR-waarde. Visionair zijn de uitspraken niet en mogelijk ingegeven omdat de Franse regering snode plannen heeft om de belasting op auto’s te laten bepalen door het gewicht. Was Cobee op de CES in Las Vegas geweest dat had hij kunnen zien dat de toekomst van auto’s er heel anders uit ziet. Modellen (juist hoger) met veel meer ruimte en comfort en accu’s veel kleiner maar wel weer met veel meer laadvermogen.
In de context van de nieuwe, voor Nederland Citroën Ë-C4 X, is de tekst wel ondersteunend want het nieuwe model is een sedan die wel hoog op z’n poten staat. Een auto tussen de C4 en de beduidend grotere C5 X. De weg richting de populaire C5 Aircross Plug-in Hybrid lijkt hiermee ten einde. Die hebben we niet zien aankomen maar is blijkbaar wel realiteit wat Citroën betreft.
De Ë-C4 X is een sedan. In Nederland bepaald niet het meest populaire model. Hier regeren toch eerder de SUV en alle compacte varianten daarop. Duidelijk is dat Citroen dit ook beseft en daarom alleen met een elektrische versie op de markt komt. Toch is bewust gekozen voor deze model uitvoering. Waarschijnlijk heeft dat alles te maken met veel grotere markten, alleen al het thuisland maar ook landen als Turkije. Hier zijn dit soort modellen, gewoon met een benzine- of dieselmotor nog steeds erg populair.
In ieder geval is deze Citroën Ë-C4 X daarmee eigenzinnig genoeg en past het wel bij het merk. Het comfort is bijna als vanouds maar zo’n fastback met een ouderwetse kofferdeksel blijft bij mij toch een beetje wringen. Het uiterlijk, zeker op afstand wordt enigszins verstoord door de matzwarte beschermdelen op de wielkastranden en dorpelbeschermers met z.g. Airbump-panelen, het beste zichtbaar bij een witte uitvoering. Deze zorgen ervoor dat de auto als het ware boven de wielen lijkt te zweven. De Ë-C4 X lijkt wat mij betreft geen auto voor de massa maar notoire Citroënrijders kunnen deze nieuwe Citroën zomaar met gejuich ontvangen. Net zoals zakelijke leaserijders die weer eens toe zijn aan een sedan.
De Citroën Ë-C4 X is met z’n 4.60 meter beslist geen kleine auto. De binnenruimte is echt bovengemiddeld. Net als het comfort, al is deze nieuwe generatie van Citroën mede door het gewicht van de auto wel wat strakker geveerd. De aflopende daklijn zorgt ervoor dat achterin de hoofdruimte wat beperkt is. Met z’n positionering tussen de C4 en C5 X moet niet alleen het model kloppen maar ook de prestaties. En dan kom je bij de vraag of je dit model wel goed doet om hem met een batterijpakket van 50 kWh op de markt te brengen. Zo’n sedan refereert toch een beetje als een kilometervreter en dan doe je hem wellicht met een beperkte range een beetje te kort.
The mother of all, Stellantis, heeft in de schappen ook een 156 pk platform met een 54 kWh batterijpakket liggen. Was dat sowieso niet een betere keuze geweest. Het boost de actieradius net wat extra zodat je in ieder geval richting de 400 km gaat. Maar bij dit model auto zou je als consument eigenlijk meer verwachten.
Het opladen van de nieuwe Ë-C4 X kan onderweg bij openbare laadstations of thuis aan een wallbox of stopcontact. De laadtijden zijn geoptimaliseerd:
In de cockpit van de Ë-C4 X met een herkenbare Citroen signatuur bevindt zich een Smart Pad Support, een handige uitklapbare tablethouder (ook voor je smartphone) die in het dashboard is geïntegreerd. Deze is zo handig dat je je afvraagt waarom die niet gelijk ook maar achter de voorstoelen is gemonteerd. Daaronder zit extra een Dashboard Tray, een grote lade die zacht opent en sluit.
Boven het middenconsole bevindt zich een open vak voor het draadloos opladen van smartphones. Daar zijn ook twee USB-aansluitingen te vinden, waarvan één een USB-C.
De Citroën ë-C4 X is zoals je mag verwachten voorzien van flink wat moderne assistentie- en veiligheidstechnologieën.
Optioneel (lees tegen meerkosten) leverbaar zijn:
De nieuwe ë-C4 X en C4 X worden uitsluitend in Europa geproduceerd, bij de Stellantis Villaverde-fabriek in Madrid, Spanje. De marktintroductie start in het najaar van 2023.