Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De contouren van Stellantis, het moederconcern van Citroën, worden steeds duidelijker zichtbaar. De toekomst van de vloot van Stellantis is elektrisch en heeft een stekker. Na recente introducties van Peugeot, Opel, Fiat en Jeep is het nu de beurt weer aan Citroën om met inmiddels hun tweede volledig elektrische auto op de markt te komen. Het Franse merk lanceert in Spanje (op de plek waar deze nieuwe Citroën wordt gebouwd) de Citroën Ë-C4 X met puntjes op de Ë.
De Citroën Ë-C4 X fastback moet een alternatief worden voor conventionele hatchback- en SUV-modellen. Het enige wat er aan op valt te merken is dat het merk spreekt over een tijdloze finesse van een ruime vierdeurs. Dat komt niet helemaal overeen met spraakmakend, juist omdat ze met het design van de Ë-C4 X de traditionele opvattingen over autodesign willen uitdagen. Die twee samen kunnen niets anders opleveren dan een compromis en volgens mij past dat niet bij de ambities van het moederbedrijf en ook niet bij Citroën. Uiteindelijk gaat de markt zelf wel beslissen of zij deze charmante Fransoos met Spaanse DNA gaat omarmen.
Citroën Ë-C4 X
De nieuwe Citroën Ë-C4 X moet het gat van het Citroën-aanbod tussen de C4 en C5 X gaan opvullen en doet dit dus met een volledig elektrische auto, in ieder geval wat Nederland betreft en dat vraagt enige uitleg. Citroën heeft een eigen agenda. De Citroën Ë-C4 X wordt alleen op de markt gebracht in wat zij omschrijven als toonaangevende markten voor geëlektrificeerde auto’s. Dat betekent sowieso Nederland want EV’s zijn hier populair. Het betekent ook dat de ‘gewone’ C4 X hier niet op de markt gaat komen. De Ë-C4 X die hier wel op de markt komt heeft een 100 kW (136 pk) elektromotor en met een bescheiden accupakket van 50 kWh. In praktijk betekent het dat dit voldoende moet zijn voor een range tussen de 300 en 350 km.
Voor andere markten zijn er ook schone en efficiënte verbrandingsmotoren, in de vorm van de bekende PureTech turbo-benzinemotoren en de BlueHDi dieselmotoren.
De Citroen Ë-C4 X en het einde van de SUV
De marktintroductie van deze nieuwe Citroën komt wel op het ‘moment suprême’. Want op hetzelfde moment strooit Vincent Cobee, CEO van het Franse merk met wat spraakmakende teksten. De populariteit van de SUV is over en dat komt door de komst van elektrische auto’s. Om dat nog even extra lading te geven geeft hij aan dat elektrische SUV’s te zwaar zijn en hun berijders in de toekomst worden gezien als ‘terroristen’. Was getekend Vincent Cobee.
Dat zijn nog eens teksten die echt wel eerst gewogen moeten zijn op PR-waarde. Visionair zijn de uitspraken niet en mogelijk ingegeven omdat de Franse regering snode plannen heeft om de belasting op auto’s te laten bepalen door het gewicht. Was Cobee op de CES in Las Vegas geweest dat had hij kunnen zien dat de toekomst van auto’s er heel anders uit ziet. Modellen (juist hoger) met veel meer ruimte en comfort en accu’s veel kleiner maar wel weer met veel meer laadvermogen.
In de context van de nieuwe, voor Nederland Citroën Ë-C4 X, is de tekst wel ondersteunend want het nieuwe model is een sedan die wel hoog op z’n poten staat. Een auto tussen de C4 en de beduidend grotere C5 X. De weg richting de populaire C5 Aircross Plug-in Hybrid lijkt hiermee ten einde. Die hebben we niet zien aankomen maar is blijkbaar wel realiteit wat Citroën betreft.
Het design van de Citroën Ë-C4 X
De Ë-C4 X is een sedan. In Nederland bepaald niet het meest populaire model. Hier regeren toch eerder de SUV en alle compacte varianten daarop. Duidelijk is dat Citroen dit ook beseft en daarom alleen met een elektrische versie op de markt komt. Toch is bewust gekozen voor deze model uitvoering. Waarschijnlijk heeft dat alles te maken met veel grotere markten, alleen al het thuisland maar ook landen als Turkije. Hier zijn dit soort modellen, gewoon met een benzine- of dieselmotor nog steeds erg populair.
In ieder geval is deze Citroën Ë-C4 X daarmee eigenzinnig genoeg en past het wel bij het merk. Het comfort is bijna als vanouds maar zo’n fastback met een ouderwetse kofferdeksel blijft bij mij toch een beetje wringen. Het uiterlijk, zeker op afstand wordt enigszins verstoord door de matzwarte beschermdelen op de wielkastranden en dorpelbeschermers met z.g. Airbump-panelen, het beste zichtbaar bij een witte uitvoering. Deze zorgen ervoor dat de auto als het ware boven de wielen lijkt te zweven. De Ë-C4 X lijkt wat mij betreft geen auto voor de massa maar notoire Citroënrijders kunnen deze nieuwe Citroën zomaar met gejuich ontvangen. Net zoals zakelijke leaserijders die weer eens toe zijn aan een sedan.
Is een 50 kWh batterijpakket voor deze sedan wel voldoende?
De Citroën Ë-C4 X is met z’n 4.60 meter beslist geen kleine auto. De binnenruimte is echt bovengemiddeld. Net als het comfort, al is deze nieuwe generatie van Citroën mede door het gewicht van de auto wel wat strakker geveerd. De aflopende daklijn zorgt ervoor dat achterin de hoofdruimte wat beperkt is. Met z’n positionering tussen de C4 en C5 X moet niet alleen het model kloppen maar ook de prestaties. En dan kom je bij de vraag of je dit model wel goed doet om hem met een batterijpakket van 50 kWh op de markt te brengen. Zo’n sedan refereert toch een beetje als een kilometervreter en dan doe je hem wellicht met een beperkte range een beetje te kort.
The mother of all, Stellantis, heeft in de schappen ook een 156 pk platform met een 54 kWh batterijpakket liggen. Was dat sowieso niet een betere keuze geweest. Het boost de actieradius net wat extra zodat je in ieder geval richting de 400 km gaat. Maar bij dit model auto zou je als consument eigenlijk meer verwachten.
Laadvermogen
Het opladen van de nieuwe Ë-C4 X kan onderweg bij openbare laadstations of thuis aan een wallbox of stopcontact. De laadtijden zijn geoptimaliseerd:
- Bij een openbaar laadstation laadt een 100 kW DC-snellader in de optimale situatie de batterij op met een snelheid van 10 km per minuut, waarbij de batterij in 30 minuten voor 80% is opgeladen.
- Met een 7,4 kW / 32-amp wallbox duurt volledig opladen 7,5 uur bij een eenfasige-aansluiting, of 5 uur bij een driefase-aansluiting en de optionele 11 kW boordlader.
Citroën Ë-C4 X gear en gadgets
In de cockpit van de Ë-C4 X met een herkenbare Citroen signatuur bevindt zich een Smart Pad Support, een handige uitklapbare tablethouder (ook voor je smartphone) die in het dashboard is geïntegreerd. Deze is zo handig dat je je afvraagt waarom die niet gelijk ook maar achter de voorstoelen is gemonteerd. Daaronder zit extra een Dashboard Tray, een grote lade die zacht opent en sluit.
Boven het middenconsole bevindt zich een open vak voor het draadloos opladen van smartphones. Daar zijn ook twee USB-aansluitingen te vinden, waarvan één een USB-C.
Bestuurdersassistentie
De Citroën ë-C4 X is zoals je mag verwachten voorzien van flink wat moderne assistentie- en veiligheidstechnologieën.
- Active Safety Brake:
- Collision Risk Alert en Post Collision Safety Brake:
- Highway Driver Assist: voor semi-autonoom rijden niveau twee, waarbij Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Active Lane Departure Warning met elkaar gecombineerd worden.
- Adaptive Cruise Control met Stop & Go:
Optioneel (lees tegen meerkosten) leverbaar zijn:
- Blind Spot Monitoring System, Active Lane Departure Warning System, Coffee Break Alert, Driver Attention Alert, Intelligent Beam Headlights en Extended Traffic Sign Recognition and Recommendation.
- Head-up display in kleur
- Achteruitrijcamera met Top Rear Vision
- 360 Vision: Werkt alleen bij manoeuvres op lage snelheid rond de auto met zicht van bovenaf.
Vanaf het najaar in de showroom
De nieuwe ë-C4 X en C4 X worden uitsluitend in Europa geproduceerd, bij de Stellantis Villaverde-fabriek in Madrid, Spanje. De marktintroductie start in het najaar van 2023.
Verder lezen over Citroën
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive29.09.2022
Citroen Oli hoe leuk kan een conceptcar zijn
Automotive27.09.2022
Dit is de nieuwe, moderne merkidentiteit van Citroën
Nothing moves us like CitroënAutomotive14.06.2022
Stellantis maakt werk van waterstof-elektrische bestelbussen
FCEV modellen van de Opel Vivaro, Peugeot Expert en Citroën JumpyVerder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024