Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het klinkt bijna als een kassakoopje maar de Citroën ë-C3, de nieuwe 100% elektrische troefkaart van het Franse merk is vanaf nu te bestellen. Het is de auto die zeker gezien zijn prijs vol de concurrentie aan moet gaan met o.a. vergelijkbare modellen uit Azië. Maar eigenlijk nog belangrijker, het is een van de eerste betaalbare elektrische voertuigen die gezien zijn kosten (juist in private-lease) ook voor een veel groter publiek toegankelijk is.
Hoge verwachtingen
Normaal zijn we hier niet zo van de prijzen en al helemaal niet van vergelijkingen. Maar in dit geval maken we voor deze nieuwe Citroën toch maar een uitzondering omdat de verwachtingen van deze ‘compacte B-segment crossover’ voor Nederlandse markt behoorlijk hoog zijn. Die omschrijving blijft een dingetje en zegt eigenlijk dat het een kleine SUV is, waarbij je als bereider nog steeds het gevoel hebt iets hoger te zitten.
Eigenlijk een uitgelezen model voor stedelijk gebruik, al zal menig jong gezin of ZZP’er er net zo blij mee zijn. Het is misschien wel gelijk je eerste echte elektrische ‘voiture’, want hij komt wel uit Frankrijk.
Deze potentiële hit van Citroën krijgt een prijs mee 24.920 inclusief alles. Private-lease liefhebbers gaan 359 euro per maand betalen, of als instapper 298 euro per maand inclusief SEPP-subsidie. Dit geldt alleen voor een contract o.b.v. 72 maanden, 5.000 km per jaar en met 12 aantoonbaar schadevrije jaren.
CITROËN e-C3 verkrijgbaar in 2 uitvoeringen
De nieuwe Citroën ë-C3 komt op de markt in 2 uitvoeringen. Een Citroën ë-C3 You en de Citroën ë-C3 Max. De eerstgenoemde, de Citroën ë-C3 You is het instapmodel. Deze is als model standaard uitgerust met onder meer LED-koplampen, Citroën Advanced Comfort-vering, Active Safety Brake, Citroën Head-Up Display-systeem, en Smartphone Station voor infotainment. Verder heeft hij parkeersensoren achter, cruisecontrol, airconditioning en zes airbags.
De Citroën ë-C3 MAX is aanzienlijk duurder en is verkrijgbaar vanaf 28.790 euro. Voor die 4.500 euro extra krijg je wel wat meer luxe, comfort en uitstraling. Zo heeft de ë-C3 Max lichtmetalen 17-inchwielen, een 10,25-inch touchscreen, Citroën Advanced Comfort-stoelen, LED-achterlichten, automatische airconditioning, 3D-navigatie, een inductielader voor smartphones en een achteruitrijcamera.
Beide modellen komen aanmerking voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Als particulier profiteer je hierbij van 2.950 euro overheidssubsidie op de catalogusprijs.
Elektrisch laden en de range
De nieuwe Citroën ë-C3 is uitgerust met een 44 kWh-batterij die goed zou moeten voor een actieradius van ten minste 250 kilometer. Rij je echt veel in de stad dan kan het bereik zomaar oplopen tot ruim boven de 300 km. Heb je een thuislader dan hoef je al helemaal niet na te denken over het bereik en anders moet je leren praktisch om te gaan met elektrisch rijden. En zodra je dat doet merk je gelijk dat alle verhalen over range er totaal niet toe doen.
Je went immers in no-time aan het bereik van de auto. De Citroën ë-C3 heeft optioneel een 3-fasen 11 kW-boordlader (altijd doen) en een DC-snellaadvermogen tot 100 kW. Aan een snellader kun je in de ideale situatie je ë-C3 binnen een half uurtje opladen van 20 tot 80%.
Fietsendragers en te zware e-bikes
Citroën geeft aan een maximaal trekgewicht (geremd) van 600 kilogram, met een kogeldruk van 61 kilogram. Deze zou ruim voldoende moeten zijn voor een fietsendrager inclusief twee e-bikes. Voor dat laatste moet je echt even hoofdrekenen want een zwaardere uitvoering van een fietsendrager geschikt voor e-bikes met 2 fietsen komt vrijwel aanzienlijk zeker hoger uit. Juist omdat deze ë-C3 zomaar ook de doelgroep van senioren kan gaan aanspreken is het goed dat vooraf even uit te rekenen en voor te leggen bij de leverancier waar de auto wil aanschaffen of gaat leasen.
Verder lezen over Citroën
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive27.01.2023
Citroën Ë-C4 X fastback en het einde van de SUV
Automotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive29.09.2022
Citroen Oli hoe leuk kan een conceptcar zijn
Automotive27.09.2022
Dit is de nieuwe, moderne merkidentiteit van Citroën
Nothing moves us like CitroënAutomotive14.06.2022
Stellantis maakt werk van waterstof-elektrische bestelbussen
FCEV modellen van de Opel Vivaro, Peugeot Expert en Citroën JumpyVerder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Verder lezen over mobility
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Gadgets20.06.2024
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Automotive05.02.2024
Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid
Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024Gadgets25.01.2024
Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step
Automotive11.01.2024