Automotive26.08.2015

Citroën DS 21 Electric: verleden en toekomst in één klassieker


Zweven in een 44 jaar oude en 100% elektrische DS

We gingen naar het eiland Tholen om een DS Pick Up te bekijken. Die was er, en daar komen we later op terug. Maar in plaats van in die Pick up zweven we nu in een 44 jaar oude en 100% elektrische Citroen DS Special geruisloos over Zeeuwse dreven. Alsof je in zo’n Star Trek racer zit, zonder wielen. Hij trekt op alsof ie van plan is om te gaan vliegen. Back to the past and the future in één ritje. Vergeet Tesla. Hier is de DSla. Die als type-aanduiding op de zijstijlen en rechts achter op de kofferklep ‘ELECTRIC’ als uitvoering heeft staan. Mooier kan een elektrische auto nooit meer worden.

Henk de Hooge en ik treffen het met het schitterende weer, als we eindelijk tijd gevonden hebben om bij Henk Reins op bezoek te gaan in Oud-Vossemeer. Dat voornemen hadden we als sinds eind mei, toe de ene Henk de lichtblauwe DS Pick Up van de andere Henk in Parijs had zien staan. “Daar moeten we een keer op bezoek”, appte Henk me vanuit Parijs, “die man heeft precies hetzelfde gedaan als jij met je Kever, en ook nog dezelfde kleur en dezelfde tranen plaat! De eigenaar was toen in geen velden of wegen te bekennen, maar via Citroen Nederland kwamen we aan zijn naam en adres.

Electric Citroen DSla - 22 of 55
Electric Citroen DSla - 22 of 55
Electric Citroen DSla - 32 of 55
Electric Citroen DSla - 32 of 55
Electric Citroen DSla - 24 of 55
Electric Citroen DSla - 24 of 55
Electric Citroen DSla - 25 of 55
Electric Citroen DSla - 25 of 55
Electric Citroen DSla - 34 of 55
Electric Citroen DSla - 34 of 55
Electric Citroen DSla - 43 of 55
Electric Citroen DSla - 43 of 55
Electric Citroen DSla - 44 of 55
Electric Citroen DSla - 44 of 55
Electric Citroen DSla - 39 of 55
Electric Citroen DSla - 39 of 55
Electric Citroen DSla - 38 of 55
Electric Citroen DSla - 38 of 55

Afgelopen zaterdag was het zo ver. Alleen, toen ik pas de week ervoor wat begon te Googelen, was de enige DS van Henk Reins die ik tegen kwam weliswaar zo ongeveer van hetzelfde lichtblauw als mijn VW, maar helemaal geen Pick Up. Maar wel een elektrische DS. Krijg nou wat! Henk nog maar eens even geappt: ‘Zeg, hoe zit dat nou met die DS pick up? Ik zie er geen, maar wel een lichtblauwe elektrieke.’ Henk: ‘Eelektrisch? Nee man, ik ben niet gek, ik heb ik Parijs een lichtblauwe pick up gezien en die was niet elektrisch, want die had toch echt een uitlaat. En daar gaan we naar kijken’.

Terug naar Google, en jawel, Henk Reins heeft inderdaad een geweldige mooie DS Pick Up – en trouwens ook nog een Break in de restauratie, en een mooie lange CX, maar dus ook dé unieke DS 21, ter land, ter zee, in de lucht, ter wereld: de enige 100% elektrische DS 21. Later meer over die kekke Pick Up, maar nu eerst de Electric.

Henk Reins kocht haar als onafgemaakt restauratieproject, waar iemand ooit aan begonnen was om voortijdig af te haken. Reins, de elektrische techneut, was geen plaatwerker, geen spuiter, en ook geen automonteur. Maar zo mag ie zich van ons nu wel noemen, na alles aan de electric gebouwd, geblikwerkt, gelast, gesoldeerd, vertind, geschuurd, gemonteerd en gespoten te hebben.

Electric Citroen DSla - 46 of 55
Electric Citroen DSla - 46 of 55

Want dat deed ie ook allemaal zelf, naast het inbouwen en aansluiten van de elektromotor en de twee accupakketten met in totaal 34 accu’s. Onder de motorkap, onder de stoelen, onder de achterbank, converters en controllers in de achterbak en onder de motorkap. Hij heeft er tweeënhalf jaar aan gewerkt, en er, zonder die uren geteld te hebben, ruim 20.000 euro aan materiaal in geïnvesteerd.

Reins heeft voor zijn uit 1971 daterende Special in oktober 2013 bij de RWD een type-goedkeuring verkregen. Nu, bijna twee jaar later, heeft hij iets van 20.000 probleemloze kilometers op het display én de teller staan. staan. Voornamelijk op het eiland Tholen waar hij woont, al dan niet op en neer naar de stad Tholen, waar hij als technisch directeur van Delta Glass werkt, van huis uit een gelouterd elektricien. Zoals het een ware Citrofiel beaamt spreekt hij over zijn Citroën al een zij.

De liefde voor het merk en de passie voor de DS neemt niet weg dat de reacties op zijn perfect uitgevoerde ingreep in die wereld wisselend zijn. Zoals we al merkten op de sociale media merkten, toen we deze reportage afgelopen weekeinde met een paar foto’s aankondigden.

Electric Citroen DSla - 47 of 55
Electric Citroen DSla - 47 of 55
Electric Citroen DSla - 41 of 55
Electric Citroen DSla - 41 of 55
Electric Citroen DSla - 29 of 55
Electric Citroen DSla - 29 of 55

“Twee soorten reacties”, aldus Henk, “er zijn mensen die het prachtig vinden en die me het hem van het lijf vragen. Maar op die clubdagen kom je ook mensen tegen die er van gruwen, maar ja, dat zijn van die mensen die het überhaupt verschrikkelijk vinden als er ook maar iets aan een DS verandert is. Gelukkig zijn die in de minderheid, de meeste reacties zijn positief.”

Als we het dan toch over originaliteit hebben: van de buitenkant ziet de AE-11-92 er uit zoals hij op 24 november 1971 de showroom verliet. Aan de binnenkant trouwens nagenoeg ook, het enige verschil is het centrale rechthoekige display in plaats van de autoradio, en waar normaal het klokje zit, een rond displaytje met de status van het motormanagement.

Het stopcontact voor de lader is keurig weggewerkt achter de klep waar vroeger de inlaat van de benzinetank zat.

Als ie hem start hoor je niks, want je start een elektrische auto niet, je zet het contact aan, en pas je het gaspedaal indrukt komt ie op gang. Of zullen we dat maar het elektropedaal noemen? Overigens hoor je wel een motortje pruttelen als het contact wordt geactiveerd, maar dat is de zelfs bij deze Citroen onvermijdelijke pomp, waarmee de hydro-pneumatische vering op druk gebracht en gehouden wordt. Dus begint die meteen te werken als de DS ontwaakt en vanuit de slaapstand wat hoger op zijn wielen gepompt wordt.

Electric Citroen DSla - 53 of 55
Electric Citroen DSla - 53 of 55

Verder hoor je, voordat de rijwind het enige is wat je nog hoort, met het dak open en de zon op je knar, alleen een beetje geruis. Dat zijn de 44 jaar oude versnellingsbak, en de waterpomp die de koeling van de elektrische motor regelt. “Omdat je voor de helft nog met oude techniek te maken hebt”, lacht Reins “In een moderne elektrische auto zou je die geluiden niet meer horen”.

Dat is een van de dingen die me verraste; een watergekoelde elektrische motor. En jawel, daarmee kunnen de kachels in de winter op temperatuur gebracht worden. Airco heeft ie niet. Henk wijzend, op het geopende roldak van Hollandia: “de beste airco die je kan hebben.”

Of ie nou echt af is? “Misschien nog een keer een sterkere motor, en een zwaarder accupakket voor een betere actieradius.” Die ligt nu, naar gelang de rijstijl, tussen 100 en de 150 kilometer.

Ons ritje, in verleden en toekomst tegelijk, schreeuwt om nog een ontmoeting: die tussen DSla en Tesla. Dat gaan we regelen, Een ontmoeting tussen die twee werelden: een vergelijkende rijtest tussen heden en verleden, allebei met de aandrijving van de toekomst. Wordt vervolgd.

Electric Citroen DSla - 51 of 55
Electric Citroen DSla - 51 of 55
Electric Citroen DSla - 5 of 55
Electric Citroen DSla - 5 of 55
Electric Citroen DSla - 37 of 55
Electric Citroen DSla - 37 of 55
Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

...

Verder lezen over DS Automobiles

DS Automobiles presenteert zijn derde generatie Formula E-auto: FE23

Het Franse DS Automobiles, inmiddels onderdeel van Stellantis, is al jaren succesvol in het FIA Formula E Wereldkampioenschap met het raceteam DS Techeetah. Inmiddels hebben ze ook meerdere kampioenschappen gewonnen, zowel bij de rijders al bij de constructeurs.

Automotive23.05.2024

DS Automobiles presenteert zijn derde generatie Formula E-auto: FE23

DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau

In de oude vertrekhal van het Parijse vliegveld Le Bourget, tegenwoordig een imposant lucht- en ruimtevaartmuseum, staan drie DS-modellen onder een doek te wachten op de onthulling. Drie bijzondere modellen, vernoemd naar een ware Franse held, schrijver, vliegenier en avonturier: Antoine de Saint-Exupéry.

Automotive21.05.2024

DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau

Neem je fantasie mee op avontuurlijke reizen
Roadtrip door de Bourgogne en Beaujolais met een DS7 E-Tense PHEV

Het is een mondvol, want we gaan het even hebben over de DS 7 E-Tense 300 4x4 Performance Line+, die we hierna voor het gemak afkorten als een DS7 E-Tense. Formeel zou er eigenlijk nog plug-in Hybrid achter moeten staan....

Automotive21.01.2024

Roadtrip door de Bourgogne en Beaujolais met een DS7 E-Tense PHEV

The Art of Travel: Roadtrip met een DS 9 Esprit door de Beaujolais

Ieder automerk heeft zo zijn eigen voorkeuren als het gaat over introducties van nieuwe auto’s. Van een rondje door de stad, door de bergen of een fraaie route door het land van herkomst. Soms zijn ze verrassend, soms...

Automotive20.01.2024

The Art of Travel: Roadtrip met een DS 9 Esprit door de Beaujolais

Dit is de vernieuwde DS 7, een plug-in hybride SUV

De vernieuwde DS 7 is dik, fijn, heeft lekkere rondingen zonder in te leveren aan stoerheid, is comfortabel en heel, heel erg Parijsig. Wij namen deze plug-in hybride SUV mee, naar hoe kan het ook anders, Parijs. Na ruim...

Automotive02.01.2023

Dit is de vernieuwde DS 7, een plug-in hybride SUV

De wereld van DS Techeetah tijdens de Formula E in Berlijn

Formula E, vaak genoemd als de elektrische versie van de Formule 1, het podium van Hamilton en Verstappen. Maar die vergelijking gaat niet echt op want wie verder kijkt dan alleen het feit dat er snelle bolides over een...

Automotive19.05.2022

De wereld van DS Techeetah tijdens de Formula E in Berlijn

DS introduceert de volledig nieuwe DS 4 en DS 4 Crossback

DS Automobiles heeft deze week tijdens een online event de volledig nieuwe DS 4 en DS 4 Cross onthuld. Of de 4.4 meter lange het toonbeeld is van de avant-garde waarmee het Franse merk zich graag laat vergelijken is niet...

Automotive05.02.2021

DS introduceert de volledig nieuwe DS 4 en DS 4 Crossback

Wel als Hybrid nog niet volledig elektrisch
DS-X E-tense: supercar van de toekomst

"Waar technologie en poëzie elkaar vinden: Een opwindende en gepassioneerde auto met een ontwerp zo licht als een veertje, zo stil als een zuchtje adem voor adembenemende prestaties." Dat schrijft DS Automobiles over h...

Automotive27.06.2019

DS-X E-tense: supercar van de toekomst

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit