Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
Ok, vrijwel ieder merk heeft inmiddels een SUV rondrijden. Ook Citroën heeft natuurlijk al een tijdje een echte SUV in haar assortiment te weten de Citroën C5 Aircross. Het is misschien wel de meest comfortabele en veelzijdige SUV in het segment. Hoewel de basis identiek is als die van de Peugeot 3008 of de Opel Grandland X is de auto meer dan onderscheidend te noemen. In het kort kun je hem samenvatten met de woorden; stoer, comfortabel en snel.
Als kind kreeg ik van mijn vader mee dat het bij de Citroën gaat om de fenomenale vering. Hier waren de Fransen heer en meester in. Als Citrofiel begon hij zijn “auto carrière” in een eend. Het merk Citroën groeide met ons als gezin mee of wij groeide met het merk mee, het is maar net hoe je ernaar kijkt. In ieder geval ben ik opgegroeid met een Citroën BX, Citroën Xantia en uiteindelijk een XM. De afgelopen jaren ben ik Citroen eerlijk gezegd een beetje uit het oog verloren. Of het nu de C1, C3 of de C4 Cactus was, ik had er niet heel veel mee. Maar tijden veranderen!
Comfort class SUV; alles gericht op comfort!
De Citroën Aircross is een verschijning. Hij oogt stoer, dynamisch en is groot. Natuurlijk lijkt hij veel op de C3 Aircross maar de C5 is echt substantieel groter. Opvallend zijn de heerlijke en comfortabele stoelen. De Fransen noemen dit advanced comfort seats waarbij ze de ontwikkeling van deze zetels samen hebben gewerkt met specialisten uit de matrassen industrie. De verwarmde en elektrisch verstelbare stoelen zitten heerlijk. Normaliter heb ik de neiging om zowat te liggen in een auto. Bij de Citroên C5 Aricross heb ik de stoel juist wat hoger en rechtop gezet waardoor je nog meer het gevoel hebt dat je in een hoge en krachtige SUV zit. Ook achterin heb je opvallend veel ruimte en zitten de stoelen heel comfortabel. Samen met de speciaal aangebrachte dempers in het onderstel zorgt dit voor een hele comfortabele rijervaring. De Fransen blazen als het ware de oude USP weer nieuw leven in.
Naast de vering is de C5 opvallend stil. Nee, hij is (nog) niet stil zoals bij de elektrische auto’s van tegenwoordig maar je merkt binnen niet aan het omgevingsgeluid dat je 130 kilometer per uur op de snelweg rijdt. Zowel van buiten als van binnen heeft hij typische Fransen / Citroen kenmerken en heeft hij natuurlijk ook wat weg van de Peugeot en de Opel. De gebruikte materialen ogen kwalitatief net als de nette afwerking. Het digitale scherm op je dashboard heeft bijvoorbeeld absoluut overeenkomsten met Peugeot. Belangrijke hierbij is dat het duidelijk, overzichtelijk en aan te passen is op jouw persoonlijke behoefte. Zelf vind ik het bijvoorbeeld prettig dat de navigatie recht voor me op het dashboard wordt getoond.
Gezinsauto
Je kunt behoorlijk wat bagage meenemen. Het is zelfs naar eigen zeggen de SUV met het grootste bagageruimte in zijn segment. Dit komt enerzijds natuurlijk door de inhoud van 580 liter maar anderzijds ook door de rechte achterklep waardoor je vrij efficiënt met deze ruimte kunt omgaan. Het is dan ook niet voor niets een echte gezinsauto. Wat ook ideaal is, is dat er 3 aparte en verstelbare stoelen op de achterbank zitten. Verder zit er echt alles op en aan. Denk bijvoorbeeld aan de 20 rij-hulpsystemen en de 6 connectiviteitstechnologieën die in de auto zijn verwerkt.
Ja, en last but nog least; de C5 is snel. In de uitvoering die ik heb gereden zat je binnen 8,6 seconden van 0-100 kilometer per uur. Hij had een topsnelheid van 211 km/h en een maximum vermogen van 177 PK.
Elektrische variant van de C5 komt eraan: Aircross SUV Hybrid
Het merk Citroen is zoals gezegd meer dan terug en kondigt zelfs de eerste plug-in hybride aan. De C5 Aircross SUV Hybrid is het eerste model van een nieuwe lichting geëlektrificeerde auto’s. Citroën wil tegen 2025 van elk model in het assortiment een elektrische variant aanbieden. De nieuwe plug-in hybride van Citroën komt medio juli 2020 naar Nederland. De Citroën C5 Aircross SUV Hybrid combineert een krachtige, 180 pk sterke PureTech benzinemotor met een 80 kW sterke elektrische motor die tussen de benzinemotor en de speciale ë-EAT8-transmissie is gepositioneerd. De elektromotor wordt gevoed door een 13,2 kWh sterke Li-Ion batterij die het mogelijk maakt om tot 50* kilometer elektrisch te kunnen rijden. In hybride modus levert de voorwielaangedreven SUV een systeemvermogen van 225 pk en een maximumkoppel van 320 Nm dat al bij lage snelheden beschikbaar is.
Hij heeft ook een geavanceerd remsysteem dat energie opslaat die vrijkomt bij remmen of snelheid minderen. De vrijgekomen energie wordt vervolgens gebruikt om de accu op te laden tijdens het rijden, voor een grotere elektrische actieradius.
De C5 Aircross SUV Hybrid krijgt een frameloze binnenspiegel met een speciale blauwe verlichting die wordt geactiveerd als de auto in volledig elektrische modus rijdt. Leuk detail is dat deze verlichting ook buiten de auto zichtbaar wordt, zodat het ook voor de overige weggebruikers duidelijk is dat de auto elektrisch rijdt. Op het grote digitale dashboard krijg je inzicht in de prestaties van de motor en het samenspel tussen de elektrische aandrijving en de benzinemotor .
Comfort met een hoofdletter C
Zoals ik hierboven al schreef was de C5 al ongekend comfortabel door zijn goede vering, heerlijke stoelen en het beperkte omgevingsgeluid. De C5 Aircross SUV Hybrid gooit hier met haar gevarieerde Advanced Comfort® programma van Citroën nog een schepje bovenop. Hierbij komt natuurlijk ook nog eens dat je met een elektrische aandrijving echt vrijwel niets hoort. De speciale akoestische ruiten die nog minder exterieur geluid binnenlaten zorgen er echt voor dat het wel heel stil gaat worden..
Snel en gemakkelijk laden
De nieuwe plug-in hybrid van Citroën is op verschillende manieren te laden. Met een 32 A wallbox en de optionele 7,4 kW boordlader neemt het laden minder dan twee uur in beslag. Met een regulier stopcontact laadt de batterij op in maximaal 7 uur, afhankelijk van het type aansluiting. Uitgesteld laden is ook mogelijk: het laadmoment kan eenvoudig worden ingesteld via het multimediasysteem in de auto of de My Citroën app.
Verder lezen over Citroën
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive25.01.2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel
Automotive05.07.2023
Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij
Automotive27.01.2023
Citroën Ë-C4 X fastback en het einde van de SUV
Automotive15.12.2022
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland
Automotive29.09.2022
Citroen Oli hoe leuk kan een conceptcar zijn
Automotive27.09.2022