08.03.2016
Automotive

Citroën C4 Cactus een auto van uitersten

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

De Citroën C4 Cactus is compromisloos, je vindt hem prachtig of echt spuuglelijk, daar tussen zit helemaal niets. Citroën moet dat hebben geweten toen de eerste ontwerpen van de tekentafel naar de marketingafdeling werden verstuurd. “Durven we het aan deze auto echt op de markt te gaan brengen” moet de opperbaas van het Franse merk hebben gedacht.

Toen hij badend in zweet na 3 slapeloze nachten en de nodige flessen wijn te hebben leeggedronken weer terugkeerde in de realiteit, wist hij het zeker. Er was geen keuze, geen compromis, deze auto ‘de Cactus’ komt op de markt en gaat het nieuwe succes van Citroën worden.

Citroen_cactus_1
Citroen_cactus_1
Citroen_cactus_2
Citroen_cactus_2
Citroen_cactus_3
Citroen_cactus_3
Citroen_cactus_4
Citroen_cactus_4
Citroen_cactus_6
Citroen_cactus_6

Ruim een jaar na de lancering heeft hij z’n gelijk gekregen, de C4 Cactus is een succes net als de vele kritieken. Je hoeft hem niet mooi te vinden met die verschrikkelijk lelijke zijkant, zoals de haters hem beschrijven. Het gaat erom of de wagen voldoet aan de huidige norm van autorijden, zuinig, veilig, ruim en afgestemd op de consument van morgen. Na een weekje rijden met m’n Cactus 1.6 HDi, in Nederland het bestverkochte model, kunnen we zo’n beetje alles afstrepen.

De Cactus is een moderne en opvallende verschijning, de reacties zijn vaker positief dan omgekeerd, de auto rijdt zuinig, is ongekend ruim vanbinnen en gedraagt zich zoals je dat van een ‘Franse voiture’ mag verwachten. En eigenlijk ben je dan klaar met het reviewen want wat wil een fabrikant nog meer. Maar laten we toch nog even teruggaan naar het ontwerp en hoe de wagen uiteindelijk is gestyled.

Citroen_cactus_10
Citroen_cactus_10

Citroen brengt de auto op de markt in een aantal opvallende kleuren en dat lijkt in alles de juiste keuze. Dit is geen auto die je in 50 tinten grijs wilt hebben, wit zie je vaak maar hadden ze wat mij betreft mogen skippen ook al is de vraag nog zo groot en lijkt ‘de kleur’ voor veel autobezitters het alternatief voor de 50 … Het zou passen bij het compromisloze, eigenwijs en misschien zelfs een tikkeltje eigengereide imago van de Cactus. Mijn zwarte editie is op de grens, kleurloos maar door de subtiele rode accenten en de fraaie zwarte velgen mag hij er eigenlijk best wel wezen. Details die bij dit soort auto’s het verschil maken en het eigenwijze karakter bevestigen.

Airbump

Het bijzondere kleurenpallet van de Cactus zal meer tijd hebben gevergd dan misschien lijkt. Het vraagt lef en bravoure en zal een doelgroep aanspreken die de Cactus voldoende onderscheidend vindt om hem of haar (afhankelijk van de kleur) op zijn oprit te parkeren. Of het een statement is weet ik niet maar er zijn 237 andere modellen te bedenken die het verschil niet maken. Dat doet deze Cactus wel en daarmee verdienen de bedenkers een groot compliment. Wat bij alle Cactussen (meervoud van een Cactus) hetzelfde is zijn de opvallende zijkanten die je auto beschermen tegen het asociale gedrag in parkeergarages wat deels wordt veroorzaakt door te smalle parkeervakken die ooit op de grond zijn geschilderd toen de friet nog een kwartje koste.

Citroen_cactus_5
Citroen_cactus_5

Je kunt het fenomeen negeren maar wie om zijn auto heen loopt kan zich zonder veel creativiteit toch voorstellen dat je als fabrikant iets met die zijkanten wilde doen. Een andere reden is anders niet denkbaar. Hoeveel schetsen het heeft gekost weet ik niet, maar de verguisde zijkant heeft wel degelijk zo zijn voordelen. Zo lijken de dakrails eerder te zijn ontworpen om de auto te laten vliegen dan dat je je kunt voorstellen hier ooit met goed fatsoen een skibox op te kunnen monteren. Daarmee blijkt uit alles dat de ontwerpers hun uiterste moeite moeten hebben gedaan om de auto in alle details bijzonder te maken.

Vanbinnen valt het dashboard op door het hoekige stuur en de display die alleen de hoog noodzakelijke informatie toont. De rest van de informatie alsmede de bediening gebeurt via het grote TFT-scherm wat we herkennen van het familiefeestje bij Peugeot. Je snapt de keuzes om alle functionaliteit hierin te stoppen. Hoe geeky wij ook zijn, je beseft dat de vele interactie die mogelijk is je ook verdrijft van de concentratie die nodig is bij veilig autorijden. Innovatie omdat het kan, en passend in een tijd waarbij onze smartphone belangrijker is geworden dan welk ander apparaat ook.

De voorstoelen zijn even wennen voor iedereen die uit een auto stapt met sterk voorgevormde stoelen die vooral steun geven aan de zijkant. Dat is bij de Cactus wel anders. De stoelen zijn bijna ouderwets recht en geven je een soort Retro-gevoel. Zitten doen ze goed maar wie steun zoekt zal deze missen. Verder is de Cactus gewoon een heel ruime auto waar menig gezin met kinderen blij van wordt.

Citroen_cactus_7
Citroen_cactus_7
Citroen_cactus_8
Citroen_cactus_8
Citroen_cactus_9
Citroen_cactus_9
Citroen_cactus_11
Citroen_cactus_11

De prijs voor een C4 Cactus begint in Nederland bij 16.690 euro. Hiervoor krijg je een bijzonder opvallende auto met maar liefst 21 kleurcombinaties inclusief het opvallende Airbump concept. Wil je meer weten over de vele mogelijkheden en uitvoeringen van de C4 Cactus, kijk dan even op de officiële website van Citroën.

Share this post