Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het Cité de l’Automobile in Mulhouse wordt nogal eens omschreven als het grootste automobielmuseum ter wereld. Of dat werkelijk zo is, valt moeilijk te bepalen want er is nogal wat concurrentie op dat vlak. Maar een ding is wel zeker, hier vind je echt de grootste verzameling Bugatti’s die je ooit gaat tegenkomen. Vanaf de eerste modellen tot aan de nieuwste Bugatti Veyron en met als hoogtepunt de persoonlijke Royale van Ettore Bugatti. Smullen dus voor de fans.
Het bijzondere museum werd in 2006 volledig gerenoveerd en speelt nadrukkelijk in op een zo’n groot mogelijke doelgroep. Hier staan niet alleen rijen met klassiekers waar je langs hekjes mag lopen. Het Cité de l’Automobile is net zo goed een interactieve reis door de auto-industrie. Daardoor is het museum leuk voor jong en oud. Overal vind je bewegende beelden (28 films worden er dagelijks vertoond) op grote plasma-schermen. Zo vind je er simulatoren waar je zelf de de trillingen, het schudden en het geluid van een F1 kunt meemaken. Net zoals dat je in een simulator jezelf over de kop kunt laten gaan. Een oude auto aanslingeren of een wiel van een F1 bolide verwisselen waar je wel wat langer over gaat doen dan de mannen bij Red Bull in het team van Max Verstappen. Aardig is ook de grote verzameling trapauto’s die we nog nooit ergens zijn tegenkomen. Aan het grote terras aan de achterzijde ligt nog een klein racebaantje dat soms wordt gebruikt voor demonstraties van (klassieke) auto’s.
De geschiedenis van auto’s
Maar natuurlijk draait het in het Cité de l’Automobile in Mulhouse in eerste instantie om de geschiedenis van de auto. Wie het museum gaat bezoeken doet dit via een lange brug naar een futuristisch en modern pand waarvoor auto’s door de lucht vliegen. Eenmaal binnen word je verrast door een donkere gang met bijzondere en verrassende video’s. Hierna daal je af in het walhalla van de auto-industrie en Bugatti. De auto’s staan in lange rijen naast elkaar opgesteld. Je kunt je als je dit wilt laten rondrijden met een elektro-car maar dat is echt alleen aan te raden als je een handicap hebt. Je kunt verder gebruik maken van de gratis vertaal headsets die eenvoudig zijn te bedienen en je alle informatie kunnen geven over de auto’s waarvan je meer wilt weten.
Zoals gezegd duik je in historie van de automobielindustrie te beginnen met de eerste Peugeot-modellen, we zijn niet voor niets in Frankrijk. Het aantal Franse auto’s voert zeker de boventoon in de gehele collectie ook al vind je wel degelijk ook andere merken. Liefhebbers van de Formule 1 krijgen er een mooi overzicht van de ontwikkeling van deze razendsnelle raceauto’s. Het echte hoogtepunt is en blijft toch de imposante verzameling van 217 Bugatti’s, allen eigendom van de gebroeders Schlumpf. Het wordt er letterlijk blauw voor je ogen al zijn de klassiekers van begin vorige eeuw soms oogstrelend mooi. Hoeveel waarde hier werkelijk binnen staat is niet bekend (lees: mag niet bekend worden gemaakt) Oude auto’s en oude meesters (schilderijen) zijn een vermogen waard en vaak net zo uniek.
De verzamelwoede van de gebroeders Schlumpf
Het museum in Mulhouse dankt zijn hele verzameling aan de verzamelwoede van de gebroeders Schlumpf. In eerste instantie zou je denken ‘wat geweldig dat twee blijkbaar zeer rijke broertjes zoveel geld konden investeren in deze bijzondere verzameling’. Maar niets is minder waar helaas want de Schlumpfs zijn meer dan omstreden. Hans en Frits Schlumpf waren in de vorige eeuw succesvolle ondernemers en eigenaar van een textielconcern waar honderden mensen werkten. Door hun verzamelwoede en arrogantie (lees: de manier waarop zij Bugatti-bezitters wisten te benaderen om hun auto te verkopen) onttrokken zij in de jaren waarin zij hun verzameling wisten op te bouwen steeds meer geld uit de onderneming met als tragisch dieptepunt een uiteindelijk faillissement waardoor iedereen op straat kwam te staan.
Bijzonder was dat niemand eigenlijk wist wat de broers met al die kostbare klassiekers van plan waren. De vele Bugatti’s die zie aan wisten te schaffen werden nadat ze gerestaureerd waren door een team van 40 speciaal opgeleide monteurs opgesteld in een lege fabriekshal. Plannen voor een museum, wat voor het grote publiek toegankelijk zou worden, bestonden niet. Het was een verzamelwoede die uiteindelijk redelijk uit de hand is gelopen zonder winnaars met als tragisch dieptepunt het faillissement van de fabriek in 1976. Dit betekende ook het persoonlijk faillissement van de gebroeders Schlumpf die direct na het sluiten van de fabriek naar het buitenland vertrokken.
Schuldeisers wilden de volledige de autoverzameling eigenlijk zo snel mogelijk verkopen maar dat ging blijkbaar de mensen in de regio net iets te ver. Dankzij een stichting met kapitaal van de Kamer van Koophandel in Mulhouse en Peugeot wist men de de verzameling uiteindelijk te redden. Het duurde echter nog vijf jaar voordat in 1981 voor het eerst de deuren van het privémuseum werden geopend voor het publiek.
De grote hal van het museum met de lange gangen en kiezelsteentjes op de vloer om brandgevaar te voorkomen zou nog steeds in dezelfde staat zijn als dat de Schlumpfs het allemaal bedacht hadden. In het museum staan vandaag ruim 425 auto’s met als hoogtepunt de eerder genoemde ‘Royales’ waarvan er maar zeven exemplaren ooit zijn gemaakt. De beide Schlumpfs hebben nooit kunnen genieten van hun verzameling en zijn jarenlang verbannen geweest van ‘hun levenswerk’. Het verhaal is dat Fritz Schlumpf in Zwitserland is overleden zonder nog één keer zijn auto’s te hebben mogen zien. Broer Hans zou enkele jaren geleden nog eenmaal een kijkje hebben mogen nemen.
Verder lezen over Peugeot
Automotive23.05.2024
VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive31.01.2024
Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort
Automotive14.09.2023
Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik
Stellantis zet in op 700 kilometer, maar dat moet nog bevestigd wordenAutomotive24.08.2023
EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd
Automotive16.04.2023
Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic
Automotive06.01.2023
Peugeot Inception Concept: dit mag je verwachten vanaf 2025
Verder lezen over Travel
Lifestyle28.10.2024
4 dingen om op te letten als je een bungalowtje boekt
Lifestyle22.07.2024
3 tips voor een fantastische vakantie in eigen tuin
Lifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoEntertainment18.03.2024
St. Patrick’s Day: de viering in Dublin in 50 foto’s
Lifestyle14.02.2024
5 reizen die echt je horizon verbreden
Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Lifestyle14.01.2024
Wintersporter, vergeet je je tolvignet niet?
Lifestyle03.01.2024