Automotive03.10.2023

Chinese automerken rukken op, maar heel hard gaat het nog niet


Verkoop marktaandeel blijft dit jaar nog steken onder 4 procent

Je hoort het al maanden: de Chinese (elektrische) automerken zijn hard op weg de Nederlandse (en Europese) consument te veroveren. Bij mij, als ex-Mobile Cowboy, wekt dat een déjà vu op van een jaar of acht geleden. Toen werden dezelfde voorspellende (of onheilspellende zo je wilt) verhalen in grote getalen over smartphones gepubliceerd. Dat is uiteindelijk – vooral met ‘dank’ aan een Westerse anti-spionage (en angstcampagne) – niet uitgekomen. De vraag is nu of de oprukkende Chinese auto-industrie, en dan dus vooral de EV-merken en -fabrikanten, de voorspellingen wel waar kunnen maken.

Aantal Chinese EV’s op Nederlandse wegen nog beperkt

In Nederland valt het tot op dit moment nog wel mee. Natuurlijk, een nieuwe auto kopen doe je een stuk minder snel dan een nieuwe smartphone. Die laatste hebben een gemiddelde levensduur van net iets meer dan twee jaar. Een auto gaat veel langer mee, ook als je voor een (private) lease kiest. Het is dus onzin om te denken dat automerken als BYD, Nio, Xpeng en MG, die amper twee jaar op de Nederlandse en Europese markt actief zijn, binnen enkele jaren gerenommeerde merken als Volkswagen, Ford, Opel, BMW, maar ook Hyundai en Kia – die het de laatste vier jaar extreem goed doen – zomaar achter zich laten.

Tijd om dus, net als begin dit jaar, weer eens even te kijken hoe de zaken er voor de Chinese EV-merken voor staat. Zoals al eerder gemeld dit jaar, gaat het in 2023 een stuk beter met de verkoop van nieuwe auto’s dan de jaren daarvoor. Dit jaar koerst de Nederlandse automarkt af op een stijging van 25 tot 30 procent voor wat betreft de verkoop van nieuwe auto’s.

Een op de 25 nieuw verkochte auto’s is een ‘Chinees’

Van die aantrekkende markt profiteren vrijwel alle automerken; ook de nieuwkomers uit China. Toch is het succes van deze merken nog relatief beperkt. Kijkend naar het verkoopmarktaandeel van dit jaar, dan zijn de gezamenlijke Chinese automerken goed voor net geen 4 procent van de totale autoverkopen. In harde cijfers: van de bijna 287.000 auto’s die dit jaar (t/m september) verkocht zijn, waren er een dikke 11.000 van een van de Chinese merken: Aiways, BYD, Geely (Lynk), Honqui, Lotus, MG, Nio en XPeng. Van eventuele andere Chinese merken worden de verkoopcijfers nog niet gespecificeerd. Wat ook het vermelden waard is, is het feit dat BYD, Geely (Lynk) en MG samen goed zijn voor meer dan 96 procent van alle verkochte Chinese auto’s in Nederland.

Een verkoop marktaandeel van 4 procent is natuurlijk niet slecht voor relatief nieuwe merken – de door Chinese eigenaren overgenomen Europese automerken zoals MG en Lotus even buiten beschouwing gelaten. Ter vergelijk, vorig jaar lag het verkoop marktaandeel van deze merken na de eerste drie kwartalen om net iets meer dan 2 procent. Daar waar de autoverkopen overall dus met 25 tot 30 procent stijgen, weten de Chinese merken een verdubbeling te realiseren.

BYD is een van de drie succesvolste Chinese automerken in Nederland.
BYD is een van de drie succesvolste Chinese automerken in Nederland.

Het loopt nog niet storm

Kortom, het mag dan nog niet stormlopen, maar de nieuwkomers wekken wel degelijk steeds meer de interesse van potentiële kopers. Daar zullen de relatief vriendelijke prijskaartjes die aan veel van die Chinese EV’s hangen, zeker een rol bij spelen.

Wat dat betreft wordt het interessant om te zien hoe de prijsdalingen van Tesla, plus de aangekondigde komst van meer goedkopere EV’s van de ‘gevestigde’ automerken zoals VW, van invloed zullen zijn op de groei van het aantal Chinese EV’s op de Nederlandse en Europese wegen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over China

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Chinezen zetten de laatste dagen video's online van auto's die rare bollingen hebben. Wat gebeurt er?

Automotive12.08.2024

Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

Infoblox heeft een belangrijke doorbraak geboekt in onderzoek naar cybercriminaliteit met de onthulling van een groep cybercriminelen, die de naam "Vigorish Viper" heeft gekregen. Dit is een Chinees georganiseerd misdaadsyndicaat dat gebruikmaakt van geavanceerde technologie om te profiteren van de wereldwijde illegale sportgokindustrie ter waarde van $1.700 miljard. Het syndicaat heeft ook banden met witwaspraktijken en mensenhandel operaties in heel Azië. Deze ontdekking van Infoblox betekent een belangrijke mijlpaal in de voortdurende strijd tegen wereldwijde cybercriminaliteit door middel van DNS-intelligentie.

Cybercrime25.07.2024

Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox

banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrie
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Een nieuwe rechtszaak tegen Temu stelt dat het Chinese platform er aantoonbaar ver in gaat: het zou je tekstberichten op je telefoon meelezen.

Cybercrime01.07.2024

Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam iets af (-3%) naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen

Online01.07.2024

Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Tech in Asia22.05.2024

Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai

Verder lezen over Elektrische auto

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Vanaf vandaag is de nieuwe Lexus RZ 300e te zien bij Nederlandse Lexus-dealers. Deze voorwielaangedreven versie van de batterij-elektrische Lexus RZ is leverbaar in 6 verschillende uitrustingsniveaus. De Lexus RZ 300e vormt het nieuwe startpunt voor de RZ line-up, zonder daarbij in te leveren op de kenmerken die het batterij-elektrische model zo bijzonder maken. Elke Lexus RZ 300e beschikt over dezelfde 150 kW/204 pk sterke en efficiënte aandrijflijn. Met zijn netto batterijcapaciteit van 64 kWh beschikt de Lexus RZ 300e over een WLTP-range van maximaal 480 kilometer.

Automotive04.09.2024

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland