Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het aantal elektrische voertuigen groeit in rap tempo. Noorwegen is koploper als het gaat om de aanschaf van elektrische auto’s maar ook in Nederland groeit de vloot van dit soort wagens in een rap tempo. Beperkende factoren zijn nu nog de leverbaarheid en het ontbreken van voldoende laadpunten.
Het eerste probleem is iets waar autofabrikanten nog in moeten schakelen. Zo hebben er in Noorwegen al meer mensen ingetekend voor de nieuwe Opel Ampera-E dan Opel in één jaar kan produceren. Een luxeprobleem of komt het door een te afwachtende houding van de fabrikant? Laadpalen onderweg is een ander probleem. In the ‘middle of somewhere’ staan ze voorbijgangers aan te kijken, in stedelijke gebieden en hoofdsteden zijn er vaak te weinig. En als de overheid vandaag niet schakelt ontstaan er vanzelf nieuwe modellen.
Chargie
Zo is vandaag in Engeland een pre-launch van Chargie, een Airbnb-model voor elektrische voertuigen. Eigenlijk verbazend dat iemand dat nog niet eerder heeft bedacht. Met Chargie kunnen EV-rijders toegang krijgen tot wall-mounted laadpunten van andere EV-eigenaren die zijn aangemeld voor de Chargie service.
De manier waarop Chargie werkt is eenvoudig en lijkt op die van Airbnb. De eigenaar die zijn auto wil opladen kan de Chargie-website een boekingsaanvraag versturen naar de bezitter van een wall-mount. De huiseigenaar kan daarna het profiel van de persoon die de boeking maakt beoordelen en hem al dan niet accepteren. Zodra de reservering is bevestigd betaalt de aanvrager via Chargie de gemaakte oplaadtijd en ontvangen beide partijen een bevestiging.
De eigenaar van de wall-mount ontvangt een extra vergoeding tussen de drie en vijf euro. De bedenkers van Chargie rekenen een kleine fee voor de bemiddeling dat wordt gehalveerd als de aanvrager al een eigen laadpunt op het netwerk heeft geplaatst. Kosten voor registratie en zoeken zijn gratis en deelnemende huishouders kunnen specificeren wanneer hun eigen eenheden beschikbaar zijn.
We zijn benieuwd of ook in Nederland een dergelijke service snel van de grond gaat komen.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024