Automotive04.01.2017

CES: De Faraday Future FF 91 gaat sneller en verder dan de beste Tesla


Wel pas vanaf 2018

Tesla is de koning van de elektrische auto’s. Als je een auto wilde die zich kon meten met de snelste productiewagens ter wereld had je weinig andere keus dan een Tesla Model S P100D met Ludicrous mode. Volgens uitdager Faraday Future is dat nu verleden tijd. Zij kwamen voor het tweede jaar op rij naar de CES, maar in plaats van de 1000 PK Batmobiel die ze vorig jaar lieten zien was de startup uit Californië, die door Chinees geld wordt ondersteund, er dit keer om hun nieuwe productieauto te laten zien, de FF 91.

Batterij

Het geheim van de FF 91 is de batterij, die met 130 kW tot maximaal 1050 PK levert en de auto meer dan 600 kilometer bereik geeft. Dit in tegenstelling tot de al genoemde Model S die het met een 100kW batterij met 100 kilometer minder bereik genoegen moet nemen. De 0-100 tijd, altijd belangrijk in dit soort penismetingen onder automakers, zit op een waanzinnige 2,39 seconden. Dat is feitelijk sneller dan alle productieauto’s ter wereld. Dan is het natuurlijk altijd leuk om even een plaagstootje te geven richting Tesla door een ’test’ te doen en vast te leggen.

De FF 91 wordt volgens Faraday echter ook de meest verbonden auto ter wereld. Er zit namelijk een dubbele WiFi-antenne in zodat de auto natuurlijk een rijdende hotspot is, maar je ook alle apparaten die je maar kunt dragen kunt verbinden met de auto en zo dus ook makkelijk kunt streamen naar de verschillende HD-schermen die in de auto zitten.

Autonoom

Natuurlijk is het ook de bedoeling dat de FF 91 autonoom wordt en door gebruik te maken van 13 radar-, 12 ultrasone en één 3D lidar-sensor in combinatie met 10 camera’s zou dat geen probleem moeten zijn. Parkeren is al geen probleem, maar het hangt natuurlijk af van de software of het rijden ook zo goed en veilig gaat zijn als bij de concurrentie. De FF 91 is natuurlijk ook nog niet klaar, want de productie gaat pas in 2018 van start, wat effectief betekent dat je er pas tegen 2019 echt eentje zal kunnen kopen.

Dat niets voor niks komt blijkt ook uit de prijs, want je zult voor een FF 91 wel tussen de 150.000 en 200.000 dollar moeten gaan neertellen. Het voordeel is dat de batterij-architectuur modulair is en dat Faraday Future makkelijk een ander type auto zou kunnen maken voor een andere doelgroep door de batterij anders over de auto te verdelen. Zover zijn we echter nog lang niet: laat ze eerst die FF 91 maar eens op de markt brengen.

[Afbeeldingen © Faraday Future]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden