De vooruitgang op het gebied van kunstmatige intelligentie maakt voertuigen slimmer, reactiever en beter in staat tot het nemen van de juiste beslissingen in alle denkbare verkeerssituaties. Langzaam komen we op het punt waarop je kunt gaan vertrouwen dat je (autonome) auto altijd de juiste keuze zal gaan maken.
Zover is het echter nog niet omdat er nog teveel onvoorspelbare situaties zijn die eerst moeten worden begrepen door de intelligente robots in deze nieuwe generatie van auto’s. Het is misschien nog wel het grootste struikelblok voor het realiseren van volledig autonoom rijden.
De National Aeronautics and Space Administration (NASA) stond voor vergelijkbare uitdagingen bij de ontwikkeling van hun ruimteverkenners. NASA is er uiteindelijk in geslaagd om de problemen succesvol op te lossen door gebruik te maken van een technologie-grid waarmee interactie tussen de ruimteverkenner en de mensen op aarde naadloos verloopt. De luchtverkeersleiding van een luchthaven is ook zo’n omgeving waar dagelijks complexe uitdagingen opgelost moeten worden. Want zelfs met twee piloten in een cockpit is er altijd iemand in de verkeerstoren die extra hulp kan bieden bij het oplossen van problemen en aangepaste navigatie-instructies kan geven.
Nissan heeft samen met NASA gekeken naar hoe bovengenoemde concepten toegepast kunnen worden voor een baanbrekende nieuwe technologie, genaamd “Seamless Autonomous Mobility”, kortweg SAM. Het doel van SAM is om het mogelijk te maken dat miljoenen autonome auto’s probleemloos kunnen deelnemen aan het verkeer. SAM is er niet alleen voor voertuigen van Nissan, maar voor alle voertuigen.
De samenwerking tussen mens en machine vormt de ruggengraat van SAM. Het doel is niet om de mens te verwijderen uit het systeem, maar juist om menselijke intelligentie strategischer te gebruiken om zo een groter systeem van autonome mobiliteit te ondersteunen – maar ook om de kunstmatige intelligentie van voertuigen te verbeteren.
Seamless Autonomous Mobility biedt een veilige manier van navigeren in onvoorziene situaties die zich voordoen op de straten in een stad, zoals ongevallen, onbekende obstakels op de weg en een andere omgeving die een autonoom voertuig misschien niet meteen herkent.
Stel: een autonoom voertuig rijdt door de straten van een stad en komt bij een ongeluk uit. De politie gebruikt handgebaren om het verkeer te regelen. Lidar-technologie, camera’s en andere on-boardsystemen bekijken de situatie. In deze situatie zijn alleen sensoren niet genoeg om te auto te laten begrijpen welke actie vereist is. SAM waarschuwt in zo’n geval het command center. Een mobiliteitsmanager neemt tijdelijk de besturing van het voertuig over om het naar een nieuwe route te begeleiden. De route wordt vervolgens in het voertuig geladen, zodat die zijn weg kan vervolgen.
Zodra de nieuwe route is bepaald, distribueert de kunstmatige intelligentie de informatie via de cloud naar de duizenden andere voertuigen, zonder menselijke bemoeienis. Andere autonome voertuigen die dezelfde route rijden, manoeuvreren zo rond het obstakel heen zonder hulp van de mobiliteitsmanager. En dat alles in een paar seconden.
De NASA VERVE-technologie, gebruikt om de ruimteverkenners te volgen en aan te sturen, vormde het startpunt van Nissans SAM-platform. Ruimteverkenners van NASA maken gebruik van autonome technologie om obstakels te vermijden en om andere routes te berekenen door onvoorspelbare en onontdekte omgevingen. Het terrein heeft grote invloed op de besluitvorming van een autonoom voertuig. NASA-supervisors tekenden daarom de gewenste route uit en stuurden deze route ter uitvoering naar de ruimteverkenners. Volgens NASA zou dit een blauwdruk kunnen zijn hoe ruimtevaarttechnologie in de auto-industrie kan worden toegepast.
Momenteel kan één mobiliteitsmanager gemakkelijk de supervisie over minimaal tien voertuigen aan. Als de autonome technologie verbetert, kunnen minder mobiliteitsmanagers meer voertuigen overzien – van grotere afstand. Er zijn diverse factoren die bepalen hoeveel managers nodig zijn, zoals hoe druk de zone is en welke service het voertuig biedt, denk hierbij ook aan robo-taxi’s, robo-shuttles of robo-koeriersdiensten.
Niet alleen Nissan maar de gehele auto-industrie is erbij gebaat als SAM gaat slagen en werkelijkheid wordt. De samenwerking tussen mensen en autonome auto’s van welk merk dan ook is essentieel voor het slagen van een veiligere toekomst op de weg voor iedereen die deelneemt aan het verkeer.