Automotive09.01.2017

CES 2017: Nissan wil auto’s menselijk gedrag aanleren


Als auto’s autonoom moeten kunnen rijden moeten ze niet alleen de infrastructuur begrijpen. Wie er nog meer aan het verkeer deelnemen en hoe wij als mensen reageren op iedere denkbare verkeerssituatie zullen we deze autonome auto’s aan moeten gaan leren. Het is zoiets als ons menselijk gedrag kopiëren & plakken in de artificiële intelligentie van een auto. Doen we dat goed, zeg maar heel goed, dan valt er veel te winnen. Als mens kan onze aandacht in de auto soms verslappen en laten we het al helemaal maar niet hebben over whats-appende bestuurders die geen flauw benul meer hebben wat er om hen heen in het verkeer gebeurt. Een seconde te laat reageren kan fatale gevolgen hebben. Autonome voertuigen kunnen mits voorzien van de juiste broncode van ons gedrag het verkeer veiliger maken en autorijden naar een andere dimensie brengen.

SAM (Seamless Autonomous Mobility)

Inmiddels werkt Nissan al jaren met een team onder leiding van de Nederlander Dr. Maarten Driehuis en Dr. Melissa Cefkin (Principal Researcher en Design Anthropologist), beide verbonden aan het Nissan Research Center in Silicon Valley, aan dit zeer complexe vraagstuk waar de (on)voorspelbaarheid van ons gedrag moet worden uitgelegd aan robots die onze auto’s moeten gaan besturen. Alle vergaarde kennis is vertaald naar een nieuwe technologie onder de naam SAM wat staat voor “Seamless Autonomous Mobility”. SAM moet helpen om autonome auto’s sneller op de weg te brengen. Nissan heeft in nauwe samenwerking met NASA een technologie ontwikkeld welke kunstmatige intelligentie van de auto bundelt met ‘in the cloud’-informatie om autonome auto’s te helpen met het navigeren, ongeacht de omgeving.

Maarten Driehuis passioneel pratend over autonome auto`s en SAM
Maarten Driehuis passioneel pratend over autonome auto`s en SAM

Verkeerssituaties

Probeer er maar achter te komen hoe wij reageren op complexe verkeerssituaties. Deze kunnen per land of continent nog eens flink verschillen. Bedenk maar dat een ritje over de Amsterdamse grachten niets heeft te maken met autoritje door het centrum van Parijs, Tokyo of in een stad als New Dehli. Nissan heeft om ons menselijk gedrag te analyseren hiervoor op drukke kruispunten vergaand onderzoek gedaan hoe wij reageren op complexe verkeerssituaties die ogenschijnlijk door ons als een vanzelfsprekendheid worden opgelost. Denk aan drukke kruispunten zonder stoplichten met dubbele rijbanen en oversteekplaatsen. Wie mag als eerste oversteken, wat gebeurt er als iemand plotseling terugloopt op een zebra, een auto voorrang neemt terwijl hij daar geen recht op heeft enz. En wat denk je van de bijna niet voorspelbare fietsers. Of dat een bestuurder wenkt met ‘ga jij maar eerst’. Wij mensen lossen dat moeiteloos op maar kunnen autonome auto’s dit ook als de software consequent zich aan de regels wil houden.

Oplossingen

Het antwoord is nee, robotauto’s zullen zich volledig moeten aanpassen aan de onvoorspelbaarheid van mensen. Een challenge waar het team van Maarten Sierhuis en Melissa Cefkin oplossingen voor moet zien te vinden. Dat we in staat moeten zijn dit autonome voertuigen aan te kunnen leren is voor Nissan geen vraag meer. De enige vraag is wanneer en wat is sociaal geaccepteerd om deze robotauto’s echt los te laten in het verkeer. Bedenk de situatie dat de auto wacht op een voetganger die gaat oversteken maar de voetganger aangeeft dat de auto voor mag gaan. Wie zich gaat verdiepen in verkeerssituaties gaat begrijpen hoe complex deze eigenlijk zijn. Als je dit spiegelt op z.g. autonome auto’s die keurig op de snelweg rechtdoor rijden en een bochtje kunnen maken en inhouden voor een voorganger is dat allemaal kinderspel vergeleken bij verkeerssituaties op kruispunten. De lat ligt daarom enorm hoog.

Onvoorspelbare verkeerssituaties die moeten worden begrepen door autonome voertuigen
Onvoorspelbare verkeerssituaties die moeten worden begrepen door autonome voertuigen
SAM geeft de genomen beslissing door aan de cloud voor andere autonome voertuigen
SAM geeft de genomen beslissing door aan de cloud voor andere autonome voertuigen

Hoe werkt het werkelijk in ons hoofd. We nemen eerst de situatie in ons op. Daarna maken we in een split second de beslissing die ons juist lijkt wat als gevolg een reactie geeft, stil blijven staan, gas geven, ontwijken. Die beslissingen nemen we op een kruispunt afzonderlijk in iedere auto. Het is wetenschappelijk ongekend complex hoe beslissingen hier worden genomen. De aannames moeten met behulp van artificiële intelligentie (AI) worden omgezet in code die de auto weet te vertalen en hierdoor is staat moet zijn altijd de juiste beslissing te nemen. Als uitgangspunt zijn daar altijd de geldende verkeersregels maar deze kunnen overruled worden als de situatie hierom vraagt. Als mens nemen we dit soort beslissingen in ‘a split second’. Autonoom rijdende auto’s moeten die beslissingen als een vanzelfsprekendheid ook kunnen nemen en in staat worden geacht zelfs een betere oplossing te kiezen.

Autonoom rijden in 1969 met Dustin Hoffman en Jon Voight in Midnight Cowboy \
Autonoom rijden in 1969 met Dustin Hoffman en Jon Voight in Midnight Cowboy

Dit alles is de wereld waar kunstmatige intelligentie, robots en mensen samenkomen. Hoe gaan we elkaar begrijpen zodat we ook sociaal elkaar gaan begrijpen als we deelnemen aan het verkeer. Als dat lukt wordt het verkeer veiliger, scheelt het jaarlijks 10-duizenden verkeersslachtoffers en wordt efficiënter gebruik gemaakt van de infrastructuur. Zoiets heet een uitdaging. Maarten Driehuis eindigde met de woorden “en dit gebeurt sneller dan je denkt“. Laten we hopen dat hij gelijk heeft.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over CES

​CES 2024: laptops draaien anno 2024 vooral om gewicht en AI

CES 2024 is over een paar uur weer voorbij en hoewel het jammer is: we zien graag zoveel mogelijk nieuwe uitvindingen, was het wel een stampvolle editie. We hebben het al gehad over de gekke gadgets en de robots, over de...

Gadgets12.01.2024

​CES 2024: laptops draaien anno 2024 vooral om gewicht en AI

​CES 2024: de leukste robots die je straks misschien thuis hebt

In Las Vegas wemelt het momenteel van de robots. Deze consumentenbeurs laat zien wat er allemaal aankomt op dat gebied. Robots zijn natuurlijk eigenlijk gewoon AI tegenwoordig, maar dan in een fysieke vorm gegoten, En da...

Technology11.01.2024

​CES 2024: de leukste robots die je straks misschien thuis hebt

CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app

Door het scannen van een speciale bewegende digitale code op de CES in Las Vegas kon Constantijn van Oranje als eerste een bestand volledig offline ontvangen op zijn telefoon. De technologie voor deze offline manier van...

Startups11.01.2024

CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app

CES2024: Samsung toont het foldable scherm 2.0

In Las Vegas is de CES in alle hevigheid losgebarsten. Samsung is daar natuurlijk ook aanwezig en op de eerste dag heeft de Koreaanse fabrikant meteen uitgepakt. Nee, nog geen ‘Unpacked’ party voor nieuwe smartphones...

Mobile10.01.2024

CES2024: Samsung toont het foldable scherm 2.0

CES 2024: de gekste gadgets die op CES 2024 te zien zijn

Doorschijnende televisies, robots, dubbelvouwende telefoons en meer: CES 2024 is AAN. We zien allerlei vreemde gadgets en uitvindingen de revue passeren en dat is een feestje. Dit zijn de gekste gadgets die we tot nu toe...

Gadgets09.01.2024

CES 2024: de gekste gadgets die op CES 2024 te zien zijn

​Samsung: De toekomst van de smartphone vouwt een andere kant op

CES 2024 is in volle gang en waar we gisteren al bespraken dat het het tijdperk gaat worden van doorzichtige televisies (althans, waarschijnlijk eerst vooral voor beurzen en presentaties), zien we ook dat Samsung plannen...

Mobile09.01.2024

​Samsung: De toekomst van de smartphone vouwt een andere kant op

​CES 2024: De toekomst van televisie is transparant

Eén van de grootste techbeurzen van het jaar is weer bezig, CES. Het is in Las Vegas en veel bedrijven die iets betekenen in de consumententechnologie zijn er aanwezig om de nieuwste snufjes te laten zien. Morgen vertel...

Gadgets08.01.2024

​CES 2024: De toekomst van televisie is transparant

Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

Begin 2024 gaan er in totaal 70 Nederlandse startups naar de techbeurs CES in Las Vegas om daar hun innovatieve technologische oplossingen te presenteren aan potentiële klanten en investeerders. Het gaat om uitdagingen...

Startups16.11.2023

Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

Verder lezen over Nissan

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Nissan geeft in-car entertainment een nieuwe betekenis met de nieuwe Townstar Karaok-e. Deze bestelwagen maakt het niet alleen mogelijk om onderweg je favoriete nummers luidkeels mee te zingen, maar toont ook de oneindige mogelijkheden van de Townstar-modellen.

Automotive15.05.2024

Deze Nissan is een karaokelounge op wielen

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan hyper: introduceert bijzonder busje

Nissan heeft een nieuwe concept-car geïntroduceerd, namelijk de Hyper Tourer. Het gaat om een busje waarin je bijna zit alsof je in een limousine hebt plaatsgenomen. Heel luxe, heel ruim, maar het is ook van de buitenka...

Automotive17.10.2023

Nissan hyper: introduceert bijzonder busje

Nissan brengt in Europa alleen nog elektrische auto’s uit

We zullen nog heel lang Nissans zien rijden op fossiele brandstoffen, maar vanaf nu worden die niet meer in de Nissan-fabriek gemaakt voor levering in Europa. Europa krijgt van het merk alleen nog elektrische bolides. He...

Automotive25.09.2023

Nissan brengt in Europa alleen nog elektrische auto’s uit

En presenteert Concept 20-23
Racer Jann Mardenborough: ‘s nachts spookrijden was de grootste stunt

Gran Turismo is sinds woensdag in de bioscoop en die film vertelt op spectaculaire wijze het nog spectaculairdere verhaal van een échte gamer-turned-racer: Jann Mardenborough. De coureur, op wiens echte leven deze film...

Automotive11.08.2023

Racer Jann Mardenborough: ‘s nachts spookrijden was de grootste stunt

Van gamer naar coureur
Nissan wil EV’s inzetten om liften van stroom te voorzien

Nissan werkt met Hitachi aan een oplossing waarbij de stroom van EV’s in noodgevallen gebruikt kan worden als stroomvoorziening in gebouwen. Denk bijvoorbeeld aan het leveren van elektriciteit aan liften wanneer door e...

Automotive27.01.2023

Nissan wil EV’s inzetten om liften van stroom te voorzien

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Je kunt bij LEGO wel een paar toffe auto’s vinden, maar soms heeft de leverancier van plastic steentjes het niet helemaal bij het rechte eind. De Volkswagen-bus, die is bijvoorbeeld niet helemaal rond genoeg. Ben je op...

Automotive15.10.2022

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Dit zijn de nieuwe Nissan’s! Qashqai, X-trail olala, de Ariya

Eindelijk, we mogen! Op 16 en 17 maart waren we in Madrid om kennis te maken met de zes nieuwe electrifying modellen van Nissan. Toegeven Nissan is een beetje laat, want na de introductie van de Leaf in 2010 als eerste e...

Automotive23.03.2022

Dit zijn de nieuwe Nissan’s! Qashqai, X-trail olala, de Ariya

Verder lezen over Toekomst

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go