Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Gorilla Glass zit al in een hoop mobiele telefoons en hoewel de variant die gewoon geen ster in je display maakt als je smartphone voor de zoveelste keer op de grond klettert weet bijna iedereen dat je serieus je best moet doen om het glas van een smartphone echt kapot te krijgen. Niet alleen dat, er zitten allerlei extra lagen in dat glas die extra mogelijkheden bieden voor smartphone-gebruikers.
De glazen auto
Het was te verwachten dat Corning, de makers van het speciale glas, zich ook richting de auto-industrie zouden gaan begeven. Het glas in een auto krijgt een steeds prominentere rol en het zou ook handig zijn als het wat slimmer was, dus de match is dan snel gemaakt. Op de CES dit jaar blijkt dat ze het heel serieus nemen: Corning heeft een auto laten bouwen waarin alle glas aan de buitenkant van Gorilla Glass is gemaakt, maar dat is lang niet alles.
Glassboard
Aan de binnenkant hebben ze het hele dashboard voorzien van glas, een display tussen de chauffeur en de bijrijder in gezet en een speciaal touchscreen-stuur laten maken. Nu is dat meer een design-issue dan iets anders natuurlijk, maar Corning weet dat het belangrijk is dat al dat glas zo veilig moet zijn. Daarom kan het glas voor de automarkt nog meer hebben dan wat we gewend zijn van onze smartphones als het gaat om temperatuur en druk. Ook een steentje tegen de ruit hoeft niet meteen meer een flinke ster te veroorzaken, want de schade blijft altijd beperkt.
Dunner en lichter
Niet alleen dat, Gorilla glass kan met minder dikte net zo sterk zijn als het glas dat nu gebruikt wordt en ook nog eens makkelijker in bochten gegoten kan worden om de steeds spannendere rondingen in auto’s te kunnen voorzien van glas – mét alle extra’s. Het is bijvoorbeeld vrij gemakkelijk om een glasplaat te maken met een extra laagje die met een druk op de knop te blinderen is. Ook touchscreens en een HUD in het glas worden zo heel makkelijk om te implementeren.
Alles bij elkaar betekent het dat onze auto’s, elektrisch of anderzijds, nóg meer informatie kunnen overbrengen zonder ruimte te moeten verspillen in het dashboard aan metertjes en displays. Met de extra veiligheid die Gorilla glas biedt zou het goed kunnen dat we in onze nieuwe auto’s ook gewoon kunnen rekenen op glas dat multifunctioneel is en tegen een stootje kan. Kunnen de mensen in de passagiersstoel eindelijk stilgehouden worden met een filmpje, in plaats van de hele tijd ‘meehelpen’ met rijden.
[Afbeeldingen © Corning]
Verder lezen over CES
Gadgets12.01.2024
CES 2024: laptops draaien anno 2024 vooral om gewicht en AI
Technology11.01.2024
CES 2024: de leukste robots die je straks misschien thuis hebt
Startups11.01.2024
CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app
Mobile10.01.2024
CES2024: Samsung toont het foldable scherm 2.0
Gadgets09.01.2024
CES 2024: de gekste gadgets die op CES 2024 te zien zijn
Mobile09.01.2024
Samsung: De toekomst van de smartphone vouwt een andere kant op
Gadgets08.01.2024
CES 2024: De toekomst van televisie is transparant
Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024