Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Uit onderzoek van de American Automobile Association (AAA) blijkt dat de systemen die ervoor moeten zorgen dat auto’s bij een naderende botsing automatisch afremmen en tijdig tot stilstand komen slechts in beperkte mate werken. Met name bij aanrijdingen die doorgaans tot meer gewonde chauffeurs en passagiers leiden – frontaal bij een afslaande tegenligger en van de zijkant wanneer bijvoorbeeld geen voorrang verleend wordt, biedt brake-assist nog maar weinig soelaas.
Kop staart botsing alleen bij lage snelheid voorkomen
De AAA voerde een test uit met vier standaard voertuigen die allemaal voorzien waren van remassistentie. Voor zogenoemde kop-staart aanrijdingen waren de resultaten nog best goed. Mits de snelheid waarmee gereden werd onder de 50 km/u bleef.
Tijdens de eerste test reden de auto’s met 30 mph (ongeveer 48 km/h) richting een stilstaande voorligger. In 17 van de 20 gevallen voorkwam de remassistent dat een aanrijding plaatsvond. Daarna werd de snelheid opgevoerd naar 40 mph (ca. 64 km/h). Met die snelheid werd nog slechts in 6 van de 20 tests een aanrijding voorkomen.
Frontale en botsingen van zijkant niet te voorkomen
Bij botsingen die doorgaans tot veel meer schade en slachtoffers leiden, blijkt de remassistent echter nauwelijks te werken. Dan gaat het over aanrijdingen in de flank en frontale botsingen. In de VS zijn dergelijke aanrijdingen goed voor bijna 40 procent van alle dodelijke slachtoffers die vallen bij aanrijdingen tussen twee auto’s.
Uit de test bleek dat geen enkele auto met brake-assist dergelijke aanrijdingen konden voorkomen. Sterker nog, de driver assist systemen van deze voertuigen gaven voor de aanrijding zelfs geen enkele waarschuwing dat er gevaar op handen was. Kortom, er is nog heel wat werk aan de winkel voordat auto’s volledig autonoom aanrijdingen kunnen voorkomen.
Verder lezen over Auto
Automotive30.10.2024
Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF
Automotive24.10.2024
De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit
Automotive23.10.2024
10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum
Automotive18.10.2024
Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Je krijgt minder snel een boete op je verkeersboete
Technology16.09.2024
Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size
De Ferrari onder de autostoelen?Automotive16.08.2024