Automotive22.09.2022

Brake-assist werkt nog (lang) niet optimaal


Test laat zien dat de meeste ernstige aanrijdingen niet voorkomen kunnen worden.

Uit onderzoek van de American Automobile Association (AAA) blijkt dat de systemen die ervoor moeten zorgen dat auto’s bij een naderende botsing automatisch afremmen en tijdig tot stilstand komen slechts in beperkte mate werken. Met name bij aanrijdingen die doorgaans tot meer gewonde chauffeurs en passagiers leiden – frontaal bij een afslaande tegenligger en van de zijkant wanneer bijvoorbeeld geen voorrang verleend wordt, biedt brake-assist nog maar weinig soelaas.

Kop staart botsing alleen bij lage snelheid voorkomen

De AAA voerde een test uit met vier standaard voertuigen die allemaal voorzien waren van remassistentie. Voor zogenoemde kop-staart aanrijdingen waren de resultaten nog best goed. Mits de snelheid waarmee gereden werd onder de 50 km/u bleef.

Tijdens de eerste test reden de auto’s met 30 mph (ongeveer 48 km/h) richting een stilstaande voorligger. In 17 van de 20 gevallen voorkwam de remassistent dat een aanrijding plaatsvond. Daarna werd de snelheid opgevoerd naar 40 mph (ca. 64 km/h). Met die snelheid werd nog slechts in 6 van de 20 tests een aanrijding voorkomen.

Frontale en botsingen van zijkant niet te voorkomen

Bij botsingen die doorgaans tot veel meer schade en slachtoffers leiden, blijkt de remassistent echter nauwelijks te werken. Dan gaat het over aanrijdingen in de flank en frontale botsingen. In de VS zijn dergelijke aanrijdingen goed voor bijna 40 procent van alle dodelijke slachtoffers die vallen bij aanrijdingen tussen twee auto’s.

Uit de test bleek dat geen enkele auto met brake-assist dergelijke aanrijdingen konden voorkomen. Sterker nog, de driver assist systemen van deze voertuigen gaven voor de aanrijding zelfs geen enkele waarschuwing dat er gevaar op handen was. Kortom, er is nog heel wat werk aan de winkel voordat auto’s volledig autonoom aanrijdingen kunnen voorkomen.

Via

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Auto

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

De automatische noodrem waarvan steeds meer auto’s worden voorzien blijkt echt levens te redden. Ze worden steeds beter in het voorkomen van ongelukken. 

Automotive24.10.2024

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Een museum met alleen maar Alfa Romeo's, hoe groot zou dat zijn? Heel groot, zo blijkt, want in het Alfa Romeo Museum zijn honderden auto's te zien.

Automotive23.10.2024

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Weet je KITT nog? Het is de zwarte bolide van de Knight Rider: nu wordt de Rivian niet in een Pontiac Trans Am veranderd, maar wel zoiets.

Automotive18.10.2024

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Je krijgt minder snel een boete op je verkeersboete

Al is het natuurlijk nog steeds het goedkoopst om gewoon geen boetes te rijden natuurlijk.

Automotive11.10.2024

Je krijgt minder snel een boete op je verkeersboete

Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size

Een goede en veilige kinderstoel is essentieel om kinderen tijdens een autorit goed te beschermen. Ze verminderen het risico op letsel bij ongelukken door kinderen op de juiste manier te positioneren en beschermen tegen impact. Een goedgekeurde kinderstoel die past bij de leeftijd, lengte en gewicht van het kind is cruciaal voor maximale veiligheid. Het is belangrijk om de kinderstoel correct te installeren en ook regelmatig te controleren. Kies dan ook altijd voor een stoel die voldoet aan de Europese veiligheidsnormen.

Technology16.09.2024

Dit is de opvolger van de veiligste autostoel: Anoris T2 i-Size

De Ferrari onder de autostoelen?
Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika

Kei-cars zijn ontzettend schattig, maar je ziet ze weinig. Steeds minder zelfs, want ze worden op meer plekken in de wereld geband.

Automotive16.08.2024

Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika