Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Ah, Nederland en haar regeltjes. Soms kun je er gek van worden. De regel dat je met een elektrische auto niet meer onnodig bij een laadpaal mag blijven staan, zal voor veel EV-rijders als geroepen komen. Sommige gemeenten hebben een dergelijke regel al opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Maar er zijn ook wel enkele kanttekeningen bij te plaatsen. Hoe dan ook, vanaf nu kun je dus beboet worden wanneer je volledig opgeladen elektrische bolide onnodig bij een laadpaal staat. De boete bedraagt 95 euro, en dat is zonder de wettelijke administratiekosten.
Het is een laadpaal, geen lang parkeren plek
Je leest er her en der vaak over. EV-rijders die zich beklagen dat een laadpaal bezet gehouden wordt door een elektrische auto die al (lang) opgeladen is en dus plaats had kunnen maken voor de volgende groene energierijder. Het probleem speelt niet bij snelladers zoals die van FastNed, maar des te meer bij de (openbare) laadpalen die je op steeds meer plekken in steden, dorpen, bij winkelcentra en op andere parkeerplaatsen ziet.
Sommige EV-rijders vinden het wel handig, zeker als het druk is op de betreffende parkeerplaatsen, dat ze met hun elektrische bolide nog altijd een plekje kunnen vinden bij een laadpaal. Natuurlijk, dat mag en zolang je auto ook daadwerkelijk moet opladen is daar niks mis mee. Maar, wat als de auto opgeladen is en jij bent nog lang niet klaar met je boodschappen, of er is geen andere vrije ‘gewone’ parkeerplaats meer? Dan moet je in principe toch de laadpaal vrijmaken zodat een andere EV-rijder er gebruik van kan maken. Om op te laden dus, niet om er lekker even een paar uurtjes, met een ingestoken laadkabel, te parkeren.
95 euro boete dreigt
Enfin, vanaf nu kun je voor het onnodig bezet houden van een laadpaal in steeds meer gemeenten dus beboet worden. Zij passen daarvoor de APV aan. De boete, als je ‘gepakt’ wordt door de lokale handhavers, bedraagt doorgaans 95 euro (plus administratiekosten). Tsja, en dan is het voordeel van elektrisch rijden wel even teniet gedaan. Zoals gezegd, veel EV-rijders zullen daar blij mee zijn en het een terechte boete vinden.
Maar, er zijn ook situaties te bedenken waarbij het uitdelen van een boete misschien wat overdreven is. Stel, je hebt geen ‘eigen’ laadpaal, of walbox, aan huis maar er staat verderop in de straat wel een openbare laadpaal. Je komt ’s avonds thuis van een drukke werkdag en moet de volgende ochtend weer op pad. Dan wil je natuurlijk met een volle accu vertrekken.
Je zet je EV dus bij de openbare laadpaal en steekt de kabel in om op te laden. Een uur of zes later, het is dan midden in de nacht, is de accu vol. Dan moet je vanaf nu dus eigenlijk je auto verplaatsen zodat de laadpaal weer vrij is. Moet je dan de wekker zetten? Of neem je het risico dat later die nacht een (over)ijverige handhaver of agent voorbij rijdt en een bekeuring onder je ruitenwisser klemt?
Eerste rechtszaak gevoerd, en verloren
De eerste rechtszaak tegen een boete voor het onnodig bezet houden van een laadpaal is inmiddels ook al gevoerd, en verloren. Een automobilist in Noordwijk, waar de APV al in enkele jaren voorziet in een regel voor het gebruik van laadpalen, kreeg in 2020 een boete. Die vocht hij aan en onlangs diende het beroep in die rechtszaak. Eerder had hij al bot gevangen bij de kantonrechter.
De beboete bestuurder claimde dat hij bij zijn auto had moeten blijven om de regel niet te overtreden. Het hof besliste, net als de kantonrechter, anders. Volgens hem geven laadpalen vaak de resterende laadtijd aan en met de capaciteit kan de bestuurder ook zelf ongeveer uitrekenen hoe lang het duurt voordat de accu vol is en er dan voor zorgen dat hij terug is bij zijn EV om die te verplaatsen.
Het klinkt misschien ietwat onwaarschijnlijk dat handhavers en agenten midden in de nacht op pad zijn om boetes voor het onnodig bezet houden van laadpalen gaan uitschrijven. Maar, dit kan natuurlijk ook overdag gebeuren. Of in het weekend als je weg gaat met de fiets, om te wandelen, of met je andere auto terwijl je EV aan de openbare laadpaal staat.
Laten we toch vooral hopen dat de handhavers en agenten een beetje rekening houden met de dagelijkse, en nachtelijke, werkelijkheid van het opladen van EV’s aan openbare laadpalen. Een ijdele hoop wellicht, maar dat zal de (nabije) toekomst, wanneer nog meer verhalen van (vermeend onterechte) boetes opduiken.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024