Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Als eerste heeft BMW in Duitsland van de lokale autoriteit het ‘Kraftfahrtbundesamt’ (KBA) goedkeuring gekregen voor het inzetten van het systeem voor autonoom rijden op de openbare weg. Het betreft de zogenoemde autosnelweg-assistent van BMW. Daarmee kunnen en mogen eigenaren van de nieuwste uitvoering van de BMW 5-serie op de snelweg letterlijk handsfree rijden.
Handsfree met 130 km/h over de Autobahn
De functie komt in Duitsland beschikbaar in de nieuwste sedan uitvoeringen van de BMW 5-serie. In de VS en Canada is hetzelfde systeem ook al beschikbaar in de 7-serie van BMW. In Duitsland heeft de KBA wel bepaald dat de autosnelweg-assistent alleen gebruikt mag worden bij snelheden tot 130 kilometer per uur. En uiteraard alleen als de verkeerssituatie (drukte, weersomstandigheden) dat toelaten.
Volgens BMW maakt de autosnelweg-assistent het rijden in een BMW nog comfortabeler. “Hierdoor kunnen chauffeurs hun handen van het stuur halen en tijdens het rijden in een comfortabele houding plaatsen. De nieuwste versie van de BMW snelwegassistent, die voor het eerst wordt aangeboden in de nieuwe BMW 5 Serie Sedan, is ook aangevuld met een wereldprimeur: de actieve rijstrookwisselassistent met visuele bevestiging”, aldus BMW.
Die laatste functie, het automatisch van rijstrook wisselen – bijvoorbeeld om een andere auto in te halen – niet nieuw, maar BMW heeft dat nog een stuk veiliger gemaakt. De chauffeur moet die functie namelijk ‘starten’ door in zijn buitenspiegel te kijken. Pas dan zal de auto zelf van rijstrook wisselen.
Maximum snelheid afdwingen met autonoom rijden?
De maximale snelheid voor het gebruik van het systeem is wettelijk dus begrensd op 130 kilometer per uur. Dat is op veel Duitse autobahnen natuurlijk nog wel een dingetje. Er wordt al tientallen jaren gesproken over de invoering van een algemene, landelijk geldende, maximale snelheid op autosnelwegen in Duitsland, maar de auto-industrie houdt dat nog altijd tegen. Wellicht dat de invoering van Assisted Driving systemen voor autonoom rijden een maximum snelheid in Duitsland uiteindelijk wel voor elkaar krijgen.
Verder lezen over BMW
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive11.07.2024
Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive08.09.2023
BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming
Automotive28.08.2023
Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW
Entertainment02.05.2023
Bundesliga kijken op het scherm in je BMW
Automotive02.05.2023
10 auto-roadtrips uit films die je prima na kunt doen
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024