Zoek je een functionele motorfiets voor dagelijks vervoer waarmee je ook offroad kunt, of op motorvakantie, dan ben je ongetwijfeld al op de BMW R1250GS Adventure gestuit. Maar is deze zware jongen opgewassen tegen alles waarvoor je hem wilt inzetten? Wij testten de laatste versie van de GS.
Sinds 1980 maakt BMW al Adventure-motoren met de bekende GS-naam. In die ruim 40 jaar heeft BMW het een en ander geleerd en is de GS zelfs de motorfiets geworden waar alle andere Adventure-motoren mee worden vergeleken. Dat dit een hele goede motorfiets is, is duidelijk: de GS is namelijk al 10 jaar op rij de best verkochte motorfiets van Nederland. Of deze gemotoriseerde stalen ros iets voor jou is, dat is natuurlijk heel persoonlijk en afhankelijk van wat je zoekt in een motor. Dit is wat je in ieder geval zal vinden in de BMW R1250GS Adventure:
De R1250GS Adventure heeft een mooi, stoer en sportief design, ondanks zijn fikse afmetingen. Het is knap hoe BMW de GS nog steeds herkenbaar heeft gehouden en tegelijkertijd heeft gemoderniseerd. De scherpe neus die doet denken aan de snavel van een roofvogel past perfect in het algehele ontwerp. Het model dat wij testten is uitgerust met het optionele verlichtingspakket (à 1077 euro).
Hiervoor krijg je een andere koplamp, duidelijke knipperlichten die ook meedoen als dagrijverlichting en remlicht, plus twee led-spotjes op de valbeugels voor een stoerdere look en beter licht in allerlei omstandigheden. Een flink prijskaartje, maar het levert wel zijn bijdrage aan de knapheid van de motor.
Ook het instrumentenpaneel is zeer geslaagd. In plaats van de traditionele tellers is de GS voorzien van een TFT-kleurenscherm dat zelfs in de volle zon prima is af te lezen. Op dit scherm kun je alle informatie van de motor aflezen: van de trip-gegevens tot de bandenspanning. Je kunt zelfs de navigatie dit scherm tevoorschijn halen. Er is veel te zien op het scherm, maar het voelt niet druk en blijft overzichtelijk.
We raden wel aan de motor aan te schaffen met de stoere koffers die BMW beschikbaar heeft. Er is namelijk niet veel opbergruimte aanwezig, waardoor je niet eens de ruimte hebt om een schijfremslotje mee te nemen in de motor.
Over de volgende punten hebben wij ons meerdere malen achter onze oren gekrabd… Waarom zijn de knoppen op het stuur van de GS niet verlicht? Met alle functies die je kan bedienen op het stuur en de hoeveelheid knoppen mag je toch wel verwachten dat er een lampje achter zit.
Ook het mechanisme om het windscherm te verstellen is een beetje vreemd. Het is een grote draaiknop waar je 4 of 5 slagen aan moet geven om het windscherm helemaal naar boven of beneden te verstellen. En dan zit het ook nog aan de rechterkant van het scherm, de kant waar de gashendel ook zit. Totaal niet praktisch.
Ook lijkt het een onnodig ouderwetse keuze om een grote aan/uit knop op de motor te plaatsen op de plek waar je normaal het contactslot kunt verwachten. De GS is een Keyless-go motorfiets, dus die knop had beter gepast tussen de andere bedieningsknoppen op het stuur, wat veel concurrenten wel doen. Waarom moeten we herinnerd worden aan wat was, en niet ervaren wat nu is?
Tot slot zijn de spiegels erg klein en lijken wat goedkoop. Dit is een motorfiets van 20.000 tot 30.000 euro, maar er zitten mooiere spiegels op sommige scooters van een tiende van de prijs. Dit zijn echter de enige punten van kritiek op het design, want de rest is prima in orde. De motor is mooi afgewerkt en voelt heel degelijk aan. Het is zeker een motor waarmee je in positieve zin opvalt op de snelweg.
BMW’s paradepaardje maakt gebruik van een 2 cilinder-boxermotor. Een onderdeel dat ook zijn oorsprong vindt in de jaren ’80, maar nu volledig is gemoderniseerd. Waar dit in de tijd van luchtgekoelde cilinders een geniaal idee was, is het nu meer een nostalgisch ding dat het merk en vooral de GS zo herkenbaar maakt. Wel heeft BMW natuurlijk de tijd gehad om het idee te perfectioneren.
Deze moderne watergekoelde 1254cc variant van de boxermotor heeft maar liefst 136 PK (100KW) en een koppel van maximaal 143Nm. Een nadeel zou kunnen zijn dat de motor nogal groot, breed en met zijn 268 kilo niet bepaald een lichtgewicht is. Het formaat en het gewicht van de zwaarlijvige GS kunnen heel intimiderend overkomen, maar gelukkig is hier nog weinig van te merken zodra je gaat rijden.
Ook is het motorblok voorzien van een soort klepregelingssysteem genaamd ShiftCam. Je hebt 2 verschillende standen op je nokkenassen die ervoor zorgen dat je een geleidelijke, rustige motor hebt bij het rustig rijden en een wat agressievere stand waar de kleppen helemaal open gaan voor betere prestaties als je wat sportiever wil rijden. Dit wordt automatisch geregeld afhankelijk van je input op de gashendel.
Aan het motorblok gekoppeld zit een versnellingsbak met 6 versnellingen die is voorzien van een quickshifter. Deze zorgt ervoor dat je zowel met het op- als terugschakelen geen koppeling hoeft te gebruiken. Dit is technologie direct uit de racerij, omdat je dan zo min mogelijk tijd verliest tussen de versnellingen door. BMW kiest er echter voor hem net even anders af te stellen. Deze werkt heel mooi rustig als je ook ontspannen rijdt. Trek je echter op met pit, dan voel je iedere keer wanneer je schakelt heftige schokken. Deze tech lijkt dus meer voor comfort en niet zozeer voor de prestaties.
De eindoverbrenging naar het achterwiel vindt plaats door een cardan. Omdat een cardan een gesloten en onderhoudsarme manier van eindoverbrenging is, is dit voor een Adventure-motor de juiste keuze. Hij is weliswaar een stuk zwaarder dan een ketting: je wil niet in de wildernis stranden met een geknapte ketting, omdat deze te droog is geworden door al het stof. Gebouwd voor avontuur dus.
Voordat je wegrijdt is het raadzaam om de BMW Motorrad-app te downloaden op je telefoon. Met deze app kun je contact maken met de motor en verschillende informatie raadplegen. Je kunt zien hoeveel benzine er nog in de tank zit, hoe ver je daarmee komt en wanneer er een servicebeurt nodig is. Ook is het mogelijk om automatisch ritten op te nemen en te delen met andere rijders.
De mooiste functie is het navigatiesysteem in de app, die je met behulp van Bluetooth op het dashboard van de motor kunt tonen. Zo heb je alles overzichtelijk op één scherm (inclusief hoe hard je mag rijden) en heb je geen apart navigatiesysteem meer nodig. Ook is er een mogelijkheid om je muziek te bedienen met de bediening op het stuur. Hier is echter een speciale BMW-helm voor nodig.
Bij het rijden op de motor merk je dat de vering van de motor in al zijn beschikbare standen vaak net ietsjes te zacht of meteen te hard is. Maar, zodra je boven de 30 km per uur komt is de BMW R1250GS een hele fijne motor om mee te rijden. Alles onder die snelheid voelt door het gewicht en de afmetingen toch nog een beetje lomp aan. Als je in de binnenstad van een grote stad woont en daar zelden uit moet, kan een elektrische motorscooter wellicht beter geschikt zijn. Zodra je de GS geeft wat hij graag wilt, namelijk lange snelwegen of snelle, bochtige wegen, dan voel je dat hij zich daar het meeste thuisvoelt.
Omringd door luxe met snufjes zoals cruise control, een verwarmd zadel en handvatten en actieve vering, voorkom je wat je op veel andere motoren wel hebt: dat je na een lange rit helemaal gebroken afstapt. Nu zijn al die (vaak optionele en prijzige) snufjes heel lekker als je de motor gebruikt om dagelijks naar je werk te rijden of tijdens de lange motortrips. Maar zodra je de GS meeneemt op een offroad-avontuur kan het allemaal best eens in de weg gaan zitten. Stel je voor dat je de motor tijdens het crossen een keer laat omvallen… Dan werken al die 268 kilo’s je eerder tegen dan mee.
Zelfs als je normaliter niet van Adventure-motoren houdt en liever een sportieve, meer Spartaanse motor rijdt, kun je R1250GS Adventure waarschijnlijk waarderen. R1250GS Adventure laat zien dat hij zeker sportief kan rijden, terwijl je jezelf verder vrij luxe vervoert. De motor voelt veilig en tegelijkertijd moedigt hij het rij-enthousiasme aan met de vele hulpmiddelen die er beschikbaar zijn. Zo beschikt hij over en een zes-assige boordcomputer, waardoor slimme tractiecontrole en bochten-ABS mogelijk zijn.
Zelden voelden we ons op twee wielen zo veilig en machtig. Het is dan ook niet voor niets dat de GS al 10 jaar de best verkochte motorfiets is in Nederland. De BMW R1250GS Adventure is een luxe apparaat met een degelijke, mooie afwerkeing. Net als zijn voorgangers is een ware kameleon: hij past zich aan aan wat je ermee wil doen. Als dit is wat je zoekt in een motorfiets, is er geen betere dan de BMW R1250GS. Kijk wel uit met de opties, want hij wordt al snel prijzig. Ons testmodel heeft een adviesprijs van 29.424 euro, maar de R1250GS Adventure is al te bestellen vanaf 23.300 euro.