Automotive11.11.2020

BMW NEXTGen 2020, technologie als basis voor de toekomst van mobiliteit


Introductie BMW iX3 de eerste SAV (Sport Activity Vehicle)

Het aftellen is begonnen, over een jaar moet de visie van BMW werkelijkheid worden. Ergens in het najaar komt er een moment dat de langverwachte BMW Vision iNEXT naar buiten wordt gereden. De geboorte van de eerste BMW iX wat gelijk de nieuwe naam van deze futuristische auto is. Maar misschien moeten we ook maar eens een nieuwe naam bedenken voor het begrip ‘auto’. De BMW iX maakt zo’n enorme stap richting de toekomst waardoor de meeste vergelijkingen vanaf het begin al een beetje onzinnig zijn, BMW iX maakt zijn reputatie waar en is het nieuwe toonbeeld van toekomstige mobiliteit, nog wel op vier wielen.

De BMW iX is het eerste model wat is gebaseerd op een nieuwe, modulaire, schaalbare toekomstige toolkit ontwikkeld door de BMW Group en gericht op een frisse interpretatie van design, duurzaamheid, rijplezier, veelzijdigheid en luxe. Die zin klinkt als een belofte en legt tegelijkertijd de lat enorm hoog.

Werkplaats voor de toekomst

Veel van wat we zien in de BMW iX is te danken aan de BMW i. Namelijk de missie om persoonlijke mobiliteit te transformeren. De BMW i is niet alleen als een trendy concept in de markt gezet, het volledig afwijkende design en concept is bedoeld als de aanjager van innovatie bij BMW.

De toekomstige BMW iX wordt geproduceerd in de BMW-fabriek Dingolfing in China en moet het nieuwe technologisch vlaggenschip worden van de BMW Group. De iX is de belichaming van alles wat hierboven staat op het gebied van design, autonoom rijden, connectiviteit en vergaande technologie en duurzaamheid. Dat laatste vind je onder andere terug in het lichtgewicht ontwerp en het uitgebreide gebruik van natuurlijke en gerecyclede materialen. Dit moet zorgen voor een veel prettiger gevoel in de nieuwe iX.

BMW_iX_2021_02
BMW_iX_2021_02

De geboorte van de SAV

Nieuwe technologie, een duik (deep dive) in de toekomst, een nieuw concept, een minimalistisch ontwerp, een nieuwe rijervaring, dan moet er eigenlijk ook een nieuwe categorie naam zijn. En die is er want de BMW iX is geen SUV maar een SAV, wat staat voor Sports Activity Vehicle. Mede omdat de iX van meet af aan is ontworpen voor volledige elektrische mobiliteit is het logisch om deze bijzondere auto opnieuw te definiëren. Het is net als het gevoel van ruimte in de auto wat anders zal zijn als ooit van tevoren.

‘Nierengrille’ met verborgen functionaliteit

Het design van de iX komt nagenoeg overeen met dat van de BMW Vision iNEXT concept. De meeste verschillen vind je in het interieur wat in deze productieversie is aangepast op de maximale functionaliteit. De nogal uit de kluiten gewassen afmetingen de BMW iX komen overeen met andere modellen van het merk. Zo is de BMW iX qua lengte en breedte vergelijkbaar met de BMW X5, bijna even hoog als de BMW X6 en de grootte komt overeen met de BMW X7. De BMW iX staat ook model voor de toekomstige generatie auto’s van BMW.

Het nieuwe model valt vooral op door de grote verticale BMW-nierengrille. Deze is door de elektrische aandrijving volledig dicht. Erachter bevindt de multifunctionele high-tech interface voor de geavanceerde bestuurders-assistentie systemen waarmee autonoom rijden in de toekomst mogelijk moet zijn.

BMW_iX_2021_01
BMW_iX_2021_01
BMW_iX_2021_03
BMW_iX_2021_03

Interieur waarin de mens centraal staat

BMW maakt zijn belofte waar door ook bij het minimalistische interieur van de iX dicht bij het originele concept te houden. Het huiskamer effect is wel wat minder maar dat komt voornamelijk omdat de BMW iX nu is voorzien van technologie die in 2021 nog wel in de auto aanwezig moet zijn. Verder oogt alles nog steeds heel ruimtelijk met opvallende nieuwe stoelen en een groot glazen panoramadak. Alle vijf de zitplaatsen hebben zeer veel beenruimte en geven je niet direct het gevoel van een klassieke auto. Het ruimtelijk gevoel komt mede door het ontbreken van middentunnel. Het middenconsole heeft een heel strak design.

Shy-Tech benadering

De ‘Shy tech’ benadering bestaat uit onzichtbaar geplaatste luidsprekers, complex vormgegeven luchtroosters, verwarmde oppervlakken en de vrijwel onzichtbaar in het dashboard verwerkte BMW Head-Up Display. Het zeshoekige stuurwiel, een tuimelschakelaar voor de selectie van de versnelling en het BMW Curved Display – onderdeel van de nieuwe generatie BMW Operating System veranderen de iX in een futuristisch geheel.

Later komt hier nog bij dat je als bestuurder kunt communiceren met de auto via spraakbediening, gebaren of door in een bepaalde richting te kijken (gaze control). Andere functies zijn onder meer het openen en sluiten van de ramen of het schuifdak, het aanpassen van de ventilatieopeningen en het wijzigen van een selectie op het bedieningsscherm.

Vijfde generatie BMW eDrive technologie

Het energieverbruik en de actieradius van de BMW iX zijn geoptimaliseerd door toepassing van een aluminium spaceframe en het gebruik van carbon. Door de extreem hoge torsiestijfheid is er maximale bescherming van de inzittenden. De toegepaste aerodynamische maatregelen (ook aan de onderzijde en wielen) zorgen voor maximale voordelen van de elektrische aandrijflijn. Dat alles heeft een positief effect op zowel de prestaties als de actieradius van deze SAV.

Het stroomverbruik van de nieuwe BMW iX bedraagt in deze fase gemiddeld 21 kWh/100 km. Het doel is dit nog verder te verlagen. Met een capaciteit van meer dan 100 kWh is de nieuwste generatie hoogvoltage-accu goed voor een actieradius van meer dan 600 kilometer. (Waarden zijn schattingen op basis van de huidige ontwikkelingsfase).

Met de introductie van de BMW iX debuteren ook nieuwe technologieën die in de toekomst de basis zijn voor autonoom rijden en digitale diensten. Zo is de rekenkracht 20 keer krachtiger dan bij voorgaande modellen. Daardoor kunnen nu twee keer zo veel gegevens worden verwerkt dan voorheen. De BMW iX bezit verder 5G compatibiliteit waarmee de auto ook beschikt over nieuwe en verbeterde functies voor het eerdergenoemde autonoom rijden en parkeren. Ook is de iX voorzien van de high-performance vijfde generatie van het elektrische aandrijfsysteem BMW eDrive,

BMW_iX_2021_10
BMW_iX_2021_10
BMW_iX_2021_11
BMW_iX_2021_11
BMW_iX_2021_12
BMW_iX_2021_12

DC snelladen: meer dan 120 kilometer extra actieradius in tien minuten.

Met de nieuwe laadtechnologie van de BMW iX is snelladen tot 200 kW mogelijk. Daarmee laadt de accu in minder dan 40 minuten van 10 tot 80 procent op. Bovendien kan de actieradius in tien minuten met meer dan 120 kilometer worden vergroot. Bij opladen met 11 kW aan een Wallbox duurt opladen van 0 naar 100 procent minder dan elf uur.

De accu’s in de BMW iX zijn ontworpen als onderdeel van een grondstoffencyclus voor de lange termijn en hebben een uitzonderlijk hoog recyclingspercentage. De energie voor de productie van de accucellen en de hoogvoltage-accu als geheel is volledig afkomstig uit hernieuwbare bronnen.

Las Vegas 2019

Na de introductie van de BMW Vision iNEXT tijdens de CES van 2019 in Las Vegas zijn we nu bijna 2 jaar verder. De belofte om deze auto van de toekomst daadwerkelijk op de markt te gaan brengen was duidelijk geen valse belofte. De BMW iX laat zien hoe groot de invloed van high-tech is geworden bij de ontwikkeling van duurzame nieuwe auto’s. Als we ze zo tenminste nog mogen omschrijven. Het is slechts het begin van een nieuwe generatie voertuigen of pods waarin de mens steeds meer centraal komt te staan en technologie nog meer zal gaan domineren.

BMW_iX_2021_18
BMW_iX_2021_18
BMW_iX_2021_19
BMW_iX_2021_19
BMW_iX_2021_20
BMW_iX_2021_20
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over BMW

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

De airbags van Takata blijken zodanig onveilig dat er vier automerken zijn die grote terugroepacties hebben.

Automotive11.07.2024

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming

Het omstreden plan van BMW om je een abonnement te laten afsluiten om je billen te verwarmen, is van de baan. Het heeft besloten om de abonnementsvorm voor je auto uit de winkel te halen.

Automotive08.09.2023

BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Als eerste heeft BMW in Duitsland van de lokale autoriteit het ‘Kraftfahrtbundesamt’ (KBA) goedkeuring gekregen voor het inzetten van het systeem voor autonoom rijden op de openbare weg. Het betreft de zogenoemde aut...

Automotive15.06.2023

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Bundesliga kijken op het scherm in je BMW

Hou je van voetbal en rij je in een BMW? Dan kijk je waarschijnlijk ook graag naar de wedstrijden in de Bundesliga. De titelstrijd is daar voor het eerst in meer dan 10 jaar weer spannend tot het laatste moment. Al zal B...

Entertainment02.05.2023

Bundesliga kijken op het scherm in je BMW

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden