Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Voor de wereldwijde introductie van de BMW i8 is heeft BMW gekozen voor Milaan. De stad die bekend staat om fashion en design. Die laatste is een soort perfect match met de BMW i8. Deze super auto die terecht ‘sportscar van de toekomst’ wordt genoemd is één en al design.
Om bij onze testauto te komen rijden we vanaf het prachtige Palazzo Parigi Hotel met een BMW i3 naar de Italiaanse vestiging van BMW. De i3 is volledig elektrisch en heeft een heel andere rijervaring dan de BMW i8 waarmee we vandaag in de omgeving van Milaan gaan rijden. De acceleratie mag er wezen en rijden doet hij prima. Zeker in een drukke stad als Milaan. Het merkbare verschil ervaar je als je je voet van de gaspedaal haalt. Waar een ‘gewone’ auto door z’n massa doorrolt remt de i3. Minder gas is minder snelheid.
Na een kort ritje arriveren we bij BMW waar een zestiental BMW i8 modellen op ons staan te wachten. Als je de wagens in de volle zon ziet staan is het echt Wow en voel je al gelijk dat dit een heel bijzondere sportwagen is.
Het ontwerp van de i8 is een optelsom van zoveel designelementen die de wagen echt een geweldige uitstraling geven. Als je deze sportauto ontmoet ga je hem alleen nog maar mooier vinden. Toch is deze BMW i8 nog steeds in alle opzichten een echte BMW. Dit komt van buiten vooral door de herkenbare neus met BMW i Blau Styling als je voor de auto staat maar meer nog als je in de auto zelf gaat zitten. Wij hebben gekozen voor een witte testauto. De lichtmetalen 20-inch wielen met daarachter goed zichtbare, speciale BMW i remklauwen passen goed bij de i8.
In- en uitstappen vraagt even om wat handigheid. De portieren of zeg maar vleugels gaan hoog naar boven open. Om in de kuipstoelen, die echt geweldig zitten en veel comfort bieden, te klimmen moet je je over de onderkant van de portier heen laten zakken. Het past bij het karakter van de wagen. Je stapt niet in een gemiddelde sportscar. Je moet er wat voor doen maar als je eenmaal zit begrijp je direct waarom.
De wagen zit fantastisch, de (elektrisch verwarmbare en verstelbare) voorstoelen geven heel veel steun en bieden heel veel comfort. Als je eenmaal zit waan je je echt in je eigen cockpit. Het interieur is prachtig en nog steeds heel herkenbaar voor BMW rijders. BMW heeft gekozen voor een traditioneel ontworpen dashboard, terwijl je misschien anders zou verwachten in deze toch ook futuristische auto. Geen ingebouwde iPad dus of een overdosis aan functionaliteit via de display waardoor knoppen zijn verdwenen.
De bediening is heel intuïtief en overzichtelijk. Alle belangrijke functies zijn direct instelbaar. De elektronische tellers zijn mooi ontworpen en vrolijk wordt je echt als je de wagen in sportstand zet. Dan kleuren de tellers rood met schitterende overgangen in de snelheidsmeter en toerental. Naast alle veiligheids- en comfortvoorzieningen is de auto standaard voorzien van lederen bekleding, een uitgebreid pakket online-diensten van BMW ConnectedDrive.
Opvallende details zijn onder meer de matzwart lederen motorafdekking en de diep zwart van keramiek gemaakte versnellingspook. In het dashboard zit verder een prima hifisysteem van Harman Kardon en het BMW Professional navigatiesysteem. De navigatie- en rij-informatie is zichtbaar via de BMW Head-up Display.
De BMW i8 is een plug-in hybride sportauto en op alle punten bijzonder. De auto is 4.69 meter lang, 1.94 meter breed en maar 1.29 meter hoog. De klassieke en herkenbare stijlelementen, lange voorkant, korte overhang voor en een aflopende daklijn aan de achterkant en met bijzonder fraaie en gestileerde vleugeldeuren maken hem tot een echte sportcoupé. Om gewicht te besparen is het passagierscompartiment van de BMW i8 gemaakt van het uiterst sterke en vederlichte CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). Door toepassing van dit materiaal voor de lichtgewicht Life-module weegt de BMW i8 nog maar 1.485 kg wat vergelijkbaar is met dat van een middenklasse auto. Voor het interieur is gebruik gemaakt van recyclebare materialen.
De BMW i8 heeft een voor in geplaatste elektromotor (131 pk, 96 kW) en een achterin geplaatste 1.5-liter TwinPower driecilinder turbomotor (231 pk, 170 kW). Centraal in de auto ligt op de bodem het lithium-ion-accupakket met diverse elektronische regelunits. Door deze manier van plaatsen van de motoren en de accu heeft de i8 een zeer laag zwaartepunt en een voor de wegligging gunstige gewichtsverdeling van 50% voor en 50% achter.
De auto springt in 4,4 seconden naar 100 km/h. Voor 80 naar 120 km/h heeft hij zelfs ruim een halve seconde minder nodig. De topsnelheid is 250 km/h. Nog imposanter is het gemiddeld brandstofverbruik wat neer komt uit op 2,1 liter/100 km met 49 gram CO2-uitstoot. Het elektroverbruik is 11,9 kWh per 100 km. Met een volle accu is het mogelijk een afstand tot 37 kilometer puur elektrisch af te leggen met een maximumsnelheid van 120 km/u. De benzinemotor en de elektromotor leveren een gezamenlijk vermogen van 266 kW (362 pk) en een koppel van 570 Nm. Het meeste vermogen gaat daarbij naar de achterwielen. Die worden via een zestrapsautomaat aangedreven door de benzinemotor. De elektromotor drijft de voorwielen aan via een tweetrapsautomaat.
De koplampen, bochtverlichting, parkeerverlichting, richtingaanwijzers en derde remlicht zijn voorzien van LED-techniek. Eind 2014 is ook laserlicht als optie mogelijk. Daarmee is de BMW i8 ’s werelds eerste productieauto met laserlichttechnologie.
De testrit die we maken gaat door de heuvels richting de bergen in de omgeving van Milaan. De streek is prachtig en onze BMW i8 stuurt, gromt, zoemt, springt weg, staat binnen seconden weer stil om vervolgens in fluistermode zachtjes weer op te trekken. Rijden is een feestje met deze auto in dit gebied. Op de bochtige wegen stuurt hij heel direct. De vierwiel aandrijving zorgt er voor dat je continue het gevoel hebt dat de I8 aan het wegdek zit vastgeplakt ook als de snelheid omhoog gaat.
Dat is nog wel een punt bij deze sportscar. Het kan aan mijn rijstijl liggen maar de wagen smeekt om sportief gedrag. Daar tegenover staat dat hij in comfortmode ook heerlijk rustig rijdt. Een tikje naar rechts van de bedieningspook plaatst de BMW i8 in de sportstand. Dan is het funtime, de teller kleurt rood, de motor gaat grommen en de vering past zich aan. Het ‘versterkte’ geluid van de driecilinder in de auto mag er wezen en bezorgt je wederom tintelingen. In de auto is het te horen via de geluidsinstallatie en buiten via een speaker ergens verstopt naast de uitlaat. En geloof me, geluid doet iets me je, dat hebben ze bij BMW heel goed begrepen.
Leuker nog is om de wagen rijdend te laten accelereren. De teller op een lang stuk Italiaanse autobaan en op de binnenwegen staat op no-time een stand waarmee je lang je rijbewijs kwijt kunt raken. Als we, how come, even een afslag missen en daarna in een aantal lange tunnels terecht komen wordt het allemaal nog veel leuker. Van binnen is de BMW i8 dan op z’n mooist. Alle bediening kleurt rood op en de verlichte blauwe stripings binnen in het interieur geven een heel apart gevoel in de donkere lange tunnel. Ons persoonlijke advies wat net als de snelheid niet goed is voor de houdbaarheid van je rijbewijs is toch raam open, sportstand, met de hand terugschakelen en vol gas geven. Wat er dan gebeurt laat zich nauwelijks beschrijven. We hopen dat er geen camera’s hebben gehangen maar jeetje wat een ongekend rijplezier heb je dan.
Bij mij en mijn co-driver gebeurt er wel wat. De BMW i8 doet iets met ons wat je niet altijd in een sportauto mee maakt. Hoe bijzonder de wagen eigenlijk is zien we als we langzaam door de pittoreske dorpjes rijden in de heuvels. Mensen kijken, wijzen en pakken hun mobieltje om de auto te fotograferen. Waar we ook de i8 parkeren om foto’s te maken, het is altijd feest. We geven iedereen de kans om zelf foto’s te maken en roepen dat ze het vooral moeten delen via social media. Iedereen er in laten zitten gaat dan net een beetje te ver al zwichten we voor de glimlach van de dochter van een Italiaanse restauranthouder. Het keukenpersoneel van de pizzabakker lacht en klapt. Wanneer we de wagen even parkeren in een bijzondere uitrit om zelf wat foto’s te maken stopt een fietser om hem te fotograferen. In perfect ‘Frans’ meldt hij ons dat hij heel graag zijn prachtige huis niet ver van de lokatie waar we zijn ter beschikking wil stellen als locatie voor een fotoshoot met de BMW i8.
Wie graag een BMW i8 wil gaan rijden zal echt rap moeten zijn. Nu bestellen betekent niet leverbaar voor 2015 en misschien wel 2016. De wagen zal zeker niet in grote getallen worden geproduceerd. Z’n aandachtwaarde is zo hoog dat hij daardoor zeker de interesse zal krijgen van een doelgroep bestaande uit schatrijke profvoetballers, celebrities en autofanaten die niet kijken op een auto meer of minder. Marketingbureaus kunnen er gerust een aanschaffen. Deze BMW i8 zal zeker als figurant op de vele internationale beurzen gaan optreden als showmodel voor ‘kijk ons nou eens’. De prijs is relatief laag voor het unieke en sportieve karakter. Voor 149.000 euro staat hij bij je op de oprit. Dat is nog altijd een stuk minder dan een snelle Porsche of peperdure Ferrari.
Je kunt het je ook haast niet voorstellen. Als je 5 jaar geleden aan de bar tegen je vrienden had gezegd dat je een sportwagen gaat kopen met 1.5 liter driepittertje wat toch 250 km/uur rijdt hadden ze je nooit meer serieus genomen. Autoliefhebbers die van veel vermogen houden zullen hun neus er misschien nu nog voor ophalen. In dat geval kun je maar een ding doen. Maak een proefrit, dan zeg je waarschijnlijk net als wij nu Wow! Oh, ja het is altijd leuk om met ontwikkelaars en directies van een automerk te praten. Tussen i3 en i8 zitten nog genoeg cijfers. So be prepared!
Verder lezen over BMW
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive11.07.2024
Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive08.09.2023
BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming
Automotive28.08.2023
Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW
Automotive15.06.2023
BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn
Entertainment02.05.2023