Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Dit jaar stond, naast al het wereldnieuws in de auto-industrie, vooral in het teken van een groot aantal introducties van elektrische auto’s. Daar lijkt het nu toch meer en meer over te gaan. Vrijwel alle nieuwe modellen hebben tegenwoordig een stekker. Vooral de Aziatische automerken, zowel bestaand als een aantal nieuwe toetreders, hebben de markt flink op scherp gezet. Zeker de volledig nieuw ontworpen modellen scoren goed.
Maar wat als een autofabrikant kiest om van een bestaand model deze in een elektrische versie op de markt te brengen en er dan maar gelijk een performance model van maakt? Dat is niet veel merken gegeven. Totdat eind september in de Beierse Alpen het doek van een BMW i4 M50 wordt gehaald. Voor ons staat een BMW 4 serie Gran Coupé. Hij is heel blauw én voorzien van een M-label. Het is de geboorte van misschien wel één van de beste elektrische performance modellen ooit. En als er bij de auto van het jaar verkiezing toch een aparte categorie zou zijn geweest is dit misschien wel de ‘auto van het jaar’. Vooral omdat het anders toch iets is als appels met peren.
BMW i4 M50: pure performance, wat heerlijk
Het is een bijzondere ervaring, je stapt in een BMW en neemt in je gedachten je ervaringen met het merk mee. Veel premium comfort en een perfect weggedrag, maar hoe is dat in deze elektrische uitvoering en al helemaal wat betekent de ‘M’ op deze auto? Die i4 M50 is niet ontworpen door de performance-afdeling van BMW, het merk heeft hem wel voorzien van deze classificatie en dat is niet zonder reden.
Na 5 minuten rijden ben je er eigenlijk al achter. Met een glimlach van je linker- naar je rechteroor stuur je door het Beierse landschap. Het rijgedrag, de performance, het insturen in de bochten, alles voelt zo geweldig. Hoe snel hij werkelijk is weet je dan nog niet, het doet er ook niet toe. De performance en het rijgedrag worden niet alleen bepaald door het aantal seconden dat je erover doet van 0 naar 100. Die performance is echt een ding, zowel in de comfort rijmodus als in de sportstand. Bij dat laatste gebeurt er van alles: de demping verandert, de besturing wordt strakker, de remmen gebruiken nog meer intelligentie en het geluid past zich aan.
Synchronisatie tussen je rechtervoet en je oren
Het doet iets met je systeem. Wat je hoort is geen fake geluid, nagebootst van het rauwe gebrul van een BMW M4 Coupé, maar een spacy sound dat toeneemt als je gas geeft. Je ervaart niet alleen de versnelling van de auto maar hoort het nu ook. Het is een soort synchronisatie tussen je rechtervoet en je oren. In de auto is alles BMW zoals je dat kent, toch is deze ervaring in de BMW i4 M50 echt geweldig. Dit is niet zomaar een van de vele nieuwe elektrische introducties. Dit is, om in Beieren te blijven, Bayern München in de finale van de Champions League. BMW heeft de lat voor deze i4 M50 wat dat betreft ongekend hoog gelegd.
Bloedsnel: driving skills needed
De BMW i4 M50 heeft twee elektromotoren (met een efficiëntie van maar liefst 93 procent), goed voor 400 kilowatt of 544 pk. Dat is fors voor een auto in deze prijsklasse. Hij sprint in 3.9 seconden van 0 naar 100 km/u waarbij je letterlijk ín je stoel wordt weggedrukt. Omdat de versnelling lineair is zit je luttele sconden later op de begrensde snelheid van 225 km. Deze i4 is werkelijk bloedsnel en een waar genot voor iedere autoliefhebber. Het betekent ook dat je als berijder echt wat driving skills moet hebben om de oerkracht van de twee elektromotoren netjes tussen de witte strepen te houden.
Het grote verschil tussen deze i4 M50 en zijn Amerikaanse en nieuwe Aziatische concurrenten is echt de driving experience. Hier zit je in een cockpit gemaakt voor performance met alle comfort en technische hulpmiddelen. Bij BMW weten ze al jaren hoe je veiligheid en snelheid combineert. Tijdens het rijden komen je zintuigen samen met de auto. Het is werkelijk een genot, of je nu in de comfortstand rijdt of je dasboard rood laat kleuren als we voor sport kiezen. De bijna 2215 kg zware i4 M50 is verdeeld in een verhouding van 48% (voor) en 52% (achter). Standaard zijn zowel bij de optionele 19 en 20 inch wielen deze voorzien van bredere achterbanden.
Laadcapaciteit tot 200 kW
Het accupakket van de i4 M50 heeft een nettocapaciteit van 80,7 kWh en een 20 procent hogere energiedichtheid in vergelijking met de huidige BMW i3. Daarnaast is de laadcapaciteit dankzij een nieuwe Combined Charging Unit (CCU) verhoogd tot 200 kW. Bij een snellaadstation met dezelfde capaciteit is tien minuten opladen genoeg om 140 km (M50) ver te komen. De BMW i4 is verder geschikt voor zowel eenfase als driefase opladen aan een AC- oplaadpunt (het meest voorkomende thuis oplaadpunt en een noodzaak), met een maximale capaciteit van 11 kW. Volledig opladen duurt dan max 8.5 uur.
BMW i4 eDrive40 en BMW i4 M50
De BMW i4 is leverbaar in twee modelvarianten. De BMW i4 M50 heeft twee elektromotoren op zowel de voor- als achteras met een gecombineerd vermogen van 400 kW (544 pk) en een koppel van 795 Nm. De actieradius bedraagt tot 510 kilometer (WLTP). Het piekvermogen van 400 kW (544 pk) is gedurende tien seconden beschikbaar in de Sport modus. Met de Sport Boost functie bereikt de BMW i4 M50 in 3.9 seconden de 100 km/h vanuit stilstand. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 225 km/h.
De BMW i4 eDrive40 heeft een 250 kW (340 pk) sterke elektromotor met een koppel van 430 Nm en heeft alleen achterwielaandrijving. De actieradius bedraagt tot 590 kilometer (WLTP). De BMW i4 eDrive40 sprint van 0 naar 100 km/h in 5.7 seconden en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 190 km/h.
Ruim 6.000 banen extra in 2022
BMW geeft zelf aan dat deze BMW i4 het eerste elektrische voertuig is van het merk dat zich volledig richt op rijdynamiek. Het resultaat is een auto met heel veel vermogen, een stoer en sportief design, en met veel ruimte en het gebruiksgemak die 1:1 zijn overgenomen van een vierdeurs Gran Coupé.
De marktintroductie met de twee modelvarianten BMW i4 M50 en de BMW i4 eDrive40 ligt inmiddels alweer even achter ons. Het model is al maanden uitverkocht en heeft alle verwachtingen ruimschoots overtroffen. Het laatste nieuws is dat BMW zelf met de mededeling is gekomen dat het in 2022 ruim 6.000 banen zal creëren om te voldoen aan de grote vraag van klanten voor zowel de i4 alsmede de BMW iX. Ook worden extra ploegen ingezet om de achterstand weg te werken.
BMW en Hashtags
Dat ze bij BMW trots zijn op hun volledig elektrische modelreeks blijkt ook uit de ‘officiele’ hashtags van het merk, lees maar even mee: #THEi4 #THEiX #BornElectric #BMWElectric #ElectricVehicle #ElectricCar #ZeroEmissions #eMobility #BMW en voor wie twijfelt nog even deze: #TheUltimateElectricDrivingMachine
Prijzen
BMW i4 eDrive40 vanaf € 60.697
BMW i4 M50 vanaf € 73.496
Verder lezen over BMW
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive11.07.2024
Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive08.09.2023
BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming
Automotive28.08.2023
Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW
Automotive15.06.2023
BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn
Entertainment02.05.2023