Automotive04.06.2019

BMW gaat verkeersdata delen om verkeersveiligheid te vergroten


Data wordt beschikbaar onder Creative Commons-licentie

BMW Group gaat data die gerelateerd is aan verkeersveiligheid delen met derden. Zomaar een statement wat voorbijkomt. Je kunt je afvragen wat het betekent of het ter kennisgeving aannemen. Maar is het zo simpel, we weten wel zeker van niet. Net als wat het daadwerkelijk kan betekenen voor de verkeersveiligheid.

Laten we eerst maar even kijken wat die data is, waar die ontstaat, of deze deelbaar is en dan de bonusvraag, hoe snel is die data beschikbaar. De data bestaat uit informatie die BMW-voertuigen via sensoren kunnen doorgeven aan een centrale server ergens in de cloud. Die data bestaat voornamelijk uit informatie over de kwaliteit van het wegdek (nat, sneeuw, bladeren), obstakels op de weg, dat kan van alles zijn, van stilstaande voertuigen en auto’s met pech, tot verkeersongelukken en meer. Allemaal data die bruikbaar is voor iedereen die op de weg is.

Data heeft nut als deze realtime beschikbaar is

Deze data of informatie moet realtime, het liefst binnen 0,5 milliseconden (dit lukt overigens alleen met 5G) worden doorgegeven aan andere berijders op hetzelfde traject zodat deze tijdig worden gewaarschuwd dat er iets aan de hand is. Aan dit project van BMW doen ook andere merken mee waaronder Mercedes-Benz en Volvo. Met honderdduizenden voertuigen op de weg kun je je voorstellen dat dit heel veel data oplevert die bruikbaar is voor andere weggebruikers. Het doorgeven van deze info aan een andere BMW-rijder vlak achter je behoeft weinig uitleg. Maar er is natuurlijk veel meer mogelijk, zeker als we de innovatiekracht van software-ontwikkelaars en data experts weten te bundelen. Om dat mogelijk te maken moet je dus eerst zorgen dat die data legitiem is te gebruiken.

BMW_sensors
BMW_sensors

Creative Commons’-licentie

Het past BMW wel om als eerste die beschikbare data dan maar ‘for free’ weg te geven. Wel op de voorwaarde dat je als je een businesscase ziet je deze wel met BMW dient te delen en de data niet in te zetten voor commerciële doeleinden.

En dat is de case, een stap in de goede richting waarbij technologie en data ons gaan helpen bij het op een veiligere manier deelnemen aan verkeer. Minder ongelukken, minder verkeersdoden en dan is het statement van de BMW Group ineens heel groot, en belangrijk. Natuurlijk zet BMW hiermee andere merken onder druk, maar iemand moet het doen, het voorbeeld geven en dan hopen dat alle automerken dit ook op gaan pakken. Om daadwerkelijk iets te veranderen. BMW Group is de eerste autofabrikant die veiligheidsrelevante verkeersgegevens beschikbaar stelt aan iedereen onder de ‘Creative Commons’-licentie.

BMW Live test in Eindhoven

Als onderdeel van het ITS-congres in Eindhoven heeft BMW Group, samen met partners uit de politiek, de auto-industrie en dienstverleners, de eerste pilot gelanceerd van een neutraal serverplatform voor de uitwisseling van veiligheidsrelevante verkeersgegevens. Het primaire doel is zoals hierboven beschreven, het vergroten (lees verbeteren) van de verkeersveiligheid. Hiervoor worden de via voertuigsensoren verzamelde gegevens gecombineerd met aanvullende en relevante data om weggebruikers nauwkeurige waarschuwingen te sturen.

Europese pilot

De pilot in Eindhoven is onderdeel van een innovatief Europees pilotproject om verkeersveiligheid te verhogen. In samenwerking met de EU Data Task Force, opgezet door de Europese Commissie, hebben BMW Group, Daimler, Ford, Volvo, HERE Technologies, TomTom en de verschillende overheden de eerste pilot van een neutrale server gelanceerd om gegevens uit te wisselen en te combineren.

Met dit innovatieve initiatief om de verkeersveiligheid te verhogen worden realtime voertuigsensordata en andere verkeersveiligheid gerelateerde informatie gecombineerd. Die informatie is vervolgens direct beschikbaar via een gestandaardiseerde interface. Het principe hierachter is wederkerigheid: de partijen die de relevante gegevens delen, kunnen ook gebruikmaken van diensten waarmee de verkeersveiligheid weer verder kan worden verhoogd.

Testauto`s op het ITS-congres in Eindhoven
Testauto`s op het ITS-congres in Eindhoven
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over BMW

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

De airbags van Takata blijken zodanig onveilig dat er vier automerken zijn die grote terugroepacties hebben.

Automotive11.07.2024

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming

Het omstreden plan van BMW om je een abonnement te laten afsluiten om je billen te verwarmen, is van de baan. Het heeft besloten om de abonnementsvorm voor je auto uit de winkel te halen.

Automotive08.09.2023

BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Als eerste heeft BMW in Duitsland van de lokale autoriteit het ‘Kraftfahrtbundesamt’ (KBA) goedkeuring gekregen voor het inzetten van het systeem voor autonoom rijden op de openbare weg. Het betreft de zogenoemde aut...

Automotive15.06.2023

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Bundesliga kijken op het scherm in je BMW

Hou je van voetbal en rij je in een BMW? Dan kijk je waarschijnlijk ook graag naar de wedstrijden in de Bundesliga. De titelstrijd is daar voor het eerst in meer dan 10 jaar weer spannend tot het laatste moment. Al zal B...

Entertainment02.05.2023

Bundesliga kijken op het scherm in je BMW