Automotive04.05.2022

BMW en Mercedes-Benz verkopen deeldienst Share Now aan Stellantis


Je auto delen met iemand anders, het wordt door velen gezien als een van de belangrijkste nieuwe concepten in de automotive industrie. Er zijn maar genoeg voordelen te bedenken, zeker als je kijkt naar duurzaamheid. Nieuwe concepten, nieuwe automerken en andere vormen van alternatief vervoer dringen zich in een hoog tempo aan. Duidelijk is dat in de toekomst bezit niet meer het hoogst haalbare is. De deeleconomie lijkt zich steeds sneller te ontwikkelen.

Daarom is er opvallend nieuws want Share Now, de joint-venture die BMW en Mercedes-Benz hebben opgezet voor de inzet van deelvoertuigen in grote steden wordt verkocht aan Stellantis. Het nieuwe autoconcern, een fusie van FCA (Fiat, Alfa en Jeep) en PSA (Peugeot, Opel en Citroën) ziet het als een versterking van hun al langer bestaande Free2Move concept. De beide Duitse automerken blijkbaar niet meer.

Share Now blijft een kostbaar concept

Het delen van auto’s in het concept van Share Now is handig voor de groep die er gebruik van maakt maar kostentechnisch een dure aangelegenheid. Dat was jaren geleden al duidelijk. Alleen met een hoge bezettingsgraad van de auto’s lijkt het businessmodel te renderen. Daarbij komt dat BMW en Mercedes-Benz wellicht ook niet de auto’s bezitten die beter matchen met dit businessmodel.

Waar Stellantis met haar merken veel meer keuze heeft als het aankomt op compacte auto’s die een match hebben met stedelijke omgevingen staan die niet bij de Duitse collega’s op de stoep. Stellantis heeft als voorbeeld met de onlangs geïntroduceerde Opel Rocks-e (zie header-afbeelding links) een ijzersterk concept voor deelauto’s in grote steden. Compact, voordelig en duurzaam, voorwaarden die allen van grote invloed zijn op Share Now-achtige concepten.

Share Now en Free2Move

Door de samenvoeging van Share Now en Free2Move gaat Stellantis in 14 grote Europese steden 10.000 voertuigen toevoegen aan de reeds bestaande Free2Move-vloot. Hiermee zou het klantenbestand van de dienstverlening zich uitbreiden met ruim 3 miljoen gebruikers. Stellantis wordt hierdoor direct de marktleider in dit segment.

Door de verkoop van Share Now lijken BMW en Mercedes-Benz zich meer te focussen op hun resterende mobiliteit samenwerkingen: Free Now. Met deze dienst kunnen auto’s, taxi’s, e-Scooters en e-Bikes geboekt worden naast de laad-infrastructuur app Charge Now.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Duurzaam

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Het imago van de thuisbatterij is juist dat het een heel duurzame oplossing is, maar toch is er negativiteit: hoe zit dat?

Technology04.11.2024

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive