Het heeft even geduurd, maar we kunnen het er over eens zijn: elektrische voertuigen zijn de toekomst. De ene na de andere autofabrikant komt met plannen en beloftes om alleen nog maar elektrische voertuigen te produceren. Ook de eerste elektrische motoren hebben hun intrede gedaan, maar BMW heeft de primeur met de eerste elektrische motorscooter.
De BMW CE04 is de eerste elektrische motorfiets van het merk en dat is te zien. De CE04 lijkt op niets wat BMW ooit gemaakt heeft en dat is iets goeds: dat geeft hem een unieke look.
De motorscooter is voorzien van een 8,9 kWh batterij waarmee je ongeveer 130 kilometer ver komt (actieradius volgens WMTC), en wordt aangedreven door een 42 pk sterke elektromotor die begrensd is op een snelheid van 120 kilometer per uur. Is dit genoeg om de “echte” motorrijder over te halen?
Als je naar de CE04 kijkt, dan valt het design meteen op. Met zijn rare hoeken, lange wielbasis en futuristisch design lijkt de motorscooter direct uit Star Wars, Tron of Akira te komen. Een gewaagd, apart ontwerp waar je altijd en overal een hoop ogen mee trekt. En waarom ook niet? Dit is het begin van een nieuwe categorie elektrische voertuigen, dus BMW kon mooi een eigen en nieuwe “designlanguage” introduceren.
BMW heeft bijvoorbeeld gekozen om de wielen zo dicht mogelijk te maken. Zo heeft het voorwiel aan beide kanten een kap zitten om de remschijf en de remklauw te bedekken. Dit ziet er heel futuristisch uit, want het enige wat er van het wiel te zien is, is de band. Het achterwiel vinden wij minder geslaagd in het design. Deze is ook zo dicht mogelijk gemaakt. De velg doet denken aan een ouderwetse stalen velg waar nog een wieldop overheen hoort. Deze keuzes zijn waarschijnlijk wel bevordelijk voor de aerodynamica, want met zo’n relatief kleine actieradius zijn alle kleine beetjes winst welkom.
Toch zijn er ook herkenbare features die we op een motorscooter kunnen verwachten. De scooter heeft een lage zit, een opbergvak onder het zadel, een vlakke treeplank voor je voeten en een simpele bediening doordat er niet geschakeld hoeft te worden. Over de bediening gesproken, deze motorfiets is een echte BMW-motor en deelt dan ook zijn bedieningsorganen met alle andere motoren van BMW.
Dit is heel herkenbaar en makkelijk in gebruik. We voelden ons meteen thuis met de bekende draaiknop, de sneltoetsen voor de verwarmde onderdelen en de interface van het scherm. Dit scherm is overigens nieuw voor deze motor en is groter om meer informatie te tonen. Maar helaas verhuizen ook alle minpunten mee. Zo zijn deze knoppen op het stuur ook niet verlicht in het donker, is het contactloze contactslot weer een lelijke knop en zijn de spiegels dezelfde als die van bijvoorbeeld de GS1250 Adventure, al zijn ze hier wat beter omdat de scooter natuurlijk helemaal niet trilt en schudt bij het rijden.
Als je klaar bent met het bewonderen van de scooter en gaat rijden, dan merk je meteen dat de CE04 een zware motor is. Veel zwaarder dan een in prestaties vergelijkbare motorscooter op benzine. Dit komt door het zware accupakket en de grote elektromotor. Toch heeft BMW het slim aangepakt door de batterij helemaal onderin de bodemplaat te monteren. Hierdoor is het zwaartepunt laag en voelt de motor heel stabiel aan.
Ook de combinatie van wat grotere wielen, de plakkerige Pirelli Diablo Rosso banden en de lange wielbasis dragen hieraan bij. De motor is voorzien van een 10,25 inch-kleurenscherm waar je helder en duidelijk de nodige informatie op kunt zien. Omdat dit een breed scherm is, is het zelfs mogelijk om er volledige navigatie op te tonen, inclusief de kaart, de routebegeleiding en dan ook nog de huidige snelheid en resterend bereik.
Een nadeel van de navigatie is dat hij de kaarten van je telefoon gecast moet krijgen. Dit houdt in dat je telefoon dus de app open moet hebben staan en zelfs je scherm mag niet uit. De telefoon in je zak steken zit er dus niet bij. Gelukkig zit er in de motor een vakje waar je je telefoon in kunt opbergen en er is zelfs een USB-C poort zodat je je telefoon opgeladen kunt houden.
Een groot pluspunt van elk elektrisch voertuig is de directe koppel en immense acceleratie, dat is bij de CE04 ook zo. Met zijn acceleratie van 0 naar 50km/u in 2,5 seconden ben je bij het stoplicht altijd als eerste weg. Na de 50km/u tafelt de acceleratiecurve enigszins en boven de 100km/u is de trekkracht vrijwel weg. Prima voor in het stadsverkeer dus, maar wat minder geschikt op de snelweg.
Dat de motor zich niet thuisvoelt op de snelweg is aan meerdere dingen te merken. Omdat de motor geen windscherm heeft, zit je vol in de wind en omdat je zo rechtop zit moet je je soms echt vasthouden. Ook het resterende batterijpercentage en het geschatte bereik gaan op de snelweg zo snel naar beneden dat we al snel kennis hebben mogen maken met het bekende fenomeen “range anxiety”.
Je kan natuurlijk onderweg bij alle grote benzinestations wel bijladen, dus een echte angst is er niet, maar als je per minuut wel 2 tot 3% van je batterijpercentage ziet verdwijnen, ga je die 130 km natuurlijk nooit halen. In de stad heb je dit probleem niet, omdat je niet zoveel wind vangt en omdat je tijdens het afremmen steeds weer wat energie terugwint. Afhankelijk van in welke modus je de motor zet is het zelfs mogelijk om met alleen de gashendel te rijden. Zodra je dan de gashendel terugdraait remt de motor af en wint hij zoveel mogelijk energie weer terug.
Na het rijden sta je de eerste keer nog eens gek te kijken naar de CE04. Niet om nogmaals het design te bewonderen, maar omdat er nergens een plek is om de motor met een schijfremslot of een kettingslot op slot te zetten. Gelukkig hoeft dit bij deze motor ook niet. Zodra je de motor uitzet gaat hij op een soort parkeerrem en is hij met geen mogelijkheid van zijn plek te duwen. In combinatie met het optionele alarm wat op onze motor zat, gaf dit een verrassend veilig gevoel. En als je dan ook nog de motor aan de laadpaal hangt, is dat nog een extra zekerheid, want die kabel bijt zich aan twee kanten vast. Dappere dief die zo’n kabel durft door te knippen.
Voor die oplaadkabel is er ruimte onder het zadel. Daar zit een vak groot genoeg voor een helm of voor de extreem dikke optionele snellaadkabel. Met deze kabel is het mogelijk om de motor in 45 minuten van 0% tot 80% op te laden, maar omdat je bijna nooit aankomt met 0% resterend ben je vaak in een uurtje helemaal klaar met laden. Wat wel vervelend is, als je je helm wil opbergen in de motor, maar er is geen laadpaal vrij. Dan moet je er alsnog mee rondsjouwen.
Tijdens onze week op deze motor vroegen we ons het volgende af: Moet je betalen voor een parkeerplek als je de motor bij de laadpaal op de stoep zet? Je betaalt immers al voor de stroom en met je motor mag je op de stoep parkeren. De plek die bij de laadpaal hoort blijft dan vrij, maar is onbeschikbaar omdat de paal in gebruik is. Dit kan voor een hoop irritatie zorgen als er iemand met een elektrische auto wilt parkeren. Maar ook die mag niet in het oplaadvak staan als ze niet opladen. Toevallig liepen er handhavers op het parkeerterrein toen we reden, dus daar hebben we het aan gevraagd. Zij begrepen het helemaal, maar wisten hier niets op te bedenken. Onze oplossing voor de toekomst: Laadpalen met 2 parkeervakken, maar met 3 “stopcontacten”.
De BMW CE04 is de perfecte stadsmotor waarmee je een hoop bekijks hebt, bij elk stoplicht als eerste weg bent en ondanks zijn lengte en gewicht prima door de stad te navigeren is. Ook is dit de motor om de drukte van een binnenstad te omzeilen, zodat je altijd op tijd aankomt. De BMW CE04 is wellicht ook interessant om zakelijk aan te schaffen, want met een elektrische motorfiets betaal je geen wegenbelasting en geen BPM. Ook is de BTW aftrekbaar, en betaal je geen bijtelling.
Plus: met de brandstofprijzen van het moment lijkt de CE04 de logische keuze, mits je in de stad werkt of minder dan ongeveer 40 km van huis werkt als je over de snelweg moet en goed wakker gewaaid wilt worden in de ochtend. De BMW CE04 is te koop vanaf €12.873,- incl. BTW, maar wordt al snel duurder na wat opties. Ons testmodel was voorzien van onder andere zadel- en handvatverwarming, antidiefstal-alarm, snellaadkabel en ABS Pro en kwam op een bedrag van €15.000,- incl BTW.