Automotive15.08.2022

BMW C400GT: wint de traditionele motorscooter het van elektrisch?


Een paar weken geleden mochten we de nieuwe volledig elektrische BMW CE04 proberen. Toch vroegen we ons af hoe dit moderne technische hoogstandje zich nou verhoud tot een wat meer traditionele motorscooter op benzine. Daarom zijn we nu ook op pad geweest met de BMW C400GT: een luxe 350cc 1-cilinder motorscooter met 34 pk en een gewicht van 214kg. Is het al tijd om over te stappen naar een elektrische motorscooter, of is het daar nog iets te vroeg voor en blijft de benzinemotor de voorkeur genieten?

BMW C400GT voorkant
BMW C400GT voorkant

Behoorlijk aanwezig

Wat meteen opvalt is dat de C400GT een grote scooter is. Hij is lang, laag en met zijn opvallende design is hij een behoorlijk aanwezig. Bij de meeste motorscooters is ‘functie boven vorm’ de designfilosofie. Een motorscooter moet functioneel, ergonomisch en makkelijk in gebruik zijn. Hier komen vaak niet de mooiste ontwerpen uit voort, maar desondanks is het BMW toch goed gelukt om iets unieks neer te zetten. De motor heeft een robuuste uitstraling. Vooral de voorkant is vrij imposant. Als je deze motor in je autospiegel ziet, zal je niet verwachten dat dit een superstille, ergonomische scooter is.

Ondanks al het harde werk van BMW blijft deze motor een motorscooter en die hebben niet de beste reputatie bij het overige verkeer. Automobilisten vinden scooterrijders vaak irritant en motorrijders erkennen bestuurders van motorscooters vaak niet als ‘echte’ motorrijders. Verwacht dus niet dat je door tegemoetkomende motorrijders wordt gegroet, want dat vertikken ze vaak. De enige mensen die tijdens onze review praatjes kwamen maken over de tweewieler, dat waren andere (motor)scooterrijders.

BMW C400GT brug
BMW C400GT brug
BMW C400GT zitje
BMW C400GT zitje

Traditioneel, maar er is technologie

Ook deze motorscooter is een echte BMW-motor. Zals je van een BMW-motor mag verwachten is de C400GT uitgerust met allerlei luxe. Denk aan een TFT-kleurenscherm, een vakje voor je telefoon met USB-aansluiting en het welbekende (maar jammer genoeg nog steeds onverlichte) bedieningscluster. De motor is ook weer te koppelen aan de BMW Motorrad app waarin je allerlei informatie over de motor kunt vinden en zelfs een routebeschrijving kunt starten. Deze motor heeft wel het oudere scherm en kan dus niet de hele kaart laten zien zoals dat bij de elektrische CE04 wel kan. Wel kun je in de urbanmodus een toerenteller op het scherm zien. Maar…wat heb je aan een toerenteller op een motorscooter zonder versnellingen? Wat ons betreft is dit een beetje zonde van de schermruimte.

GT in de modelnaam staat voor Grand Tour en dit is te merken. Zo is de scooter als extra optie voorzien van een wat hoger windscherm, zadel en handvatverwarming, plus een luxe zadel met een steuntje voor je onderrug. Dit draagt allemaal bij om zo comfortabel mogelijk langere afstanden af te leggen. Dit is een wereld van verschil in vergelijking met de elektrische CE04. Dee had namelijk geen windscherm waardoor je vol in de wind zit. Prima voor binnendoor, maar op de snelweg was dat echt afzien. Daar doet deze C400GT het een stuk beter. De enige optie die we missen op deze tourmotor is de cruise control.

BMW C400GT stuur
BMW C400GT stuur
BMW C400GT rechts
BMW C400GT rechts
BMW C400GT links
BMW C400GT links
BMW C400GT Kilometerteller
BMW C400GT Kilometerteller

BMW Flexcase

Wat volgens ons een ook geniale toevoeging is aan hoe praktisch de motorscooter is, dat is de BMW Flexcase. Dat is een soort valse bodem in de buddyseat die je na het parkeren van de motor in ruimte kunt verdubbelen door hem uit te klappen. Hierdoor ligt de buddy op het achterwiel, maar heb je in de buddyseat ineens ruimte voor twee helmen. Een daarvan moet wel een jethelm zijn. Omdat de flexcase op het achterwiel rust, moet je deze voordat je gaat rijden weer inklappen. Dit wordt ook aangegeven op het scherm, zodat je dit niet kunt vergeten. Ingeklapt is de buddyseat nog steeds ruim genoeg voor een helm en een kettingslot.

BMW C400GT Flexbuddy
BMW C400GT Flexbuddy

Zo rijdt de BMW C400GT

De BMW C400GT is een ergonomische en vooral makkelijk te besturen motorscooter. Ondanks het formaat voelt de motor wendbaar en voorspelbaar aan en schept hij voldoende vertrouwen.

In tegenstelling tot de elektrische CE04 voelt deze motor zich prima thuis op de snelweg. Met de 34pk sterke motor zit je heel smooth en in no time op de topsnelheid van 139 km/u. De scooter doet precies wat je ervan kunt verwachten en dat is misschien ergens ook wel het nadeel aan het rijden van de C400GT. Het voelt heel vanille en er is weinig spannends aan. Dit is niet het type motor om in het weekend een plezierritje te gaan maken. Dat was de CE04 ook niet, maar door zijn futuristische ontwerp, het bekijks wat je ermee hebt en de immense acceleratie toch net iets meer dan deze C400GT.

BMW C400GT achterkant
BMW C400GT achterkant

Kostenplaatje BMW C400GT

Met de BMW C400GT is weinig mis. Zo is de scooter luxe uitgevoerd met een hoop functies en opties die je kunt verwachten op een motor van deze prijs. Deze motor is met zijn vanafprijs van 9300 euro namelijk niet goedkoop. Onze testmotor had een adviesprijs van 10,704 euro en die was uitgerust met wat extra opties zoals de triple black kleurstelling, verwarmd zadel en handvatten, een alarmsysteem en de ledkoplampen.

Dat er weinig mis mee is, dat wil niet zeggen dat je deze motor meteen moet gaan kopen. Ja, je komt heel comfortabel aan op je eindbestemming, of je nou over de snelweg bent geweest of binnendoor. Maar heel spannend is de rit niet geweest en dat is toch wel een beetje waar motorrijden om gaat: beleving.

BMW C400GT straat
BMW C400GT straat

Benzine versus elektrisch

Ben je op zoek naar een premium motorscooter en accepteer je de ook wat minder spannende dingen die daarbij komen kijken, dan kan je niet fout gaan met deze C400GT. Het is namelijk een goed geslaagde en mooi ontworpen premium motorscooter. Of je misschien beter voor de elektrische CE04 moet gaan is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Voor het besparen van benzine hoef je het bijna niet te doen, want de C400GT heeft namelijk een opgegeven verbruik van 3,5L per 100km.

Wij vinden de elektrische CE04 in ieder geval (nog) mooier, leuker rijden en een stuk specialer. Ook zonder zwaaiende andere motorrijders.

BMW C400GT design
BMW C400GT design
Avatar foto
Nick Maassen

Nick is zodra het wettelijk gezien mocht op de motor gestapt en er niet meer vanaf gekomen. Voor DutchCowboys reviewt hij alles wat op twee wielen staat. En, niet geheel onbelangrijk: snel is.

...

Verder lezen over BMW

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

De airbags van Takata blijken zodanig onveilig dat er vier automerken zijn die grote terugroepacties hebben.

Automotive11.07.2024

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming

Het omstreden plan van BMW om je een abonnement te laten afsluiten om je billen te verwarmen, is van de baan. Het heeft besloten om de abonnementsvorm voor je auto uit de winkel te halen.

Automotive08.09.2023

BMW gaat toch geen abonnement doen op stoelverwarming

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Als eerste heeft BMW in Duitsland van de lokale autoriteit het ‘Kraftfahrtbundesamt’ (KBA) goedkeuring gekregen voor het inzetten van het systeem voor autonoom rijden op de openbare weg. Het betreft de zogenoemde aut...

Automotive15.06.2023

BMW’s mogen als eerste autonoom rijden op Duitse Autobahn

Bundesliga kijken op het scherm in je BMW

Hou je van voetbal en rij je in een BMW? Dan kijk je waarschijnlijk ook graag naar de wedstrijden in de Bundesliga. De titelstrijd is daar voor het eerst in meer dan 10 jaar weer spannend tot het laatste moment. Al zal B...

Entertainment02.05.2023

Bundesliga kijken op het scherm in je BMW

Verder lezen over Review

Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje

Er zijn weinig games die zo voorspelbaar zijn als Mario Party, maar dan op een positieve manier.

Gaming12.11.2024

Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Word Trails geeft je steeds een paar puzzelblokjes en een aantal letters, waarmee je dan door te slepen woorden moeten maken. Leuk? Ja, gek genoeg.

Gaming06.11.2024

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 review: goede ‘designer’-laptop

De Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 is qua naam een hele mond vol, maar hij heeft ook wel wat te brengen. Bijvoorbeeld voor designers.

Gadgets30.10.2024

Lenovo Yoga Pro 9i Gen 9 review: goede ‘designer’-laptop

Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed

Verder is het een point-and-click-game, of zoals het op de smartphone werkt: kijk en tik-game.

Gaming24.10.2024

Netflix Games review: The Case of the Golden Idol doet je goed

Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag

In deze game ben je er lekker mee bezig terwijl je een-op-een scheepsstrijd voert. Zorgen dat je niet zinkt: het bootleven.

Gaming18.10.2024

Netflix Games Review – Battleship leert je op speelse wijze Zeeslag

Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij

Just Dance 2025 is uit. Heerlijk om weer een dansje te doen, want er zijn veel nieuwe nummers bij, maar ook heel veel prikkels.

Gaming15.10.2024

Just Dance 2025 review: de botsauto’s op de kermis zijn er niks bij

Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier

Ik hoef er geen doekjes om te winden, ik ga er ook niet geheimzinnig over te doen: Astro Bot is 100 procent een geweldige game.

Gaming14.10.2024

Astro Bot review: retro genieten op een futuristische manier

Dacia Duster Hybrid InNature Sleep Pack bewijst zijn veelzijdigheid

Dat een hybride auto veelzijdig is, dat blijkt al uit zijn aandrijving. Maar is er meer? Wel in het geval van de Dacia Duster Hybrid.

Automotive06.10.2024

Dacia Duster Hybrid InNature Sleep Pack bewijst zijn veelzijdigheid