Een paar weken geleden mochten we de nieuwe volledig elektrische BMW CE04 proberen. Toch vroegen we ons af hoe dit moderne technische hoogstandje zich nou verhoud tot een wat meer traditionele motorscooter op benzine. Daarom zijn we nu ook op pad geweest met de BMW C400GT: een luxe 350cc 1-cilinder motorscooter met 34 pk en een gewicht van 214kg. Is het al tijd om over te stappen naar een elektrische motorscooter, of is het daar nog iets te vroeg voor en blijft de benzinemotor de voorkeur genieten?
Wat meteen opvalt is dat de C400GT een grote scooter is. Hij is lang, laag en met zijn opvallende design is hij een behoorlijk aanwezig. Bij de meeste motorscooters is ‘functie boven vorm’ de designfilosofie. Een motorscooter moet functioneel, ergonomisch en makkelijk in gebruik zijn. Hier komen vaak niet de mooiste ontwerpen uit voort, maar desondanks is het BMW toch goed gelukt om iets unieks neer te zetten. De motor heeft een robuuste uitstraling. Vooral de voorkant is vrij imposant. Als je deze motor in je autospiegel ziet, zal je niet verwachten dat dit een superstille, ergonomische scooter is.
Ondanks al het harde werk van BMW blijft deze motor een motorscooter en die hebben niet de beste reputatie bij het overige verkeer. Automobilisten vinden scooterrijders vaak irritant en motorrijders erkennen bestuurders van motorscooters vaak niet als ‘echte’ motorrijders. Verwacht dus niet dat je door tegemoetkomende motorrijders wordt gegroet, want dat vertikken ze vaak. De enige mensen die tijdens onze review praatjes kwamen maken over de tweewieler, dat waren andere (motor)scooterrijders.
Ook deze motorscooter is een echte BMW-motor. Zals je van een BMW-motor mag verwachten is de C400GT uitgerust met allerlei luxe. Denk aan een TFT-kleurenscherm, een vakje voor je telefoon met USB-aansluiting en het welbekende (maar jammer genoeg nog steeds onverlichte) bedieningscluster. De motor is ook weer te koppelen aan de BMW Motorrad app waarin je allerlei informatie over de motor kunt vinden en zelfs een routebeschrijving kunt starten. Deze motor heeft wel het oudere scherm en kan dus niet de hele kaart laten zien zoals dat bij de elektrische CE04 wel kan. Wel kun je in de urbanmodus een toerenteller op het scherm zien. Maar…wat heb je aan een toerenteller op een motorscooter zonder versnellingen? Wat ons betreft is dit een beetje zonde van de schermruimte.
GT in de modelnaam staat voor Grand Tour en dit is te merken. Zo is de scooter als extra optie voorzien van een wat hoger windscherm, zadel en handvatverwarming, plus een luxe zadel met een steuntje voor je onderrug. Dit draagt allemaal bij om zo comfortabel mogelijk langere afstanden af te leggen. Dit is een wereld van verschil in vergelijking met de elektrische CE04. Dee had namelijk geen windscherm waardoor je vol in de wind zit. Prima voor binnendoor, maar op de snelweg was dat echt afzien. Daar doet deze C400GT het een stuk beter. De enige optie die we missen op deze tourmotor is de cruise control.
Wat volgens ons een ook geniale toevoeging is aan hoe praktisch de motorscooter is, dat is de BMW Flexcase. Dat is een soort valse bodem in de buddyseat die je na het parkeren van de motor in ruimte kunt verdubbelen door hem uit te klappen. Hierdoor ligt de buddy op het achterwiel, maar heb je in de buddyseat ineens ruimte voor twee helmen. Een daarvan moet wel een jethelm zijn. Omdat de flexcase op het achterwiel rust, moet je deze voordat je gaat rijden weer inklappen. Dit wordt ook aangegeven op het scherm, zodat je dit niet kunt vergeten. Ingeklapt is de buddyseat nog steeds ruim genoeg voor een helm en een kettingslot.
De BMW C400GT is een ergonomische en vooral makkelijk te besturen motorscooter. Ondanks het formaat voelt de motor wendbaar en voorspelbaar aan en schept hij voldoende vertrouwen.
In tegenstelling tot de elektrische CE04 voelt deze motor zich prima thuis op de snelweg. Met de 34pk sterke motor zit je heel smooth en in no time op de topsnelheid van 139 km/u. De scooter doet precies wat je ervan kunt verwachten en dat is misschien ergens ook wel het nadeel aan het rijden van de C400GT. Het voelt heel vanille en er is weinig spannends aan. Dit is niet het type motor om in het weekend een plezierritje te gaan maken. Dat was de CE04 ook niet, maar door zijn futuristische ontwerp, het bekijks wat je ermee hebt en de immense acceleratie toch net iets meer dan deze C400GT.
Met de BMW C400GT is weinig mis. Zo is de scooter luxe uitgevoerd met een hoop functies en opties die je kunt verwachten op een motor van deze prijs. Deze motor is met zijn vanafprijs van 9300 euro namelijk niet goedkoop. Onze testmotor had een adviesprijs van 10,704 euro en die was uitgerust met wat extra opties zoals de triple black kleurstelling, verwarmd zadel en handvatten, een alarmsysteem en de ledkoplampen.
Dat er weinig mis mee is, dat wil niet zeggen dat je deze motor meteen moet gaan kopen. Ja, je komt heel comfortabel aan op je eindbestemming, of je nou over de snelweg bent geweest of binnendoor. Maar heel spannend is de rit niet geweest en dat is toch wel een beetje waar motorrijden om gaat: beleving.
Ben je op zoek naar een premium motorscooter en accepteer je de ook wat minder spannende dingen die daarbij komen kijken, dan kan je niet fout gaan met deze C400GT. Het is namelijk een goed geslaagde en mooi ontworpen premium motorscooter. Of je misschien beter voor de elektrische CE04 moet gaan is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Voor het besparen van benzine hoef je het bijna niet te doen, want de C400GT heeft namelijk een opgegeven verbruik van 3,5L per 100km.
Wij vinden de elektrische CE04 in ieder geval (nog) mooier, leuker rijden en een stuk specialer. Ook zonder zwaaiende andere motorrijders.