Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
In 2019 rijden we veel meer kilometers dan bijna 30 jaar geleden, in 1990. Alle personenauto’s, bestelauto’s, zware vrachtvoertuigen en bussen reden samen 150,6 miljard kilometer. Dat lag in 1990 nog op 102 miljard kilometer, zo blijkt uit cijfers van het CBS.
Wat we in 1990 nog niet hadden: hybride en elektrische auto’s. Nu er steeds meer verschillende modellen op de markt komen, worden er ook steeds meer elektrische kilometers gereden. Sinds 2015 is het aantal hybride en elektrische kilometers verdubbeld en de verwachting is uiteraard dat dit nog veel verder toe gaat nemen.
Rijden in een volledig elektrische auto vergt veel aanpassingen in gedrag. Op tijd laden, zoeken naar een laadpaal en een strikte laaddiscipline. Daarnaast kost laden tijd en is de aanschafprijs van een elektrische auto nu meestal nog flink hoger dan bijvoorbeeld een hybride auto. Toch kun je ook met een zelfopladende hybride auto, zoals bijvoorbeeld de Toyota Corolla High Power Hybrid, al veel kilometers volledig elektrisch rijden. Zonder te stekkeren en gewoon door actieradius te tanken aan de pomp. Hoe dat in de praktijk werkt en, nog belangrijker, hoeveel emissievrije kilometers je daadwerkelijk kunt rijden met een zelfopladende hybride mocht ik een weekje uitproberen. Dit zijn mijn persoonlijke bevindingen.
Energy Challenge of Hybrid Test Drive
Voor Toyota heb ik de proef op de som genomen en heb ik een week een Energy Challenge of Hybrid Test Drive gedaan. Wat is er dan anders? Nou niet zoveel eerlijk gezegd. Ik reed een volle week in de nieuwste Toyota Corolla. Belangrijk hierbij is dat ik gewoon mijn dagelijkse werk heb uitgevoerd. Zo ben ik vanuit Breda over de snelweg meerdere keren naar Amsterdam gereden en heb ik nog diverse andere afspraken in de randstad gehad.
Met andere woorden ik heb behoorlijk wat snelweg kilometers afgelegd. Ik zeg dit omdat zogenaamde snelweg kilometers een negatief effect kunnen hebben op de je eindscore van de challenge. Je verbruikt immers meer vermogen dan wanneer je rustig op een tachtig kilometer weg rijdt. Voor de duidelijkheid bij lage snelheden rijdt je uiteraard vaker elektrisch. Met de Toyota Corolla Hybrid kun je zelfs tot 115 kilometer per uur volledig elektrisch rijden. Om mijn rijprestaties te monitoren en later te kunnen analyseren heeft Toyota een app geïnstalleerd zodat ze mij een volle week op 10 meter nauwkeurig konden volgen.
Deze Drive Eco Monitor wordt vaak ingezet door de dealers bij proefritten. De uitdaging tijdens zo’n proefrit is natuurlijk om zoveel mogelijk kilometers volledig elektrisch te rijden. Potentiële kopers kunnen hierdoor zelf ervaren hoe een hybride rijdt en wat er wanneer gebeurd. Na afloop van zo’n proefrit kun je dan kijken waar en hoe je volledig elektrisch gereden hebt. De dealer kan op die manier goed laten zien hoe de hybride aandrijflijn in de praktijk werkt.
Dit was uiteraard ook mijn challenge. Ik wilde gewoon ervaren hoe het is om een normale werkweek in een Toyota Corolla te rijden zonder dat ik stress zou krijgen van een lege batterij of dat ik me aan een bepaalde snelheid zou moeten houden voor het beste resultaat. En ik ben een vrij stevige rijder dus ik was wel benieuwd naar het resultaat.
Elektrische modus
Ze zeggen bij Toyota dat je met de Toyota Corolla tot 50 procent van de rijtijd in de elektrische modus kunt rijden. Natuurlijk is dit afhankelijk van waar je rijdt (stad, snelweg, file) en wat voor een rijder je bent (stevig, kalm, zeer langzaam). Normaal rij je bij een proefrit een uurtje rond. Ik heb de auto ruim een week gereden en zoals gezegd behoorlijke afstanden afgelegd waarbij ik hele stukken 130 kilometer per uur heb gereden. De uitdaging was natuurlijk om de 50 procent te halen! Mijn score over de gehele week was 42 procent. Zeker geen slechte score en eerlijk gezegd ben ik zelfs een beetje onder de indruk, zeker gezien het feit dat ik over het algemeen stevig door rij.
Ik heb gereden in een Toyota Corolla 2.0 High Power Hybrid, waarmee ik dus 42 procent van alle kilometers volledig elektrisch heb gereden met een netto verbruik van 1 op 18. Wanneer ik de test nogmaals zou doen (zelfde route en periode) met een 1.8 Hybrid verwacht ik zelfs mijn score nog te verbeteren.
Last but nog least is het natuurlijk ook gewoon beter voor het milieu. Hoofdingenieur van Toyota in Europa, Gerald Killman heeft zelfs gesteld dat Hybrid rijden volgens hem beter is dan volledig elektrische rijden. ‘Stel dat je 40 kWh aan accucellen hebt, stop je ze dan allemaal in één elektrisch voertuig en laat je 39 auto’s ongemoeid, of maak je 40 hybrides met allemaal 1 kWh aan batterij? Ons onderzoek laat zien dat in Europese steden hybrides tweederde van de tijd zonder benzinemotor rijden en zo de helft van hun rit in kilometers uitstootloos doorbrengen. Als we dus één EV maken, reduceren we de uitstoot met een-veertigste. Als we veertig hybrides maken, reduceren we de vervuilende kilometers met de helft.’ Toyota is al sinds 1997 pionier van de hybride technologie. Wereldwijd rijden er meer dan 12 miljoen Toyota Hybrids rond.
Ik ben dus geslaagd voor mijn challenge. Met mijn 42 procent score ben ik zeker tevreden gezien mijn rijstijl en het aantal snelweg kilometers!
Verder lezen over Toyota
Lifestyle22.08.2024
Wie dacht er als eerste aan tuning?
Automotive04.12.2023
Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen
Automotive20.10.2023
Toyota pakt uit met drie elektrische concepten
Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zienAutomotive21.09.2023
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen
Toyota levert in Parijs 500 Mirai's afTechnology20.09.2023
Toyota opent basisschool voor robots
Automotive12.09.2023
Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op
Automotive13.06.2023
Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s
Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerdAutomotive10.05.2023