Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
In diverse gemeenten wordt vanaf 1 januari 2025 de emissievrije zone geïntroduceerd, waarin ernstig vervuilende busjes en bedrijfswagens niet meer welkom zijn. Het kabinet versoepelt de regels voor emissievrije zones juist. Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in dit gedeelte van de stad rijden.
Zero-emissiezones
In principe zou je vanaf 2028 beboet worden als je met je vervuilende werkmannenbusje of bezorgwagen de binnenstad in reed, maar dat wordt nu pas per 1 januari 2029. Het gaat daarbij wel alleen om de relatief schone bedrijfswagens op diesel, wat ongeveer de helft van alle busjes is: 500.000 stuks.
De kwestie ligt heel gevoelig. Het kabinet zegt ondernemers juist tegemoet te willen komen met deze versoepeling van de regels, terwijl gemeenten er juist op tegen zijn omdat hiermee ondernemers die al hebben geïnvesteerd in een schonere bus worden benadeeld. Wetende dat je straks boetes krijgt voor je bolide is voor mensen een reden geweest om een andere bedrijfswagen te kopen. Dat lijkt nu dus veel minder nodig.
Vaagheid rondom uitstootvrije steden
Er moet dus nog wel wat overlegd worden wil de landelijke politiek zorgen dat gemeenten inderdaad dat jaar geen boetes uitschrijven. Het is allemaal een overgangstijd: Vanaf 2030 is het pas echt zo dat de emissievrijezone uitstootvrij is als het om het verkeer gaat. Dan moet je dus een elektrische bus rijden om daar nog welkom te zijn. Of eentje op waterstof, maar dat komt nog niet zoveel voor.
De emissievrije zones in gemeenten worden vanaf 1 januari 2025 ingevoerd, waarbij het dus in eerste instantie om de grote, zware jongens gaat. Ook gaat het niet om alle gemeenten, alleen grotere steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Nijmegen, Amersfoort, Zwolle, Leiden, Maastricht, Delft, Gouda en Assen. Het doel is hiermee fijnstof en co2-uitstoot te verminderen. Die zero-emissiezone is vrij groot: het is tenminste het hele stadscentrum met mogelijk nog meer wijken eromheen.
Milieuzone
Het grote verschil tussen een zero-emissiezone en een milieuzone is dat die laatste categorie alleen een gebied is waar bepaalde dieselvoertuigen niet in mogen. Het is voor de nieuwe zero-emissiezones verstandig om te weten in welke emissieklasse je voertuig valt. Maar ook om de politiek in de gaten te houden, want in dit geval staan de gemeenten en het kabinet lijnrecht tegenover elkaar.
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024