Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Bij de meeste telefoons is het kommer en kwel: batterijen blijven als het meezit een jaar of twee goed en daarna kun je zieltogend toekijken hoe je steeds sneller richting de nul gaat nadat je batterij ‘vol’ is. Bij elektrische auto’s lijkt dat een stuk beter te gaan, want de batterijen lijken een stuk langer mee te gaan dan de fabrikanten zelf dachten en ook de chauffeurs zijn gemiddeld genomen dik tevreden.
Een zelf opgezet onderzoek onder Nederlandstalige Tesla-eigenaren is natuurlijk niet maatgevend voor álle elektrische autobatterijen, maar de resultaten van die onderlinge uitwisseling van statistieken zijn zeker hoopvol: na meer dan 250.000 kilometer rijden hebben de batterijen in de Tesla’s nog steeds meer dan 90 procent van hun batterijcapaciteit.
Duurzaam rijden
De grootste ‘val’ die de batterijen maken zit in de eerste 80.000 kilometer, maar daarna gaat het maar heel langzaam achteruit. Dat is wel geruststellend, gezien het feit dat je een auto toch voor beduidend langere tijd wil gebruiken ten opzichte van een smartphone of ander apparaat met lithium-ion batterijen en het vervangen van zo’n grote batterij niet goedkoop is.
Nogmaals, dit is niet wetenschappelijk onderzoek van enthousiastelingen in een forum, maar met 350 mensen die grofweg op één lijn zitten lijkt het wel te kloppen. Zelfs als je een keer pech hebt en een accu krijgt die niet zoals de rest presteert is er ook garantie op de accu’s. Die krijg je niet alleen bij Tesla, al is die garantie wel tot nu toe de beste: het bedrijf belooft dat er minstens 70 procent van de batterijcapaciteit overblijft na 200.000 kilometer rijden, terwijl andere fabrikanten iets minder zeker van hun eigen zaak zijn. Bij de Nissan Leaf krijg je bijvoorbeeld een garantie voor twee derde batterij na 160.000 kilometer of 96 maanden (8 jaar). Nog steeds niet slecht, dus wat dat betreft hoef je je als potentieel elektrische rijder niet al te veel zorgen te maken over je batterij.
[Afbeeldingen © Scharfsinn86 – Adobe Stock]
Verder lezen over Technology
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024
Formule 1-auto’s in 2026 worden kleiner en duurzamer
Technology07.05.2024
De slimste stad van Europa ligt straks in Griekenland
Verder lezen over Tesla
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive24.06.2024