Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De Chinese techgigant Baidu heeft afgelopen weekend de eerste écht zelfrijdende Apollo taxi’s de straten van Beijing in gestuurd. Tot nu toe waren de zelfrijdende taxi’s wel al meerdere keren getest, maar dan zat er altijd nog een chauffeur achter het stuur die, mocht dat nodig zijn, in kon grijpen. Die chauffeur is er overigens nog steeds, maar in de tien taxi’s die nu in gebruik genomen zijn, zitten zij op de passagiersstoel.
Bereik van drie vierkante kilometer
De zelfrijdende taxi’s van Apollo opereren nog wel in een zeer beperkt gebied van amper drie vierkante kilometer, in het Shougang Park. Daar zijn acht passagiershaltes waar passagiers kunnen worden opgepikt en afgezet. Feitelijk is het dus niet veel meer dan een zeer lokale busdienst, maar dan met auto’s en zonder chauffeur. Elk ritje heeft een vast tarief van 30 Yuan, ongeveer 4 euro. Passagiers mogen niet jonger zijn dan 18 en niet ouder dan 60.
Het park waar de zelfrijdende taxi’s opereren is een toeristische trekpleister en daarom relatief druk, zeker in de weekenden. Het feit dat daar veel mensen kriskras rondlopen en de straat oversteken, ook op plekken waar geen zebrapaden liggen, is een extra uitdaging voor de zelfrijdende taxi’s, meldt AP.
Gordel verplicht!
Een zelfrijdende taxi te ‘roepen’ gaat via de Apollo Go app. Langs de weg staan, je hand omhoog zwaaien en heel hard ‘TAXIIII’ roepen werkt dus niet. Als de taxi arriveert, dan wordt de identiteit van de passagier gecontroleerd en mag hij instappen. De taxi begint pas te rijden wanneer de passagier de veiligheidsgordel om gedaan heeft.
Hoewel de zelfrijdende Apollo taxi’s van Baidu nu dus nog in een beperkte omgeving opereren, is het bedrijf voornemens het aantal taxi’s en steden in de toekomst verder uit te breiden. “We willen het publiek toegang geven tot groenere, CO2-arme en handige reisdiensten. En tegelijkertijd de service en gebruikerservaring van zelfrijdende vervoersdiensten verbeteren”, aldus de verantwoordelijk manager van Baidu’s zelfrijdende taxidienst.
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024
Huawei versterkt marktaandeel met 7 nieuwe productlanceringen in Dubai
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024