Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De herhaalde prijsdalingen van nieuwe elektrische auto’s, in 2022 afgetrapt door Tesla, leek goed nieuws voor potentiële kopers. Doorgaans zijn prijzenoorlogen immers een zegen voor consumenten. Echter, in het geval van EV’s lijken de prijsdalingen niet het gewenste effect te hebben. De vraag naar deze bolides is dit jaar onder andere in Nederland namelijk niet alleen gestagneerd maar min of meer ingestort. Bovendien hebben de prijsdalingen nu nog een, redelijk onverwachte, ontwikkeling veroorzaakt.
Verkoopprijs ruim 30 procent lager
Autoverhuurder Sixt uit Duitsland maakte dit weekend bekend dat het bedrijf (voorlopig) geen nieuwe Tesla’s voor de verhuur meer zal aanschaffen. Sixt heeft dit besluit om twee redenen genomen. De inmiddels meerdere keren verlaagde verkoopprijs van de Tesla Model 3 en Y hebben er namelijk toe geleid dat de restwaarde van die EV’s eveneens fors gedaald is.
Een nieuwe Model Y is in de VS momenteel ruim 30 procent goedkoper dan twee jaar geleden. Dat betekent dus ook dat iemand die nu zijn twee jaar geleden gekochte Model Y wil verkopen, daar veel minder geld voor kan vragen. Je zou zomaar eens meer dan de helft van het aanschafbedrag ‘kwijt’ zijn. Dat is voor de gewone consument al een bittere pil, maar stel je eens voor dat je als autoverhuurder (tien)duizenden van die Tesla’s hebt rondrijden.
Geen nieuwe Tesla’s meer bij Sixt en Hertz
Daardoor is het voor Sixt niet meer rendabel om (nieuwe) Tesla’s voor de verhuur aan te schaffen. Een oplossing zou kunnen zijn om de huurprijs voor deze auto’s te verhogen, maar dat is geen optie in een business waar de concurrentie zo hard is als de autoverhuur. Daarnaast noemt Sixt ook de relatief hogere reparatiekosten als een van de redenen dit tot het besluit geleid hebben.
Sixt is niet de enige autoverhuurder die Tesla (voorlopig) in de ban doet. Concurrent Hertz liet enkele weken geleden al weten dat het bedrijf veel minder Tesla’s zal aanschaffen dan het oorspronkelijk van plan was. Van de 150.000 EV’s van het Amerikaanse merk die Hertz twee jaar geleden bestelde, zijn er momenteel zo’n 38.000 geleverd. Ook Hertz noemt de prijsdalingen, en daarmee ook de lagere restwaarde als de belangrijkste reden. En, net als Sixt refereert Hertz ook aan de relatief hoge reparatiekosten.
De klanten van Sixt hebben inmiddels al een brief of mail ontvangen over het ‘Tesla-besluit’ van de autverhuurder.
Elektrificatie gaat door
Ondanks deze tegenslagen zijn de autoverhuurders nog steeds van plan om het leeuwendeel van hun vloot voor het einde van dit decennium te elektrificeren. Op zich niet zo vreemd, aangezien tegen het eind van dit decennium de meeste autofabrikanten alleen nog EV’s zullen produceren.
Foto’s: Sixt
Verder lezen over Tesla
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Events22.10.2024
Was alles op Tesla’s We, Robot-event nep?
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Gadgets05.10.2024
Deze miniatuur-Tesla Cybertruck is stiekem een computer
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive31.07.2024
Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap
Automotive29.07.2024
Aantal elektrische auto’s in Nederland enorm gestegen
Automotive12.07.2024